שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ברסלב בצפת: הגברים יוצאים, הנשים ננעלות
    תקנה חדשה בבית הכנסת של ברסלב בצפת קובעת כי על המתפללות לעזוב את המקום לפני אמירת "עלינו לשבח", לאחר מכן עזרת הנשים ננעלת לרבע שעה עד שאחרוני הגברים יצאו מהאולם, רק אח"כ פותחים שוב את עזרת הנשים עבור מי ש"נתקעה". ובצפת הרוחות סוערות: האם מדובר בהשפלה או בכבוד לנשים?

    "בהתחלה חשבנו שמישהו נעל בטעות את עזרת הנשים מבחוץ, אבל עבר זמן והבנו שננעלנו, בלי שהודיעו לנו" (המתפלת נועה)

     

    אורחים שפקדו לאחרונה את בית הכנסת של קהילת ברסלב בצפת, הופתעו לגלות תקנון צניעות חדש שהתקבל במקום: נשים המתארחות בצימרים המושכרים על-ידי בני הקהילה נדרשות להתלבש על פי תקנוני מאה שערים (שרוול ארוך, כיסוי ראש מלא לנשואות, חצאית ארוכה וגרביים) ואם זה לא מספיק, קבלו את החידוש הבא: זמני יציאה נפרדים מבית הכנסת לאחר תפילת השבת.

     

    על פי ההחלטה החדשה, על הנשים לצאת מבית הכנסת עד אמירת "עלינו לשבח", ולאחר מכן עזרת הנשים ננעלת לכרבע שעה עד שאחרוני הגברים יצאו מתפילתם. לאחר מכן פותחים שוב את עזרת הנשים עבור מי שלא יצאה או לא "הספיקה".

     

    בית הכנסת של קהילת ברסלב נחשב לפופולרי מאד בקרב האורחים הפוקדים את בתי הכנסת בשבתות, במיוחד בעונה בוערת זו של טיולי נופש ופסטיבלים למיניהם. ברור למדי מדוע בית כנסת זה הפך להיות בין המועדפים שבין בתי הכנסת בעיר העתיקה: מדובר בבית הכנסת יפהפה ומרווח, ולתפילות מתלווים ריקודי דבקות חסידיים אותנטיים, השונים בתכלית מן הסגנון הקרליבכי התוסס והקופצני. המקום שייך לקהילת ברסלב בראשות הרב אלעזר מרדכי קעניג, שאביו, רבי גדליה אהרון קעניג היה תלמידו של רבי נתן שטרנהרץ (המוכר בתור מוהרנ"ת או בפשטות "רבי נתן"), תלמידו הקרוב ביותר של רבי נחמן מברסלב. רובה של הקהילה מורכבת מחוזרים בתשובה, בהם גם "כיפות סרוגות" שהתחרדו. הקהילה ידועה בחום האנושי ובהכנסת האורחים שלה, כך שההנהגה החדשה מרימה גבה.

     

    הסיבה להחלטת הקהילה להפריד בין יציאת גברים ונשים מבית הכנסת, היא בגלל המבנה הגאוגרפי של העיר העתיקה בצפת הידועה בסמטאותיה הצרות. היציאה מבית הכנסת מופנית לרחוב צר למדי, כאשר משני קצוות הרחוב גרמי מדרגות צרים. יציאתם של המוני מתפללים והמתפללות בו זמנית בסוף התפילה, גרמה לערבוב ולדוחק בין גברים ונשים, וזה הביא להחלטת הגבאים להפריד בין יציאת הגברים והנשים.

     

    "כבוד" או "השפלה"?

    נעה, אורחת שהגיעה להתפלל בבית הכנסת הייתה מזועזעת. "בהתחלה חשבנו שמישהו נעל בטעות את עזרת הנשים מבחוץ, אבל עבר זמן ועוד זמן, והבנו שננעלנו בפנים, בלי שמישהו יודיע לנו. רק אחרי 20 דקות הגיע הגבאי לפתוח את הדלת.. זה היה נורא. עשרות נשים צובאות על הדלת בניסיון לצאת. בעזרת הגברים נעמד מישהו על כסא והתחיל לצעוק "גבאי, גבאי, נעלו את נשים"!, נניח שהיו מיידעים רק את האורחות, אבל גם הגברים לא ידעו על זה דבר ורובם עמדו בחוץ אחרי התפילה חסרי אונים, ממתינים לנשים שלהם".

     

    בקרב באי בית הכנסת גם רבים מחברי הקהילה הדתית לאומית בעיר, רובם צעירים השייכים לישיבת ההסדר או למכללה האזורית. אביטל, תושבת צפת העתיקה מזה כמה שנים ואשתו של תלמיד בישיבת ההסדר גם היא מופתעת. "כבר שנים שאנחנו מתפללים כאן, ואני די בהלם.. זה ממש משפיל לנעול ככה נשים".

     

    מאיה, מנשות הקהילה, לא מתרגשת מהתקנה ואפילו שמחה עליה. "מה שקורה פה בחוץ אחרי התפילה זה כמו מחנה בני עקיבא.. כולם עומדים ומדברים, בנים ובנות מעבירים צחוקים בקולי קולות, ומי שרוצה לצאת ולעבור, חייב להתחכך בנשים וזה לא לעניין. הרבה מהמתפללים כאן הם רק מבקרים, אבל אנחנו קבועים ובית הכנסת הזה שייך לקהילה, וחוסר הצניעות פוגע באנשי הקהילה".

     

    "הן מושפלות מזה שבנים לא נדחקים ביניהן? ההפרדה הזאת לא משפילה אותי, ההפך, היא מכבדת אותי. אני יכולה לצאת בנחת קצת לפני סוף התפילה בלי כל הדחף בחוץ". בעלה עופר מסכים איתה ומוסיף: "נאמר "והיה מחנך קדוש", הציווי הוא לשמור על קדושה לא רק בתוך הבית אלא גם בחוץ, במרחב בציבורי".

     

    "נכון, זה לא טבעי" מסכים עופר, "התורה לא טבעית והיא באה כדי לתקן לנו את הטבע ולהפוך אותנו לאנשים מתוקנים. היום היצר הפך להיות "טבעי", כזה שצריכים לקבל אותו וזהו. אני רוצה לכופף את היצר, ולא שהוא יכופף אותי. היום המצב הוא שהיצר הוא בסדר והתורה לא בסדר".

     

    בנוגע ליידוע המתפללות על התקנה החדשה, הוסיפה מאיה כי נתלה שלט גדול המודיע על ההסדרים החדשים. "אולי לא שמו לב לזה, אבל יתרגלו לזה וכולם ידעו שזה ככה".

     

    אפשר להסכים אל התקנה החדשה ואפשר להתנגד לה, אבל הקהילה היא גוף פרטי והיא זאת שקובעת את החלטותיה לעצמה, גם אם לאורחיה זה לא ממש נראה. כמו שזה נראה המצב לא עתיד להשתנות ולא משנה כמה אורחים יצביעו ברגלים ויעדיפו בתי כנסת אחרים.

     

    ובנתיים, בקהילת ברסלב כבר מתכוננים לקראת הנסיעה לאומן. על-פי המסורת השנתית הגברים נוסעים והנשים מקיימות "קיבוץ" נשים במוקדים שונים. האורחות יכולות להיות רגועות לקראת החג: שערי בית הכנסת יהיו פתוחים כל הזמן. יהי רצון שגם שערי שמים.  

     

    לעוד ידיעות וטורים בנושא "יהדות ומגדר" - כנסו לאתר "קולך"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    צפת. לא לערבוביה
    באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
    צילום: גיל יוחנן
    הנשים יצאו כבר?
    צילום: גיל יוחנן
    מומלצים