שתף קטע נבחר

נהגת כחוק? אגרת הרישוי תקטן

הצעת חוק חדשה של חבר הכנסת יולי אדלשטיין מציגה כיוון הפוך לחלוטין מזה של שר התחבורה. במקום החמרת ענישה על עבירות תנועה, תמריץ חיובי לנוהגים כחוק

נהגים שלא יבצעו עבירות תנועה במהלך עשור שנים, יזכו בפטור מלא מתשלום אגרת הרישוי השנתית. כך מבהיר חבר הכנסת יולי אדלשטיין, בהצעת חוק שתעלה ביום א' הקרוב לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה. לפי ההצעה, נהגים שלא יבצעו עבירות תנועה במשך שנים, יזכו להנחה בתשלום אגרת הרישוי. אדלשטיין מנמק את ההצעה בכך שתמריצים חיוביים לנהגים קפדנים וזהירים, יעילים יותר מאמצעים שליליים וענישה מחמירה.

 

גובה ההנחה על אגרת הרישוי השנתית יהיה תלוי במשך הזמן בו לא ביצע הנהג עבירות, לפי היחס הבא:

  • ארבע שנים ללא עבירות - הנחה של 10%.
  • שש שנים ללא עבירות - הנחה של 25%.
  • שמונה שנים ללא עבירות - הנחה של 50%.
  • 10 שנים "נקיות" - פטור מלא מאגרת רישוי.


"תמריצים חיוביים עשויים לעודד את הנהגים לשיפור התנהגותם" (צילום: חגי אהרון) 

 

כדאי לשים גם לב לדברי ההסבר של הצעת החוק, המהווים ניגוד מוחלט לגישה הכוחנית בה מבטיחים זה שנים שרי התחבורה לנקוט. גישה הדוגלת בעיקר בהרתעת הנהג, ואשר אותה מקדם מאז נכנס לתפקידו שר התחבורה והבטיחות בדרכים הנוכחי, שאול מופז.

 

אדלשטיין מציע למשל לנסות ולהילחם בתאונות דרכים באמצעות הענקת תמריצים חיוביים לנהגים, ולא רק על-ידי אכיפה ועונשים דרקוניים: "ההנחה בבסיס הצעת החוק היא שנקיטת תמריצים חיוביים במסגרת המאבק בתאונות הדרכים, עשוי לעודד את ציבור הנהגים לשיפור התנהגותם בכביש. זאת במידה רבה יותר מאשר האמצעים השליליים הנהוגים מזה שנים רבות".

 

יש להזכיר כי הצעתו של אדלשטיין עולה בקנה אחד עם קביעתם של מומי תחבורה בולטים, זה שנים ארוכות: "האמצעים בהם נעשה שימוש בנושא המאבק בתאונות הדרכים הינם אמצעי אכיפה משטרתיים, שהשלכותיהם על ציבור הנהגים שליליות על-פי רוב - צבירת נקודות, שלילת רישיונות, ועוד. לנוכח העובדה שהשימוש באמצעים אלו איננו ממגר את התופעה, מוצע לנקוט אמצעי בעל השלכות חיוביות, שיוצר תמריץ חיובי, ולהעניק הפחתה משמעותית בסכומי האגרה לנהגים בעלי 'רישום נקי', כלומר ללא עבירות תנועה", כך הוא אומר.

 

ומה תגיד על כך הממשלה?

כמובן שהשאלה הגדולה היא, מה תהיה עמדת הממשלה בנוגע להצעת החוק. לנוכח הפעילות המוגברת של שר התחבורה בנושא החמרת האכיפה והענישה, נראה כי הסיכוי לקבל את אישור ועדת השרים להצעה, אינם גבוהים: משרד האוצר צפוי להתנגד לה משיקולים תקציביים, משרד התחבורה מוביל הרי קו המצדד בהגברת האכיפה והחמרת הענישה.

 

אולם, דווקא בגלל חוסר היציבות של המערכת הפוליטית - ובגלל רצונם של השרים לזכות בנקודות זכות בעיני הציבור - יתכן כי ועדת השרים לפחות תמנע מלהכשיל את ההצעה, ובכך תסלול את הדרך לאישורה בהצבעה טרומית.

 

יש לציין כי כך בדיוק קרה עם הצעת חוק של ח"כ אורי אריאל, לפיה נהגים שלא יבצעו עבירות תנועה יזכו להנחה בתעריף הביטוח. בישיבת הוועדה לפני כשבועיים, נמנעה למעשה הממשלה מהבעת דעה נחרצת, ובהצבעה טרומית שנערכה אתמול, אושרה הצעת החוק - ברוב של 13 תומכים וללא מתנגדים.


פורסם לראשונה 05/06/2008 00:45

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוזם הצעת החוק, ח"כ יולי אדלשטיין
צילום: חיים צח
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים