שתף קטע נבחר

"כוכב נולד זו מפלצת"

שנייה לפני תום העונה השישית המנומנמת, יואב צפיר, האב הרוחני של "כוכב נולד" לדורותיה, מפקד ביד רמה מהקונטרול רום ומחזיר למבקרים

המעריצות של לי בירן וישראל בר און כבר גודשות את הרחבה של אולפני הרצליה. שעתיים לפני תחילת השידור החי של רבע גמר "כוכב נולד 6", אנחנו עמוק בתוך ט' באב, חלקן צמות ולכן משחררות מבטים רעבים סביב סביב, כמו חיות משחרות לטרף. אך מי שהן היו רוצות באמת לקרוע לגזרים זה את אנשי ההפקה של התוכנית. בעוד היריבות בין המחנות מתונה למדי ("יהיה קרב בין הפריקיות של ליבי לפאקצות של ישראל", מפרשנת אחת המעריצות), הרי שהתלונות כלפי קברניטי התוכנית מאחדות את כולן בחגיגת מרמור מלבבת.  


ובינתיים, בקונטרול רום. יואב צפיר (צילום רפי דלויה)

 

"שימי לב", אומרת לי נופר בת 14 מראשון לציון בעיניים רושפות, "שבשלט החוצות שתלו בתחילת העונה שמו את התמונות של המתמודדים לפי הסדר שהם הודחו. גם ברור לנו שישראל ייקח. יש מלא SMSים שאיכשהו לא נספרים, של בירגיטה ושל רותם. יש אי סדר בהצבעות. זה גם מה שקרה עם חן אהרוני בשנה שעברה". חברתה לירז מוסיפה בקול גדול: "ולמה החזירו לנו את בנות גואטה? צוחקים על הכסף שלנו!". שיר, בת 15 מרמת גן, כואבת את הידרדרותה של הדמוקרטיה הישראלית מול עליית כוחה של האליטה השופטת וקובעת נחרצות ש"צריך היה לתת משקל גם לרצון קהל בהחזרה של מתמודדים שעפו, כמו שהיה בעונות הקודמות".

 

אז למה אתן עדיין מבזבזות כסף על SMSים?

 

לירז: "כי אנחנו מצביעות לישראל וליבי, לא נעזוב אותם".

 

אבל אתן טוענות שהכל מכור, אז למה אתן צופות בתוכנית?

 

כולן: "כי אנחנו מכורות!".

 

וזו אולי תמצית הדיון סביב "כוכב נולד". אפשר לנתח עד מחר מדוע אין באזז לתוכנית, למה מרבית הכוכבים שיוצאים משם נעלמים ועד מתי צביקה הדר יצעק את הטקסט כאילו מדובר באירוע רב נפגעים. בסופו של יום, הקהל מכור, יש רייטינג גבוה, ובסוף החודש, בגמר בכנרת, רובנו נהיה דבוקים למסך תוך כדי קיטורים על המופע הארוך כגלות עשרת השבטים.


"אנשים לא האמינו שבעונה השישית נצליח כל כך". צפיר (צילום: רפי דלויה)

 

מי שבמידה רבה הוא הכתובת לטענות על התערבות ההפקה, החזרת מתמודדים עם זיעה על הידיים ללא משאל עם ושאר פשעים חמורים לדעת המעריצים הוא יואב צפיר, הבמאי, המפיק והעורך של התוכנית. צפיר, מגיבורי רשימות "האנשים הכי משפיעים בטלוויזיה" למיניהן, האיש שתמונתו מופיעה ליד ההגדרה המילונית של "הצלחת שואוביז ישראלית", דרוך ומתוח לקראת השידור בערב. כאילו הוא מפקח על צבא רוסיה בזמן השעטה לעומק גיאורגיה, הוא מסתובב בקונטרול חסר מנוחה, פותר משברונים קטנים וצופה בחזרות של המתמודדים. משברון קטן לדוגמה, הוא עניין שלמה ארצי. הפרומואים הודיעו כי הוא מגיע לתוכניות של ראשון ושני, אך מתברר שהיום (ראשון) הוא ידריך את המתמודדים ורק מחר יופיע בתוכנית. צפיר צריך להחליט איך מסבירים את זה לצופים מבלי שירגישו שעבדו עליהם. במקביל הוא מעיר לבר און שלא יאלתר בדואט שלו עם בירן כי זה הורס את ההרמוניה שלהם (בר און ממלמל בתגובה: "ומסטיק הורס את העששת בפה"), מחבר את הטקסט של צביקה הדר, משתעשע באפשרות לכנות את גל אוחובסקי ברוח האולימפיאדה, "הכדור של מרגול", תוך חשש שטמירה ירדני תטיל וטו על המהלך הדרמטי.

 "עכשיו זה הלחץ", מסביר לי צפיר, "אני צריך לחשב את כל האופציות של מי שיהיה בגמר, וכל ההפקה מחכה שאביא כבר את הרעיונות כדי שהם יתחילו לעבוד".

 

איך אתה מסכם את העונה הזאת?

 

"אנשים לא האמינו שבעונה השישית נצליח כך. לא מצפים לעונה טובה, ואני חושב שהצלחנו בגדול. גם שיתוף הפעולה השנה עם האמנים זה חדש מבחינתנו. רצינו אותם בכל עונה.

 

"יש כאן כמה סטארים ולא כל עונה אפשר היה להגיד את זה", הודף צפיר את הטענות לגבי אפרוריותם של המתמודדים העונה. "מהניסיון שלי, יש פה אנשים שיש להם סיכוי להמשיך אחר כך. כאלה שגם כותבים ושכבר יש להם קו מוזיקלי".

 

כלומר ישראל וליבי.

 

"אין תגובה".

 

אדיר אוחיון ונדב קדמון מהעונה הקודמת גם כתבו את החומרים שלהם ומאז נעלמו עקבותיהם.

 

"הם עובדים על חומרים לתקליט, לא צריך כבר לסכם אנשים. ברור שלמי שמגיע לגמר קל יותר, כי הזרקור מופנה עליהם. זה כבר מעייף לשאול, נו, מי יצא מ'כוכב נולד'. כבר הוכח שהתוכנית מוציאה כוכבים שחלקם יישארו פה. ברור שזה תלוי באופי ובכישרון, אבל זה קורה. נולדים כוכבים בתוכנית הזו".

 

ובכל זאת, יש הרבה כוכבים שנולדו ונעלמו מיד אחרי הזיקוקים של הגמר. שיר ביטון, רפאל מירילא, שלומי בראל, מאיה רוטמן, הגיעו לגמר ומאז נעלמו. לא תמיד הכל תלוי בהם.

 

"אני מתראיין בתור עצמי ולא בתור טמירה. התפקיד שלי מסתיים בסוף התוכנית. אני נותן להם את המקפצה הכי טובה שאפשר. לפעמים זה פשוט לא קורה. אי אפשר ללחוץ, לפעמים השירים לא באים, או שחברת התקליטים חושבת שהשירים לא טובים, וזה לגיטימי, גם לנינט זה לקח זמן. אין ספק שיש ריק אחרי התוכנית ואנחנו מכינים אותם ליום שאחרי 15 דקות התהילה ומסבירים להם שהאמנות והשירים זה העניין. 'כוכב נולד' זה השער, זה לא העניין האמיתי, אבל זה אחלה שער".


למרות הרייטינג, "כוכב נולד" אינה שיחת היום. הדר וצפיר מתכוננים לשידור (צילום: רפי דלויה)

 

הטיפוסים המגוחכים שמגיעים לאודישנים וההשפלות הקטנות שמעביר אותם פאנל השופטים, בחירת המתמודדים השנויה במחלוקת, ההתמסרות הבוטה לחברות הסלולר, ההטיה לזכות מתמודדים מסוימים, כל אלה הם נושאי השיחה בתחילת כל עונה של כוכב. סוג של הרגל, כמו לקטר על סדר פסח, אבל ליהנות מכל רגע כשהדודה מנתניה משתכרת מיין תירוש.

 

בעונה הנוכחית אין חדש תחת הכוכב. הפעם הופנו חיצי הביקורת לכיוון הגיל הצעיר של המתמודדים, ההחזרה הלא דמוקרטית של אביב משולם והאחיות גואטה על ידי השופטים מבלי לבקש מהעם לומר את דברו והשינויים התכופים במבנה התוכנית. "תכננו מראש לעשות תוכנית גלגל הצלה, אבל לא רצינו לחזור על עצמנו", אומר צפיר, "לעשות עוד תוכנית גלגל הצלה זה יהיה בינוני, ולא רציתי את זה. מה שעשינו זה יותר מעניין ופחות צפוי. השופטים עשו דירוג והחליטו להחזיר את אביב והאחיות גואטה, ואז הם חזרו לבחירת הצופים".

 

למה לצופים לשלוח SMSים, אם מחליטים בשבילם?

 

"המערכת והשופטים הרגישו שיש תחושה בציבור שרוצים להחזיר את אביב, וגם קיבלנו עצומה גדולה. זה היה באוויר ועובדה שזה גרם לעניין ושהצופים לא ברחו אחרי זה והמשיכו להצביע, גם לאביב".

 

לא חששתם שאולי הצופים ירגישו שמזלזלים בהם?

 

"ברור, אבל עובדה שהם ממשיכים להצביע. בסך הכל מעניין להם, יש יותר אקשן ופאן".

 

הרייטינג גבוה, אבל אין באזז. 'כוכב נולד' היא לא שיחת היום.

 

"כשמגיעים לכאלה מספרים ברייטינג אי אפשר להגיד שאין באזז. התוכנית משודרת פעמיים בשבוע, שעתיים ורבע כל תוכנית, שזו תוכנית אחת של 'ארץ נהדרת' או 'הישרדות', זה כפול פרסומות, ואנחנו באותם ממוצעים. אין לזה תקדים בטלוויזיה".

 

אז פשוט לא מפרגנים לכם?

 

"'כוכב נולד' זו מפלצת, זה דבר מאוד חזק, זו תעשייה ואני לא מצפה שיפרגנו, זה כמו מכבי תל אביב בכדורסל, אי אפשר לפרגן לזה, זה מצליח מדי, זה חזק מדי וממשיך לנצח כל הזמן. זה מעצבן".

 

הבאזז סביב 'הישרדות' הלחיץ אתכם?

 

"לא. אני הייתי במעגלים האלה הרבה פעמים, עשיתי 'קומדי סטור' והגיע משהו אחר, עשיתי 'שמש' והגיע משהו אחר, תמיד אתה מגיע לאיזשהו פיק. ככה זה עובד. כשיצאה 'הישרדות' אמרו ש'כוכב נולד' מת. לא מת ולא בטיח. היו רעיונות לשים את המתמודדים בווילה, ומיד אמרתי שלא נוגעים בקונספט".

 

לא חששתם מההשוואה לריאליטי כזה אטרקטיבי וסקסי?

 

"'כשהישרדות' יצאה מיד שאלו אותנו כל העיתונאים, איך אתם יכולים לעשות עוד עונה של 'כוכב', היא תיראה כמו ריאליטי מהדור הישן. אני לא חששתי, המקום שלנו חזק, ובכלל אני חושב שזאת העונה הכי טובה שלנו. המתמודדים שהגענו איתם לשלב הרבע גמר, הם מאוד ראויים עם סטאר קוולאטי בין הגבוהים ביותר שהיה לנו".

 

העונה הלכתם על מתמודדים מאוד צעירים. זה לא בעייתי? צריך בגרות מסוימת כדי להתמודד עם כל הפרויקט הזה.

 

"ברור שפחדנו, וברור שאנחנו מעדיפים לעבוד עם אנשים מנוסים, אבל הם היו הכי מוכשרים. מדובר בדור שהיה בן 13 כשנינט זכתה, זה דור חדש של זמרים.

אצל חלק מהם אתה לא מרגיש שהם בני 18, חלקם מאוד מגובשים מוזיקלית".

ישראל שבלט מההתחלה לא נראה לי מגובש נפשית.

 

"הוא סופר אינטליגנט והוא מבין מה קורה סביבו. יש לו סיפור קשה, הוא עזב את הבית, אבל אני מעדיף לא לחטט בסיפור הזה. אין לו חיים דבש, אבל זה יוצא בשירה שלו. בסופו של דבר הכישרון קובע".

 

לא תמיד, אחרת היינו רואים עוד הרבה מתמודדים שמוציאים תקליטים.

 

"נעשו טעויות, אנחנו יודעים על מי מדובר, והמערכת למדה את הלקח".

 

על מי אנחנו מדברים?

 

"אני מתכוון לג'קו, היו צריכים ללוות אותו לראיונות, אבל לומדים מזה".

 

איך זה שהיתה רק בחורה אחת שניצחה בגמר, יש לך הסבר לכך?

 

"זו תופעה שבאמת מעניין לחקור אותה. אני לא חושב שהיתה מתמודדת שהיתה צריכה לזכות ולא זכתה, אלה החומרים שהגיעו. הבנים עד עכשיו היו יותר חזקים".

 

  • את הראיון המלא עם יואב צפיר  תוכלו לקרוא בגיליון "פנאי פלוס " החדש  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הבחורה היחידה שזכתה. נינט
צילום: יואב וייס
לאתר ההטבות
מומלצים