שתף קטע נבחר

דיגיטל פרדיסו: הקרנה ראשונה בקולנוע דיגיטלי

פורמט הווידאו הדיגיטלי, אשר מקובל כבר בעולם הבידור הביתי, עוזב את הבית ומגיע אל מסכי הענק הקולנוע, שם הוא מחליף את גלגלי הצלולואיד ואת המקרינים המיומנים שהטעינו אותם. צפינו בגירסה הדיגיטלית של איירון מן בהקרנה הראשונה בעזריאלי

עד היום, המונח "סרט" קולנוע העלה בדמיוננו תמונות גלגלי ענק של צלולואיד באורך אינסופי, בליווי שריטות וסימני בלאי בתמונה שמוצגת על המסך הענק. לא עוד, בהקרנה מיוחדת של הסרט איירון מן (Iron Man), נחנך אמש (ה') אולם קולנוע דיגיטלי חדש בקולנוע גלובוס בתל אביב - שלטענת בעליו, זו ההקרנה הדיגיטלית המסחרית הראשונה בישראל.

 

 

אחד המעוזים האחרונים בעולם הווידאו, בו נשמרת עדיין בעוז המסורת "האנלוגית" הוא בית הקולנוע, אמנם מדובר בשיטה אשר מסורבלת לאחזקה ותפעול אך בתמורה מפצה באיכות התמונה אשר נחשבת בדרך כלל כסימוכין עבור שיטות הצגת וידאו אחרות.

 

האם תמונות המקרין אשר נחרטו בזיכרון (בעיקר בזכות סרטים כדוגמת "סינמה פרדיסו") כשהוא מגלגל את סרט הצלולואיד על גלגל הסרט הגדול ומשגיח על מכונת ההקרנה בזמן הצגת הסרט, ילכו ויעלמו?

 


הגלגלים ייעלמו? (צילומים: ליאור קורן, dtown) 

 

אם נשפוט על פי הנעשה במספר בתי קולנוע מובילים בארה"ב ואירופה, מעתה גם באולם 1 של קולנוע גלובס, אזי יתחוור לנו שזה אכן הכיוון.

 

הסרט עבר לכונן קשיח

בית הקולנוע בארץ קיבל את הסרט איירון מן מספר ימים לפני תחילת ההקרנות על כונן קשיח, בקובץ שגודלו עומד על כ- 200 גיגהבייט, משם הועבר אל תוך מערך כוננים קשיחים (בתצורת Raid) אשר מהווים חלק ממערכת ההקרנה.

 

המקרן שנמצא באולם הקולנוע הוא מדגם SRX-R220 של סוני, זהו מקרן בטכנולוגיית SXRD (טכנולוגיה שדומה בפעולתה למנגנון מראות ה-DLP במקרנים ביתיים, אך זו מבוססת גבישים קריסטליים מעל שבב סיליקון).

 

הרזולוצייה אותה מקרין המקרן היא באיכות 4K, מה שאומר בפועל 4096X2160 פיקסלים (כ- 8.85 מיליון פיקסלים). בהשוואה, תקן HD הגבוה ביותר כיום לציוד קולנוע ביתי – 1080P תומך ברזולוציה בת 2.07 מיליון פיקסלים "בלבד".

 

מאנלוגי לדיגיטלי ובחזרה

שני סטנדרטים מקובלים בקולנוע הדיגיטלי: 2K – רזולוציית 2048X1080 פיקסלים, ו-4K – רזולוציית 4096X2160 פיקסלים. רוב הסרטים (בפורמט קולנועי 35 מ"מ) מצולמים עדיין במצלמות פילם, עוברים המרה לפורמט דיגיטלי (בשלב העריכה באולפן) ואז מומרים חזרה לפילם (מועלים על הצלולואיד).

 

הקרנה בפורמט הדיגיטלי, חוסכת את ההמרה האחרונה של הסרט (בחזרה לפילם). חלק קטן מהסרטים, מצולם כבר במקור במצלמות דיגיטליות (לדוגמא, שלושת סרטי טרילוגיית מלחמת הכוכבים של ג'ורג' לוקאס).

 

רובם של הסרטים הדיגיטליים, מגיעים במקור ברזולוציית 2K ועוברים הגדלת רזולוציה (Upscale) במקרן של סוני לרמת 4K, חלקם הקטן יגיע כבר באיכות מקור של 4K.

 

לאן נעלם השחור?

והתוצאה? חדה, חדה מאוד, עם תמונה מפורטת המאפשרת להבחין בכל עצם ופרט אשר מוצג על המסך. חלק ממאפייני התמונה, דומים לאלו של סרטי הצלולואיד: במקרים מסוימים, ניתן היה להבחין בגרעיניות / רחש דיגיטלי בתמונה, אך זו דמתה באופיה לגרעיניות אליה התרגלנו מסרטי העבר.

 

בנוסף, כאשר המצלמה נעה על ציר אופקי, ניתן לחוש ברעד / קפיצות קטנות (Judder) בתמונה, דבר הנובע משימוש בפורמט הקולנועי 24p, אשר, מציג 24 תמונות בשניה – בדיוק כמו בעבר (כולנו התרגלנו לתופעה זו, נסו לשים לב אליה בצפיה בסרטים).

 

לעומת זאת, חדי העין יבחינו כי איכות השחור בתמונה אינה עמוקה כמו בשיטת הקרנה "קלאסית", אם עד היום הושוותה איכות השחור במסכי טלוויזיה ביתיים אל הצלולואיד של הקולנוע, הרי מהיום משתנה התמונה וגם כאן נצטרך להתרגל ל-"שחורים דיגיטליים" (שהם למעשה אפור כהה מאוד ולא שחור).

 

מדובר באבחנה דקה למדי, אוכל לומר כי הצופים שסביבי נהנו מאוד מאיכות התמונה: מדובר על מקרן שמציג בעוצמת הארה בת 18,000 לומנס, בשילוב חדות תמונה וצבעים עזים, מה שמוביל לתוצאה מרשימה לעין.

 

ללא שריטות

יתרון נוסף וחשוב אותו מביא הקולנוע הדיגיטלי הוא ביטול תופעת שחיקת הסרט ועותקים שרוטים אליהם התרגלנו בעבר. אם בצלולואיד, כל הקרנה חוזרת של הסרט שוחקת אותו - מה שמביא לירידה באיכות העותק, הרי שבקולנוע הדיגיטלי, בכל פעם שנגיע להקרנה, נקבל את אותו הסרט באותה איכות בה עזב את האולפן.

 

פסקול הסרט שהוקרן, היה בפורמט דולבי דיגיטל 5.1 , אך המערכת יודעת להוציא עד 16 ערוצי קול נפרדים, מה שמשאיר מקום פנוי רב לפורמטי אודיו חדשים.

 

לא עוד כאבי גב

סרט דיגיטלי, מביא עימו גם בשורה לבעלי התפקידים באולם הקולנוע: מהיום, אין יותר כאבי גב של המקרינים, שנובעים מהרמת גלגלי ענק כבדים של צלולואיד.

 

ניתן לשלוט על המקרן ישירות מחדר הבקרה וכך לפקח על כלל מקרני בית הקולנוע מבלי צורך לעמוד לידם. כמו בתחומים אחרים, גם כאן בוודאי תתעורר השאלה, האם ייעול התפעול, יביא בסופו של דבר לאיום על תפקידו של המקרין?

 


המקרן הדיגיטלי

 

בעתיד הלא רחוק, תשוכלל השיטה עוד יותר: הסרט יגיע גם אל בית הקולנוע דרך האינטרנט או בתקשורת לוויינית (בדומה לדרך בה מועברים שידורי טלוויזיה לחברות בארץ), משם יוטען אל המקרן: דרך נקיה ופשוטה, וידידותית לסביבה.

 

פורמט הסרט הדיגיטלי, צפוי להופיע בבתי קולנוע נוספים בישראל (אולמות נוספים בסינמה סיטי כבר עורכים הקרנות), אך מחיר הכרטיס "שודרג" אף הוא: באולם 1 במרכז עזריאלי (קולנוע דיגיטלי) המחיר כעת עומד על 40 שקלים לכרטיס (באולמות הרגילים 35 שקלים).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סוף עידו?
צילום: ליאור קורן, dtown
המקרן הדיגיטלי. כוננים קשיחים ועדשה
צילום: ליאור קורן, dtown
מומלצים