שתף קטע נבחר

בנק ישראל דחה את התעריפון של ישרכארט

ל"כלכליסט" נודע כי המפקח על הבנקים שלח את חברת האשראי לגבש מחדש את התעריפון, שאמור להיכנס לתוקפו בחודש יולי, זאת מאחר והצעתה אינה תואמת את מדיניותו לאחד את גובה העמלות הנגבות במגזר הבנקאי

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, סירב לאשר לחברת האשראי ישראכרט את הצעתה לתעריפון עמלות חדש, כך נודע היום (ד') ל"כלכליסט". הצעתה של ישראכרט, בניהול חיים קרופסקי, הוגשה בעקבות כניסתו לתוקף של תעריפון העמלות החדש של הבנקים ב־5 ביולי. על פי תעריפון זה יבוטלו שלוש עמלות כרטיסי האשראי הנגבות היום מלקוחות פרטיים, ובמקומן יגבו חברות כרטיסי האשראי עמלה אחת בלבד שתיקרא "דמי כרטיס".

 

הצעתה של ישרכארט לבנק ישראל היא חלק מתהליך בניית התעריף לדמי הכרטיס. הצעה זו היא אחת ממספר הצעות שהוגשו על ידי החברה למפקח. הדיונים עם בנק ישראל נמצא בחיתוליהם ולכן אינם סופיים. עד כניסתו של התעריפון לתוקף אמורות כל חברות כרטיסי האשראי להגיש את הצעותיהן לתעריף דמי הכרטיס. בימים אלה מנהלות החברות משא ומתן עם בנק ישראל על התעריפים שיגבו.

 

ישראכרט הציעה לגבות תעריף דמי כרטיס בסיסי של 10.5 שקל לחודש, שהם 126 שקל בשנה. גבייה זו תעשה מכל לקוח, ללא קשר למספר הכרטיסים שברשותו. כמו כן הציעה החברה כי נוסף לסכום הבסיסי, ישלם כל לקוח שלא יגיע ליעד רכישות חודשי שתקבע החברה, תוספת בהתאם לסוג הכרטיס ברשותו. הגביה תעשה כך שהלקוח ישלם את דמי הכרטיס הבסיסיים מדי חודש ובסוף השנה תחשב החברה את ממוצע רכישותיו החודשיות. לפי חישובים אלו תתבצע ההתאמה והלקוח ישלם, במידת הצורך, תשלום חד פעמי נוסף.


 הפחתה וביטול של מספר העמלות למגזר הפרטי (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

לטענת בנק ישראל, שיטת הגביה שהציעה ישרכארט עומדת בניגוד לשיטת הגביה שאישר הפיקוח לבנקים, ועל כן נדחה התעריפון שהוצע. תעריפון העמלות החדש, שהפיץ הפיקוח על הבנקים בחודש נובמבר 2007, כולל הפחתה וביטול של מספר העמלות למגזר הפרטי מ־198 ל־68. 

 

בנוסף, ההתניות שמציעה ישראכרט לגבייה משתנות על פי סכום הרכישות הממוצע בכל חודש. התניות אלה נוגדות אף הן את כוונת הפיקוח ליצור אחידות ובהירות בעמלות הנגבות בין הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. זאת כדי שלקוחות יוכלו לבצע השוואה ולעקוב אחר תעריפים של עמלות חברות כרטיסי אשראי אחרות.

 

שלוש עמלות

 

עד כניסתו של התעריפון החדש ימשיכו חברות כרטיסי האשראי לגבות שלוש עמלות מלקוחותיהם: דמי חבר, אשר גובים לרוב ממי שאינו מבצע במהלך השנה מספר פעולות או רכישות הנעות בין כ־100 שקל לשנה בכרטיס מקומי לכ־400 שקל בשנה לכרטיס מוזהב; דמי ניהול, הנגבים אחת לחודש בכל חשבון ונעים סביב 6.5 שקלים ודמי הגבלת אחריות שנתיים, בסך 21 שקל, המהווים כתשלום ביטוח מפני גניבה או אובדן כרטיס.

 

המעבר לעמלה אחת צפוי לפגוע ברווחי חברות כרטיסי האשראי, בכך שיוריד את הכנסותיהן בכ־20-30 מיליון שקל בשנה. נוסף לחוק העמלות, בחודש יולי תקטן עמלת הסליקה אותה גובים חברות כרטיסי האשראי מבתי העסק. בתעריף החדש, שנקבע כחלק מההסדר עם רשות ההגבלים העסקיים וייכנס לתוקף בחודש יולי השנה, תרד עמלת הסליקה מ־1.2% ל־1.1%. צעד זה צפוי להקטין את הכנסות כרטיסי האשראי בכ־8% ולגרום הפסד הכנסות שנתי של כ־120 מיליון שקל. עד שנת 2012 צפויה עמלה זו להמשיך ולרדת בהדרגה, עד לשיעור של 0.875%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים