שתף קטע נבחר

תערוכת ז'נבה - עולם כמנהגו נוהג

המפגש השנתי של תעשיית הרכב בז'נבה הוכיח שהעשור האחרון הביא עמו פחות חידושים מכפי שמקובל להניח. חיסול עתודת הנפט? טיפול בזיהום האוויר? לא בדיוק, אם כי אף אחד לא מקמץ במס שפתיים. יואל פלרמן, שליח ynet, מביא סקירת דגמים חדשים, ומדווח על הצפוי לנו בעתיד

"מפגשי עיתונאים" הם מכנים את ההתכנסות המתוזמרת, את האחד הבכיר מול כמה עשרות עיתונאים, שצמאים לרשום ולדווח ולצלם חדשות, שיועברו במהירות אל אתרי האינטרנט, ויתפרסמו מחר גם בעיתונות המודפסת. מפגש חטוף של רבע שעה, שהוא בעצם הצגת תכלית ממוקדת, שמיועדת להעביר מסר שיווקי חשוב ביותר, תוך תפילה ש"דבריי לא יוצאו מהקשרם".

 

האישיות הבכירה - רצוי בכירה מאוד - אצל יצרנית הרכב, תלווה לעולם במוזיקה דרמטית ומופע אור קולי אמנותי מקורי. אבל מעבר לתפאורה הנוצצת, זו בסך הכל חשיפת דגם חדש נוסף, אחד ממאות בשנה. מכונית שכל פרט אפשרי אודותיה, כולל תמונות מפורטות, התפרסם ברשת האינטרנט חודשים ארוכים מוקדם יותר.


צילם: יואל פלרמן

 

נכון ל-2008, כולם מחוייבים להתייחס לצריכת דלק ולאיכות הסביבה בהרחבה - "המכונית שלנו תהיה נקייה מאי פעם, ותסייע באופן פעיל להורדת הזיהום". ברור, איך אפשר אחרת. וגם, "המנועים שלנו משופרים", "התכנון שלנו מתקדם וה-CO2 ממש, אבל ממש-ממש נמוך". העניין הוא שמעבר לכך, לא נראה שמשהו דרמטי מתרחש. לא באמת.

 

מתחילים לעבוד

רנו הייתה ראשונה לירות, כבר ב-08:00. במצגת שחשפה בפני העיתונאים התגאתה החברה ללא הרף. אם בעלייה במכירות בשווקים שונים, אם בצמיחה בשיעור המכירה של דגמים מסוימים, ואם בירידה דרמטית בתביעות תיקון בארבעה החודשים הראשונים בלגונה 2, מול הלגונה הקודמת. בקצה אחד עמדה "לגונה קופה קונספט", עם מעט השראה מפרארי בחזית והרבה רמזים למהירות. משפחתית היא בטח לא, אבל הבטחה לגרסה סופית מוכנה לייצור בתערוכת פריז הקרובה, מינוס דלתות השחף, יש גם יש. המגאן לתצוגה נראית רחוקה יותר מייצור, אבל החרטום והבסיס כן יוצגו בעוד חצי שנה בפריז. "כן, עשינו אותה יותר אגרסיבית", הובהר לי.

 

הונדה הציגה אקורד מחודשת וחשובה מאד, בגרסאות סדאן וסטיישן (טורר). הן נאות (כרגיל), יעילות (כנדרש), ולא מאיימות על קצב לב סדיר (כצפוי). לידן הסתובבה CZ-R, מכונית ספורט לתצוגה-לקראת-ייצור, על בסיס היברידי. "הייצור יחל ב-2009" אמרו שם, אבל מיד הוסיפו שמדובר "בתאריך יעד, אבל אם יהיו בעיות...". מערכת היברידית כמו בסיוויק? "הסיוויק היא מכונית חסכנית ביותר" ענו בהונדה, וציינו מיד כי ה-CZ-R תצויד במנוע חשמלי חזק יותר - "זו הרי מכונית ספורט".

 

סוזוקי היפנית הציגה שני דגמים. אחד בייצור עכשווי, השני ממש לא רחוק משם. הפלאש הוא למעשה וואגון-R מעוצב בקפידה. מרחב הפנים נדיב במיוחד, והמסר שימושי לחלוטין. פנים הרכב לא משדר שום סממן יוקרה, אבל אי אפשר להתעלם מהחביבות שמגיעה כמעט באופן אוטומטי עם קווי מתאר מעוגלים. צריך להזכיר כי הפלאש מיוצרת בהונגריה בשת"פ עם GM, ובשפתה של זו האחרונה היא נקראת אופל אגילה. קטנה ממנה היא ה-A Star, הלא היא האלטו החדשה המיוצרת בהודו, ונחשפת כאן רק כדגם תצוגה, אם תכניות ייצור ב-2009. "זו גרסת הכניסה שלנו", מבהירים אנשי סוזוקי.


סוזוקי A סטאר - פעם היא תהיה כוכבת

 

קונצרן פולקסווגן, כפי שהוא נוהג תמיד, הציג את המספר האין סופי כמעט של דגמיו, בערב קודם. מה שרוקן באופן צפוי את דוכניו הרבים מעיתונאים, ונתן מנוחה מאד דרושה לכמות האדירה של מציגים-דיילות-טכנאים-עובדי ניקיון. בכל זאת, יש כמה תצוגות שאי אפשר שלא לגשת אליהן שוב. למשל הסיאט ג'ינברה, שהסתובבה על הבמה באדום-יין, עם פרופורציות דומות לאלה של הליאון, אבל הופעה מחודדת בהרבה. "אנחנו מציגים את הכיוון העתידי שלנו, עם דגש על קווים מחודדים בצדדים ומסכה מודגשת מלפנים. עיצוב שמדגיש קווים אתלטיים, כחלק מחיזוק המעמד של סיאט כיצרן בעל כיוון ספורטיבי", אומר לי ראש מחלקת העיצוב.

 

יש כאלו שעיצוב ספורטיבי מסתדר להם לא רע, ויש כאלה שפחות. ככה למשל השירוקו של פולקסווגן. היא מעוצבת היטב, אבל רחוקה מלהלהיב. הסיבה - היא נראית קרובה מדי למכונית משפחתית מהשורה. וכמה חבל שאם מבחוץ עוד נעשה ניסיון כלשהו להציג אטרקציה, חלל הפנים מציג עוד פולקסווגן. איכותית, אבל לא שונה מהותית מגולף. הפאסאט CC, לעומת זאת, מצליחה יותר במשימה: יש לה פרופורציות מצוינות, והופעה אלגנטית וזורמת. במקרה כזה, למי אכפת שיש פחות מרחב לראש מאחור?

 

ובינתיים, הסופרב החדשה של סקודה הוכיחה איזו בעיה מייצר עבור פולקסווגן המותג הצ'כי. עיצוב הדגם החדש אינו מיוחד כלל, כולל מספר פרטים מוזרים, אבל בפנים - תענוג. הרבה מרחב (למרות קיצור לא אופייני של בסיס הגלגלים), איכות חומר ותחושה מכובדת מהשורה הראשונה.


סקודה סופרב: חזות סטנדרטית, פנים שמיישר קו סופית עם פולקסווגן

 

פורד פיאסטה החדשה מתייחסת לדגם הקודם - שלא שווק בישראל - ממש כמו מאזדה 2 לקודמתה. כלומר: מקודם זה עוצב משמים, עכשיו זה כבר סיפור אחר. בתערוכה הוצגו שתי פיאסטות וזהו, מה שהסביר את התור האנושי הארוך שהשתרך מהן. אבל היה כדאי. עיצוב הפנים, תכנון סביבת הנהג, אבזור וגוונים, יוצרים סופר-מיני שנראית מרשימה מבפנים, כאילו מדובר היה בליגה אחת גבוהה יותר. והיו כמובן גם פוקוס ומונדיאו עם תאי-דלק, ונתוני ה-C02 הובלטו באותיות גדולות, 42 גרם לקילומטר עבור הפוקוס, 132 למונדיאו. כי צריך.


פורד פיאסטה. אם לפולקסווגן זה מצליח, גם אנחנו יכולים להרוויח

 

יום הרב"ט

סיטרואן הציגה בז'נבה לא פחות מארבעה דגמים. הקקטוס הוא דגם תצוגה חביב למראה, אבל המסחרית הקטנה, נמו, מציגה פרצוף מצועצע למכונית מרווחת מאוד בפנים, למרות ממדים של סופרמיני. גם סביבת הנהג זכתה לטיפול יסודי, והיא חביבה למראה.

 

סיטרואן הציגה גם את הברלינגו החדשה, הגדולה מקודמתה וגם מתרחקת ממנה לכיוון רכב הנוסעים. עיצוב החלון האחורי מדגיש זאת, אבל גם כל שאר הפרטים מספרים כי אופציות לרכב שימושי למשפחה - על בסיס המבנה המאוד מרווח - הן עניין של זמן. מרחב הפנים לא פחות ממרשים, והעיצוב חביב לעין. 

 

סיטרואן C5 החדשה מציעה, ראשית, עכוז צנוע בממדיו מקודמתה, אך מחוטב יותר ובעיקר עדכני. החזית היא כשל דגמי סיטרואן העכשוויים, ומפגינה נוכחות וויזואלית חזקה מאוד. האיכות בפנים, כך מביקור ראשון, נראית מבטיחה, עם חומרים טובים והרכבה בהתאם. עם ממדים מגודלים, ה-C5 נראית מכובדת למראה.


סיטרואן C5 חדשה, מסתובבת על הדוכן

 

מתיו קלרק מאסטון מרטין ממש לא חרד מהעושר הבא. ההפך. כל העניינים האקולוגיים פחות מעניינים את הלקוחות שלהם, "שכמעט ולא נוהגים ביום-יום באסטון שלהם". לקוח פוטנציאלי, עם מעיל עור ובליטות עליו, שעון ב-50 אלף יורו וזוגתו הצמודה עטוית הזהב, הסביר לי שזה ממש לא מעניין אותו, וכי הוא הוזמן לראות את ה-ואנטאז' RS עם מנוע V12 ו-600 כ"ס. "אנחנו לא מייצרים קונספט רק לתצוגה" אמר קלרק, וככה ייראה הדגם לייצור, כולל משטחי המתכת הבוהקים. "אבל", ממשיך קלרק, "הדגם מראה את הכיוון שלנו: בעיקר פחות משקל. נכון, זה הרבה מנוע, אבל אנחנו התחלנו לעבוד על ביו-דלק, ותוצאות יהיו תוך שנתיים שלוש".

 

בראבוס, סדנת העל לשיפורי מרצדס (וגם קרייזלר) הציגה גרסה מאיימת של ה"בוליט" בשחור מט - ושם דווקא מודעים לבעיה. "תוך שנתיים-שלוש יתחיל שינוי, אולי אפילו פחות הספק, בוודאי יותר חשמל. בשלב ראשון זה לא ישפיע על הלקוחות שלנו, שמזמינים מכונית תפורה למידתם, אבל אנחנו לא יודעים איך ייראו הדברים בעוד 10-15 שנים".

 

דיטר זטשה, הבוס של מרצדס, עשה כניסה עם נכדת נכדתו של אחד משני האבות המייסדים, קרל בנץ, ועם מכונית מ-1888 (אבל משוחזרת). לא לכל יצרן יש שושלת כזאת, ולא כל אחד יכול להביא מי שתספר את הסיפור המשפחתי של "איך המצאנו את המכונית ומה סבתא-של-סבתא עשתה בנסיעה הראשונה". וגם כאן, הייתה תערובת של נאום שיווק, וגם מכירות, וגם מוזיקה קלסית, וגם מופע בגלגלים ועוד מופע בלט, וגם כמה הכרזות על מכוניות.

 

סיכום זמני ביותר

כמו בכל תערוכה, גם הפעם יש דגמים חדשים, מחודשים, גרסאות לתיאבון וכמה דגמי קונספט מרהיבים. הפתעות אין, כי הכל הוצג כבר ברשת. מה שעוד אין, זה התייחסות מערכתית לעולם מכוניות הנוסעים ב-2020. זה ממש עוד מעט, אבל תשובה לא קיבלנו מהדוברים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סיטרואן נמו - היישר מהתערוכה
צילום: יואל פלרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים