שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בנק ישראל נגד החזר הוצאות רכב
    דו"ח חדש של בנק ישראל ממליץ לבטל לחלוטין את ההכרה בהוצאות רכב. המטרה המוצהרת: צמצום השימוש בכלי רכב פרטיים והשפעותיהם השליליות על זיהום האוויר והגודש בכביש

    ההכרה בהוצאות רכב לעובדי המגזר הציבורי מעודדת רכישת כלי רכב פרטיים, ויש לבטלה ולהמירה בתשלום שכר שווה-ערך שאינו תלוי בהחזקת רכב. כך קובע דו"ח של בנק ישראל, המתפרסם היום (ג'). מבדיקה שערכו כלכלני הבנק, עולה כי בענפי המשק בהם ניתנת הטבה להחזקת רכב, כמו במינהל הציבורי ובענף הבנקאות, שיעור בעלי הרכב גבוה משמעותית מאשר בענפים אחרים. כדי לצמצם את ההשפעות השליליות של כלי רכב פרטיים - זיהום אוויר, עומסי תנועה, ותאונות דרכים - ממליצים בבנק ישראל לבטל את ההכרה בהוצאות הרכב, ולהמירה ברכיב שכר שאינו מותנה בבעלות על כלי רכב פרטי.


    בנק ישראל: ביטול ההכרה בהוצאות רכב יוציא 20 אלף כלי רכב ממרכזי הערים (צילום: רויטרס)

     

     

    "הטבת השכר הקיימת מעודדת רכישת רכב באופן שלא קשור לתועלת שהעובד יפיק ממנו", נקבע בדו"ח. "כתוצאה מההטבה, עובדים מחזיקים יותר כלי רכב מאשר במצב חלופי, שבו היו מקבלים אותה ( את הטבת השכר, ש.ה) בלי שהיא תותנה בהחזקת רכב". ובמלים אחרות: ההכרה בהוצאות רכב גורמת לעובדים במגזר הציבורי לרכוש כלי רכב, למרות שבחלק ניכר מהמקרים הם כלל אינם זקוקים לו לצרכי עבודתם.

     

    התוצאה, לדברי כלכלני בנק ישראל, עגומה: במקום להפחית את השימוש בכלי רכב פרטיים, ולעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, ממשלת ישראל עושה בדיוק את ההפך. "המדינה מחבלת בניסיונותיה שלה להפחית את השימוש ברכב הפרטי... מצד אחד היא מנסה לעודד מעבר לתחבורה פרטית לציבורית, ומהצד האחר היא חתומה על הסכמי עבודה המתמרצים רכישת רכב פרטי".

     

    הפתרון המוצע על-ידי בנק ישראל: החלפת רכיב השכר המותנה בהחזקת רכב ברכיב אחר, שאינו מותנה בבעלות על כלי רכב. בכך למעשה מיישר בנק ישראל קו
    עם הוועדה למיסוי ירוק, בראשות סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, בועז סופר, שקבעה כי יש לבטל את ההכרה בהוצאות רכב, וזאת במטרה להקטין את ההשפעות השליליות של השימוש בכלי רכב פרטיים. על-פי הערכת כלכלני הבנק, ביטול ההטבה יצמצם את מספר הרכבים בענפים הרלוונטיים בכ-10% - כלומר, כ-20 אלף כלי רכב. מאחר שכלי רכב מרוכזים בעיקר בערים הגדולות, המהלך עשוי להקל במידה משמעותית על הגודש בכבישים, וכן על זיהום האוויר במרכזי הערים.

     

    אולם, הדרך לפתרון זרועת מוקשים, וספק אם הממשלה הנוכחית - או כל ממשלה אחרת - תוכל לעשות דבר בנדון. הבעיה העיקרית טמונה בכך שביטול ההכרה בהוצאות רכב, והמרתם ברכיב שכר אחר, כרוכה בפתיחת הסכמי השכר במשק. ראשי ועדי העובדים הגדולים, ובראשם הסתדרות העובדים, כבר הביעו בעבר התנגדות נחרצת למהלך שכזה.

     

    הדו"ח מתייחס לבעייתיות הכרוכה בביטול ההכרה בהוצאות רכב, ומעריך כי העלויות של יישומה עלולות להיות גבוהות. לכן, ממליצים כלכלני הבנק לשתף פעולה עם נציגי העובדים "מראש", ובכך לאפשר את שינוי מדיניות השכר. ראוי לציין כי בימים אלה מסיימת את עבודתה ועדה בין-משרדית לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית. כפי שדווח ב-ynet, הוועדה צפויה להימנע מלהמליץ על ביטול ההכרה בהוצאות רכב, וזאת לאור הקשיים והעלויות הגבוהות הכרוכות ביישום.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צפוי להוביל את ההתנגדות. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני
    צילום: גלעד קוולרציק
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים