שתף קטע נבחר

הפרה החולבת של המשק הישראלי

אנשי האוצר מחככים ידיהם בהנאה. הנתונים שמראים על רכישה מואצת של מכוניות חדשות ברבעון הראשון של השנה, מתבטאים בתוספת של מיליארד שקל לקופת המדינה. ומי יצא מכך נשכר - בוודאי שלא רוכשי המכוניות

שוק הרכב ממשיך לייצר מזומנים למדינת ישראל: ברבעון הראשון של 2008 עלו הכנסות המדינה ממסי קנייה במיליארד שקל. הממשלה סיימה את הרבעון הראשון של 2008 עם עודף תקציבי מפתיע של כ-5.7 מיליארד שקל. אבל לפחות בחלקו, העודף הזה לא צריך היה להפתיע אף אחד במשרד האוצר: מאז 2007, שוק הרכב הישראלי צומח בשיעור גבוה בהרבה מהממוצע בעשור האחרון, ובכך תורם לעלייה משמעותית בגביית המסים של המדינה.


שוק הרכב מציג: כך מייצרים עודף גבייה של מיליארד שקל (צילום: איי פי)

 

בשנה שעברה, נרשמה עלייה של כמעט 30% במכירות כלי רכב, שהתבטאו בעודף גבייה של קרוב לשני מיליארד שקל לעומת התחזיות של אנשי האוצר. אם המשבר הכלכלי ימשיך לעבור גבוה מעל ראשיהם של הישראלים, סביר להניח שגם השנה יירשם עודף גבייה - ובשיעור גבוה אף יותר מאשר בשנה שעברה.

 

למעשה, מתחילת השנה נרשם עודף בגביית מסים של כמיליארד שקל. רוצים לנחש מאיפה מגיע נתח הארי של הסכום? הנה רמז: יבוא כלי הרכב לישראל בארבעת החודשים הראשונים של השנה זינק בקרוב ל-65%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התוצאה: ההכנסות ממסי קנייה על כלי רכב גדלו במיליארד שקל - ברבעון אחד בלבד.

 

במשרד האוצר מסבירים כי בחלקה, הצמיחה נובעת מכך שב-1 באפריל שונתה שיטת רישום כלי הרכב לפי שנת דגם, ובכך בוטל השפל המלאכותי שנרשם בשנים קודמות במרץ ובאפריל. לדברי האוצר, רק בהמשך השנה יתברר השיעור האמיתי. יש רק לזכור כי גם נתוני החודשים הראשונים והחזקים בדרך כלל, היו השנה יוצאי דופן. בנוסף, העלייה בשערי המטבע העיקריים המשמשים לייבוא כלי רכב - יורו ויין - תרמה את שלה לזינוק בהכנסות ממסי קנייה.

 

צמיחת שוק הרכב בשיעור כה חד בשנה וחצי האחרונות, ביטלה לחלוטין את השפעתה של הפחתת מסי הקנייה - רפורמה שהחלה ב-2005 ותמשיך עד 2010. האם עודף הגבייה, הנובע מהאצה משמעותית בפעילות בשוק הרכב, תביא להפחתת מסים נוספת? בעבר כבר הביעו במשרד האוצר כוונה להמשיך את הפחתת המסים, עד למצב בו מס הקנייה על כלי רכב בישראל יהיה דומה לזה שנהוג בחלק ממדינות אירופה - כלומר כ-40% עד 50%. גם מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, הצהיר בעבר על כוונתו להציע תוכנית להפחתת מסי קנייה, אם כי הנושא אינו נמצא תחת אחריות משרדו.

 

ומעבר לכך, צריך שוב לשאול: איזה חלק מהסכומים האדירים שמכניסים רוכשי הרכב החדש לקופת המדינה, מוצא עצמו מושקע במערך התחבורה המקומי. והאם הכנסה גדולה יותר, מקבלת ביטוי כלשהו. התשובות לשאלות אלה, אינן מעודדות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אולי הגיע הזמן להפחתת מסים נוספת? שר האוצר, רוני בר און
צילום: אלכס קולומויסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים