שתף קטע נבחר

תיעוד: הימ"מ תרגל השתלטות על מטוס חטוף

היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור תרגלה את תרחיש הבלהות של מערכת הביטחון - השתלטות מחבלים על מטוס ישראלי. הערב הותר לדווח כי אנשי היחידה "השתלטו" על המטוס, בואינג 747, ניטרלו את ה"חוטפים" ושחררו את 500 בני הערובה

מוכנים לכל תרחיש: היחידה הלאומית המיוחדת ללחימה בטרור (הימ"מ) ערכה לפני כשבוע תרגיל מיוחד לשחרור בני ערובה ממטוס חטוף. כך הותר הערב (יום ב') לפרסום. התרגיל התקיים בנמל התעופה בן גוריון, ודימה מצב אמת של מטוס חטוף על נוסעיו.

 

לצורך התרגיל נסגר המרחב האווירי שמעל שדה התעופה להמראות ולנחיתות למשך דקות ארוכות. על-פי התרחיש, בתוך המטוס מדגם בואינג 747 שהו בעת ה"חטיפה" כ-500 בני ערובה, כולל אנשי צוות. המטוס החטוף "נחת" בשדה התעופה, ואז השתלטו עליו כוחות הימ"מ, בפיקודו של מפקד היחידה י', ניטרלו את המחבלים וחילצו את בני הערובה. בעת התרגיל שהו במקום גם שרים ואנשי ביטחון בכירים. 

 

גורמי ביטחון מעריכים כי פיגוע כזה, הנחשב לאחד הסיוטים הגדולים ביותר, עלול להתרחש בכל זמן ובכל מקום בעולם. לכן מתאמנים לוחמי היחידה בתרחישים השונים של אירועי פיגוע מיקוח לשם פיתוח יכולותיהם ושמירה על כשירותם ומקצועיותם.

 

בידי מערכת הביטחון קיימות התרעות כלליות על כוונה לפגוע בישראלים, בהן גם התרעות הנוגעות לחשש שמחבלים יבקשו לחטוף מטוס ישראלי, להשתלט עליו ולהחזיק בנוסעיו כבני ערובה. חטיפות מטוסים על רקע חבלני החלו בסוף שנות ה-60, והן משמשות נשק מרכזי ויעל עבור ארגוני הטרור. ארגוני הטרור הפלסטינים היו מהראשונים שהשתמשו בכך לצורך העלאת הבעיה הפלסטינית לסדר היום העולמי, והשגת קלף מיקוח לדרישותיהם.

 

בשנת 1974 הוקמה בישראל הימ"מ, היחידה הלאומית המיוחדת ללחימה בטרור, הפועלת בשירות משמר הגבול.

 ייעודה העיקרי הוא חילוץ בני ערובה באירועים המוגדרים "פיגוע מיקוח", כפי שביצעה בחילוץ "אוטובוס האמהות", אירוע בו נחטף אוטובוס ובו עובדי הקריה למחקר גרעיני בדימונה על ידי אנשי פתח.

 

בשנת 1972 נאלצה ישראל להתמודד עם תרחיש דומה כשנחטף מטוס "סבנה" מבריסל, ונוסעיו חולצו על ידי לוחמי סיירת מטכ"ל. ארבעה מיושבי המטוס נפצעו במהלך ההשתלטות, אחת מהם נפטרה בהמשך מפצעיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים