שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הרכבת תאחר: הפיצוי 500 שקל
    נשמע טוב מכדי להיות אמיתי. הצעת חוק חדשה קובעת כי במידה ולא תודיע שעתיים מראש על איחור, תהיה הרכבת חייבת בתשלום של עד 500 שקל לכל נוסע תובע - מבלי שיאלץ להוכיח כי נגרם לו נזק כלשהו

    הרכבת איחרה ולא הודיעה על-כך שעתיים מראש? אם תתקבל הצעת חוק חדשה, כל נוסע יזכה לפיצוי של עד 500 שקל. לקראת יציאתם לפגרת הקיץ, ניצלו אתמול (ב') חברי הכנסת את ימי הפעילות האחרונים להגשת עשרות הצעות חוק חדשות. אחת הבולטות שבהן, נוגעת לפיצוי נוסעים בגין איחורי רכבת ישראל: לפי ההצעה, הפיצוי הבסיסי יעמוד על 50 שקל לאיחור של חצי שעה, כאשר כל רבע שעה נוספת תזכה את הנוסעים ב-50 שקל נוספים. הפיצוי המרבי יעמוד על 500 שקל.

     

    הסעיף המשמעותי ביותר קובע, כי נוסעים יהיו זכאים לקבל פיצוי גם ללא הוכחה שניזוקו בשל האיחור. זאת, בניגוד למצב כיום, בו נדרש הנוסע לתבוע את הרכבת בבית המשפט, אם ברצונו לקבל החזר כספי בגין האיחור. ראוי להזכיר גם כי כיום, איחור של חצי שעה מזכה את הנוסעים בכרטיס אחד באותו קו, ובגין איחור של שעה ויותר מפוצים הנוסעים בשני כרטיסים באותו קו. עוד קובעת הצעת החוק החדשה כי הרכבת תהיה מחויבת להודיע על האיחור לפחות שעתיים לפני מועד הנסיעה, באמצעות שידורי תחנת רדיו ארצי או מקומי, או באתר האינטרנט של הרכבת.


    נוסעים יקבלו פיצוי - ללא שיידרשו להוכיח כי נגרם להם נזק (צילום: משה מילנר, לע"מ)

     

    את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת איתן כבל וגלעד ארדן, המסבירים בנוסח ההצעה את מטרתה: "הפיצוי המוצע לנוסעים כיום, במקרים של איחור בלתי סביר של הרכבת, לוקה בחסר ואין בו כדי להציע פיצוי של ממש לנוסע שהגיע ליעדו באיחור ניכר - ובוודאי במקרים בהם נגרם לו נזק של ממש בשל האיחור... הצעת החוק באה לקבוע נורמות פיצוי לנוסעים, ללא הוכחת נזק, שיהיה בהן כדי לעודד נסיעה ברכבת".

     

    הצעת החוק גם מנסה לטפל בבעיה נוספת הקיימת כיום: מי שקובע את גובה הפיצוי לנוסעים, היא הרכבת עצמה. חברי הכנסת מציינים כי בית המשפט פסק לאחרונה שיש להפריד בין מי שמפצה את הנוסעים, ומי שקובע את גובה הפיצוי. "שלילת הפיצוי בכדי לשמור על קופתה של הנתבעת (רכבת ישראל, ש.ה), איננו יכול להיחשב כבעל תכלית ראויה".

     

    ומה סיכויי הצעת החוק של כבל וארדן להפוך לחוק מחייב? למרות שמדובר בחוק שצפוי ליהנות מתמיכה ציבורית רחבה, ואולי אף לתמיכתם של ח"כים רבים,
    סביר להניח כי משרדי האוצר והתחבורה יעשו כמיטב יכולתם לטרפד את אישורו. הבעיה היא כמובן תקציבית: כבר כיום זוכה רכבת ישראל לתקציבי ענק - בגובה מיליארדי שקלים בשנה - המופנים לפיתוח תשתיות ולסבסוד מחירי הנסיעה. חוק המאשר פיצוי משמעותי לנוסעים בגין איחורים, עלול להגדיל משמעותית את הוצאות הרכבת, ולכן צפוי להיתקל בהתנגדות עזה בקרב משרדי הממשלה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יוזם הצעת החוק, ח"כ איתן כבל
    צילום: מיכאל קרמר
    יוזם הצעת החוק, ח"כ גלעד ארדן
    צילום: אהוד קינן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים