שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    למה הם יכולים, ואנחנו לא?

    בעולם המערבי הבינו שהפתרון היחיד לבעיות התנועה, עובר דרך תחבורה ציבורית יעילה ומודרנית. מה שמסביר שוב, בפעם המי יודע כמה, למה אנחנו לא שייכים לאותו עולם כמוהם

    בערך בזמן בו הסבו אזרחי מדינת ישראל לשולחן הסדר, התארחו באולם הכנסים של עיירת הסקי ואל דיזר (Val d'Isere), בהרי האלפים של צרפת, קרוב ל-100 עיתונאים מכל רחבי העולם. הסיבה: שר התיירות הצרפתי וראשי המחוזות במדינה הביאו אותם עד שם, כדי לשווק ביזנס גדול - אליפות העולם בסקי, שתיערך בעיירה בחורף הבא.

     

     

    עזבו את האוטו, קבלו אוטובוס

    בכל זאת, הנושא המעניין ביותר עליו דיברו במהלך מסיבת העיתונאים, נקשר דווקא בתחבורה. מסתבר כי לצרפתים - כמו-גם לתיירים אחרים - נמאס מהפקקים בדרכים המובילות אל, ומאתרי הסקי והנופש. איך החליטו לפתור את הבעיה? במהלך אליפות העולם ייהנו המבקרים באתר מתחבורה ציבורית חינם. בכל המרחב, בין ז'נבה שבשווייץ לליון שבצרפת. באותו זמן, שימו לב, ייסגר האזור העצום כולו לתנועת כלי רכב פרטיים. את האירוע האדיר הזה, ינצלו המארגנים גם לבדיקה ניסיונית בקנה-מידה נרחב של מערך אוטובוסים חשמליים, שקטים ולא מזהמים, שיובילו גולשים מבתי מלון ותחנות רכבת אל המעליות והמסלולים.

     

    אם הניסוי הזה יצליח, כך הובטח לעיתונאים, יעברו הצרפתים לפיתוח בקנה-מידה מלא, שישנה את הנוף באתרי הסקי באירופה: במקום שיירות כלי רכב צמודים פגוש אל פגוש לאורך עשרות קילומטרים, ינצלו הגולשים תוך שנים ספורות רכבות ואוטובוסים. מחיר הנסיעה בהם יהיה כלול ב"סקי פס", בדיוק כנהוג כיום באוטובוסים פנימיים הנוסעים בין בתי המלון למעליות הסקי במרבית אתרי הגלישה.

     

    באותו שבוע נחשפתי לסרט תיעודי מאלף, בו תועד פתרון בעיית התנועה בשנגחאי שבסין, העיר הגדלה ביותר בעולם. התנועה בין מרכז העיר לנמל התעופה העמוס שלה, מרחק של כ-30 ק"מ, ארכה עד לאחרונה כשעה וחצי בממוצע. עכשיו היא נמשכת פחות משבע וחצי דקות. הסינים חנכו רכבת מהירה מסוג "מגלב", שעושה דרכה במהירות ממוצעת של 250 קמ"ש. בלי פקקים, בלי רמזורים, בנוחות וכאמור, בשיא המהירות.

     

    ואצלנו? קצת אחרת

    בדיוק באותו שבוע דיברו גם אצלנו, ראשי משרד התחבורה, על פקקים, תחבורה ציבורית וזיהום אוויר. "נכשלנו בהסטת תנועת הנוסעים מהמכונית הפרטית לתחבורה הציבורית", הצהירו אנשי משרד התחבורה באותו מעמד, ופירטו מה הם מתכוונים, פחות או יותר, לעשות. אתם ודאי מכירים כבר את הנוסחה: הגבלות תנועה, אגרות גודש, פקחים, דו"חות, ונא לא לשכוח - הרכבת ועדות שונות, שיבחנו דרכים לפתרון הבעיה הסבוכה.

     

    הסינים והצרפתים, הגרמנים והבריטים, השוויצרים והיפאנים, מכירים בעובדה שקיימת אצלם בעיית תנועה קשה, שאיכות הסביבה סובלת ומקומות החנייה מתמעטים, ולכן הם פותרים אותה בדרך הטובה ביותר הידועה למין האנושי - תחבורה ציבורית יעילה, אוטובוסים נוחים, רכבות מהירות וקלות, כרטיסי נסיעה משולבים-חכמים ומחיר הגיוני. אצלנו יודעים שיש בעיות, יודעים היטב כיצד לקחת מהציבור כסף, אבל נכשלים טוטאלית בשלב הביצוע.

     

    שימו לב לפיאסקו של הרכבת הקלה בירושלים, שרק לאחרונה קיבלה חבילת מימון נוספת על חשבון משלם המסים, אבל מועד הפעלתה לוט בערפל. זו אגב אמורה לרמוז משהו, על פרויקט דומה בגוש דן: אם ככה נראה ב-2008 הפרויקט הקטן יחסית המתנהל בעיר הבירה, מה יהיה ב-2018 מצב הפרויקט הגדול, עתיר המיליארדים, שאמור לקום בין פתח תקווה לבת ים?

     

    ורכבות הן עוד הצד הפחות בעייתי של העניין. כי מי שאמור לשאת ברוב הנטל של תחבורה ציבורית בישראל בעשור הקרוב הם שירותי האוטובוסים. הקווים של אלה מופרטים בקצב מהיר, אבל חוויות שירות מפוקפקות בכמה מאזורי הארץ מעוררות סימני שאלה באשר לעתיד התהליך כולו.

     

    כי צריך שיהיה ברור: מי שלא יכול להגיע באוטובוס, במונית שירות או ברכבת, בזמן סביר, מפתח תקווה לאזור התעשייה בהרצלייה, מבית שמש לקריית הממשלה בירושלים או מקריית חיים לאוניברסיטת חיפה שעל הכרמל, יישאר במכוניתו הפרטית או הצמודה גם ב-2018. למרות אגרות גודש. למרות המס הצפוי על מקומות חנייה לעובדים. למרות מחירי הדלק הנוסקים. למרות הפקקים. אנחנו נמשיך לגדף את הממשלה כפי שעשינו עשרות שנים, נשלם כמו ילדים טובים, ונמשיך לעמוד בפקקים מטופשים. לא בגלל שאנחנו מאוהבים במכונית, פשוט כי אין לנו - ולא תהיה - ברירה אחרת.

     

    פרה חולבת, כבר אמרנו?

    העניין הוא שאת זה בדיוק יודעים במשרדי האוצר והתחבורה. הם יודעים שאנחנו נקלל, נשלם, ונסכים לקבל כלום בתמורה. העניין הגדול שמביעים שם לפתע בפקקים, באיכות סביבה ותחבורה ציבורית, נובע בעיקר מהעבודה כי הם יודעים שאנחנו נשלם, והרבה. "איכות אוויר וסביבה"? אנחנו נשלם. "הכבישים קורסים ויש פגיעה בתל"ג"? נשלם. "מרכזי הערים צפופים מדי"? נשלם. במקביל יפריטו קצת, יקצצו בסובסידיות קצת, ואנחנו נצטופף ונשלם.

     

    אין מנוס מלהכיר בעובדה, שאת משרדי האוצר והתחבורה מעולם לא עניין מצב הנהג הישראלי התקוע בפקק, או איכות האוויר בגוש דן. ערימות כספי משלם המסים, הן אלה החשובות. בצרפת ייצאו שרי הממשלה מגדרם כדי להסיע בחינם את גולשי הסקי. בסין יפתחו את הכיסים כדי שאזרחים ותיירים יגיעו במהירות לשדה התעופה.

     

    אצלנו? אוטובוסים ורכבות יעילים ימשיכו להיות רק חלום, גם בעוד עשור.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רכבת קליע סינית
    צילום: איי פי
    רכבת מהירה טאייואן
    מתוך: .thsrc.com
    רכבת עמוסה ישראל
    צילום: משה מילנר, לע"מ
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים