שתף קטע נבחר

המכונית החשמלית ההגיונית מכולן

סדנת העיצוב האיטלקית של פינינפרינה הציגה בתערוכת פריז מכונית חשמלית עם טווח נסיעה של 250 ק"מ, טעינה סולרית ותכניות ייצור כבר לשנה הבאה. האם תצליח היצרנית הקטנה להביס את הקונצרנים הגדולים?

בשקט בשקט, בדוכן צדדי ומעט חבוי מעין, הוצגה בתערוכת פריז מכונית מעניינת, העשויה להתגלות כאחת החשובות שיוצרו בעשור האחרון. מכונית חשמלית חדשה וקטנת-מידות עם השם פינינפרינה B0, אותו יש להגות כ-"B Zero", כך מסבירים לי הנציגים האיטלקים. ולמה היא חשובה כל-כך, בעידן בו כל יצרנית פחות או יותר, חושפת דגם חשמלי משלה כמענה לדרישת הציבור? כי בניגוד לדגמים קיימים כמו טויוטה פריוס למשל, הונדה אינסייט או שברולט וולט העתידית, הבי-זירו מציעה סוף סוף טווח נסיעה גדול של יותר מ-250 ק"מ בין טעינה לטעינה.


פינינפרינה בי-זירו. אחת הבשורות החשובות ביותר של תערוכת פריז (צילומים: רועי צוקרמן)

 

קומפקטית נאה

ה-B0 היא מכונית קומפקטית עם מקום לארבעה נוסעים מבוגרים, שעוצבה על-ידי פינינפרינה, מי שנחשבת לאחת מסדנאות העיצוב הטובות בעולם. בפעם הראשונה, העיצוב הוא עבור מכונית מפיתוח עצמי, למרות שלסדנה יש לא מעט ניסיון בייצור עבור יצרניות רכב גדולות כמו פורד, וולוו, אלפא רומיאו ומיצובישי. אבל הרבה יותר מהעיצוב, הבי-זירו כל-כך מעניינת תודות לביצועי מערכת ההנעה החשמלית הלא מזהמת.

 

על פיתוח המערכת - לאחר 15 שנות מחקר - אחראית חברת המצברים בולורה (Bollore), וגולת הכותרת היא כמובן טווח הנסיעה בין הטעינות מכל שקע חשמלי - 250 ק"מ. לדוגמה, השברולט וולט החשובה שתשווק על-ידי GM רק בסוף 2010, תציע טווח של 64 ק"מ בלבד. ויש לזכור כי בניגוד לוולט, ה-B0 שתעלה לכביש שנה אחת מוקדם יותר, לא תעשה שימוש במנוע בנזין מזהם כלל. כמה שעות תארוך הטעינה? בפינינפרינה לא מציינים זמן, אך מסבירים כי מדובר ב"שעות בודדות" בלבד. במילים אחרות - בזמן חניית הלילה.


 

אגב, כדי לחסוך עוד יותר, ולקזז עד כמה שניתן בעומס על מערכת ייצור החשמל המזהמת, בארצות שופעות שמש כמו ישראל ניתן יהיה להטעין את המצברים באמצעות לוחות סולריים שיותקנו על הגג ובחרטום. לוחות אלו יאפשרו טעינה מלאה של המצברים, אך בתהליך ארוך מזה של טעינה משקע החשמל.

 

ל-B0 מצברי ליתיום-פולימר (Lithium-Polymer), המשולבים עם קבלי-על. אלו האחרונים אחראים לסיוע בטעינת המצברים, בעיקר באמצעות אגירת אנרגיות ההאטה והבלימה בזמן נסיעה. בפינינפרינה מבטיחים שהמצברים לא ידרשו כל טיפול והחלפתם תידרש לאחר כ-200,000 ק"מ. המהירות המרבית של ה-B0 הוגבלה אלקטרונית ל-130 קמ"ש, ככל הנראה במטרה להאריך את טווח הנסיעה, והיא תצויד בתיבת הילוכים אוטומטית. מערך המצברים של המכונית ממוקם מתחת לרצפה בין הסרנים, כדי להוריד את מרכז הכובד ולשפר את יכולת הכביש.


 

בשלב זה עדיין לא ידוע מה יהיה מחירה של ה-B0, אך היא אינה מתוכננת להימכר כמכונית יוקרה. בפינינפרינה מבטיחים כי הדגם שהוצג בפריז יגיע לייצור סדרתי ללא שינויים בסוף 2009, וייוצר במספרים משמעותיים.

 

וכך אנו נותרים עם שתי שאלות חשובות. הראשונה, אם סדנת עיצוב קטנה ודלת-אמצעים יכולה להציע רכב חשמלי במחיר הוגן וטווח נסיעה עצום, מדוע לא מסוגלים לכך הקונצרנים הגדולים. השניה מקומית יותר. איזה ערך תהיה לרשת הטעינה המקיפה שמתכננת חברת "בטר פלייס" בישראל, כאשר מכוניות יציעו טווח נסיעה גדול דיו?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מצברי ליתיום-פולימר
שברולט וולט. רק 64 ק"מ ללא זיהום
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים