שתף קטע נבחר

למה הרכבת מצמצמת פעילות ביום העצמאות?

למרות הצהרות על כוונות להפוך את התחבורה הציבורית לנגישה יותר עבור האזרח, והשימוש הגובר בתחבורה בינעירונית ביום העצמאות, בוחרים ברכבת לצמצם פעילות דווקא מחר

איך מעודד משרד התחבורה את השימוש בתחבורה ציבורית? נראה כי בעיקר בדיבורים, ופחות במעשים. לידיעת הציבור: ביום העצמאות הקרוב תפעל רכבת ישראל במתכונת מצומצמת. מרבית הקווים ייצאו רק פעם בשעה ליעדיהם, זאת למרות שמדובר ביום חופש. ברכבת מסבירים כי ההחלטה לצמצם את תדירות הקווים נובעת מכך שבשנים קודמות, מספר הנוסעים ביום העצמאות היה נמוך משמעותית מאשר בימי חול.


איך תסעו ביום העצמאות ה-60? כנראה שלא ברכבת (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

 

מצד שני, בלשכת דובר משרד התחבורה הבהירו היום ל-ynet כי "מבדיקה שערך משרדנו בשנים האחרונות, מתברר כי עיקר ביקושי הנוסעים ביום העצמאות מתבססים על תחבורה ציבורית בינעירונית, ולכן ביום זה מתגברות חברות ההסעה את מרבית הקווים הבין-עירוניים". לדוגמה, קווי האוטובוס בין ירושלים לתל-אביב יתוגברו באופן משמעותי, כבר החל מערב יום העצמאות.

 

כיצד מוסברת אם כך העובדה שדווקא הרכבת, אמצעי התחבורה היעיל ביותר בתנועה בין-עירונית, מצמצמת את פעילותה? הרי צמצום זה אינו עולה בקנה אחד עם הצהרות בכירי משרד התחבורה - ובראשם שר התחבורה, שאול מופז - כי ברצונם לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית.

 

"הכל נעשה על סמך ניסיון העבר", אומר אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה. "אין טעם להפעיל רכבות כשאין נוסעים. העניין אינו בכך שהרכבת לא אטרקטיבית ביום העצמאות, אלא שעם ישראל נמצא במקומות אחרים, ורוב האנשים רוצים לבלות במקומות אליהם הרכבת אינה מגיעה".

 

גם ברכבת מתבססים על ניסיון העבר. "אנחנו מתכננים את לוח הזמנים בהתאם לכמות הנוסעים", מסבירה דוברת הרכבת, "ובשנה שעברה השתמשו ברכבת 50% פחות נוסעים. זה עניין של היצע וביקוש, וקשה להאמין שאם היו יותר רכבות, גם היו יותר נוסעים".

 

מעודדים תחבורה ציבורית, אבל...

יש להזכיר כי את הגישה המבוססת על ניסיון העבר, מנסים במשרד התחבורה לשנות לאחרונה. לפני מעט יותר משבועיים, הציגו שר התחבורה, שאול מופז, ומנכ"ל משרדו, גדעון סיטרמן, תוכנית מפורטת לעידוד התחבורה הציבורית. במסגרתה, התחייב המשרד לשפר משמעותית את השירות בתחבורה הציבורית, ובכלל זאת להעלות את רמת הנגישות ואת תדירות הנסיעות. צמצום פעילות הרכבת - גם אם הוא נסמך על ניסיון העבר - אינו מתיישב עם מדיניות המשרד לעודד את האזרחים להשתמש בתחבורה ציבורית.

 

בנוסף, גם מופז וגם סיטרמן מצהירים לעתים קרובות כי ההיגיון הכלכלי אינו חזות הכל - וכי לעתים יש לקבל החלטות שייטיבו עם האזרחים, ויתרמו לקידום מדיניות תחבורתית ראויה ונכונה. לאור גישה זאת, יתכן כי ראוי היה לבחון מחדש את כוונת הרכבת לצמצם את פעילותה, דווקא ביום העצמאות ה-60 של מדינת ישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מעודד תחבורה ציבורית? שר התחבורה, שאול מופז
צילום: עופר עמרם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים