שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צרפתי בניו יורק
    בגיל 34 בלבד, הפך בנואה סוואן פאופר למנהלה של "סידר לייק", אחת מלהקות המחול המעניינות ביותר בארה"ב. עם בואה של הלהקה לישראל, הוא מספר על השאיפה האמנותית שהובילה להקמתה ועל צעדיו הראשונים בתחום המחול

    בזמן קצר יחסית הצליחה להקת "סידר לייק" הניו יורקית להפוך לאחת מלהקות המחול האמריקניות המחוזרות בעולם. רפרטואר אקלקטי, בועט, שמורכב מעבודות של השמות הגדולים של עולם המחול, לצד יוצרים חדשים וקו שדוגל בדו-קיום של סגנונות, הם שמושכים אליה גם קהלים מגוונים.

     

    "סידר לייק היא להקה שלוקחת סיכונים", אומר בנואה סוואן פאופר, מנהלה האמנותי של הלהקה שנחתה השבוע לראשונה בישראל. "זו להקה צעירה שגדלה ומתגבשת ומה שמייחד אותנו זה שאנחנו מביאים לארה"ב עבודות מעולות מהעולם מתוך רצון להכיר לאמריקאים את הצד האירופאי של המחול".

     

    זהו כאמור ביקורה הראשון של הלהקה בישראל ומנהלה האמנותי, כך עושה הרושם, מאושר. "האנשים כאן חמים ומיוחדים. אני ממש מחכה להגיע לירושלים ולצאת לבלות בתל אביב. שמעתי שחיי הלילה סוערים", הוא אומר. "העברתי סדנה לרקדנים צעירים וגיליתי רצון ללמוד ופתיחות רבה. זה היה מפגש מעניין מאוד. המנטאליות והפתיחות היא הרוח הישראלית שהכרתי דרכם".


    מתוך "דקה דאנס" של אוהד נהרין (צילום: Paul P. Goode) 

     

    בישראל תציג הלהקה שלוש עבודות של כוריאוגרפים שונים מאוד, שלדברי סוואן מביאים לידי ביטוי את הגיוון בו "סידר לייק" דוגלת. "יום ראשון, פעם נוספת", עבודה של הכוריאוגרף הנורבגי ג'ון סטורנגמן, תפתח את הערב. "סטורנגמן מגיע מתחום התיאטרון. העבודה מלווה במוזיקה מאת באך וזו בעצם ההיכרות הראשונית של הקהל עם הלהקה", אומר סוואן פאופר.

     

    מיד לאחר מכן יבצעו רקדני הלהקה את "10 דואטים על מוטיב של הצלה" שיצרה הכוריאוגרפית קריסטל פיית. "זו עבודה שעוסקת במערכות יחסים ומתמקדת בהינתקות ושחרור של האחד מהשני. זו עבודה מאוד אינטימית, עדינה ויפה", הוא מוסיף.

     

    את הערב יינעל "דקה דאנס", פסיפס עבודות של הכוריאוגרף הישראלי אוהד נהרין. "זו יצירה מעולה והעבודה עליה היתה כמעט רוחנית", אומר סוואן. "אחד מי יודע' הוא שיר דתי, המוזיקה עוצמתית מאוד והרקדנים מגיבים לזה. אוהד נהרין היה הכוריאוגרף המוביל הראשון שלקח סיכון והסכים לעבוד עם 'סידר לייק'. יש לי חיבור עמוק ליצירות שלו ובמהלך הלימודים שלי שמעתי עליו המון".

     

    החזרות על "דקה דאנס" נמשכו שבועות ארוכים, במהלכם הגיע נהרין בעצמו לניו יורק לעבודה עם הרקדנים שתועדה בסרט מאלף בשם "Out Of Focus" של הבמאי תומר היימן, ששודר על מסך ערוץ 8. "זו היתה בהחלט חוויה מאלפת", אומר סוואן פאופר על תקופת החזרות.


    "זינה" של נהרין. "השפה שלו מדהימה" (צילום: Paul P. Goode)

     

    אחת העבודות של נהרין שהשפיעו במיוחד על סוואן פאופר היתה "חלב שחור", שחלק ממנה יבוצע בערב. "השפה של נהרין מדהימה. הוא מדבר לכולם. האיש הזה הוא בינלאומי. שפת הגוף שלו בינלאומית. זה היה כבוד גדול לעבוד איתו וזה כבוד גדול להעלות עבודה שלו בארץ שלו", אומר סוואן פאופר. "רציתי להראות בזה לקהל הישראלי שמדובר באיש מיוחד, שאני מאוד מעריך כאדם וככוריאוגרף".

     

    אהבת ילדות

    הביוגרפיה של בנואה סוואן, 34, יליד פריז שחי, רוקד ויוצר מחצית מחייו בניו יורק, מפתיעה. הוא החל לרקוד בגיל שש ומאז לא הפסיק. "הוזמנתי לרסיטל של חברה לכיתה ונשאבתי פנימה. הייתי המום. מרותק מהאורות, המוזיקה, התנועה. באותו יום ביקשתי מאמא שלי לרשום אותי לחוג מחול", הוא מספר.

     

    פעמיים בשבוע בקונסרבטוריון של פריז שלימד אותו טכניקות מעורבות של מחול קלאסי ומודרני הספיקו בשביל לגלות את הכישרון. הוא לא זוכר מתי היה בדיוק היום שבו החליט להפוך את התחביב למקצוע. "ריקוד תמיד היה בשבילי משהו טבעי ואורגני", הוא אומר. "זה תמיד היה בתוכי". ובכל זאת, בגיל 11, כשנחשף לראשונה בחייו ליצירתו של הכוריאוגרף האמריקני אלווין איילי, משהו קרה. "באותו הרגע, כשראיתי את התשוקה שבתנועה, את הרקדנים השחורים על הבמה, ההתרגשות הזו גרמה לי להבין מה אני רוצה לעשות ולאן אני רוצה להגיע".


    מתוך "10 דואטים על מוטיב של הצלחה"  (צילום: Julieta Cervantes)

     

    בגיל 17 הוא זכה בתחרות בינלאומית למחול של חברת Benetton האיטלקית. הפרס היה מילגה שמימנה שיעורים בלהקתו של אלווין איילי. "זו היתה הזדמנות מצוינת לבדוק מה קורה בניו יורק", אומר סוואן. בשנת 1997 הוא הצטרף כחבר מן המניין ללהקתו של אלווין איילי, בה רקד עד לשנת 2004 - אז הצטרף להקמת "סידר לייק", בראשה הוא עומד עד היום.

     

    שבע שנים כרקדן בלהקה של איילי הותירו סימנים בסוואן. "הגוף נפצע והנפש התעייפה מלהסתובב בעולם בלוח זמנים מטורף. זה מייגע", הוא מסביר מדוע

    ויתר למעשה על נוכחות בימתית לטובת ניהול. "רציתי להנהיג ולחקור את הצד הכוריאוגרפי שלי. רציתי להמשיך הלאה, אחרי איילי, זו היתה הזדמנות מצוינת להצטרף למקום חדש שבו אין עדיין חוקים, הכל פתוח ולא מוגבל. 'סידר לייק' שונה מאוד מלהקתו של איילי מטבע הדברים. אנחנו לוקחים את הצופה למסע קולינרי בְּבּוּפֶה. יש טעמים שונים, צבעים שונים, הומור מגוון, כל יצירה שונה מאוד באופייה. זה מאוד חשוב לי לתת לקהל את קשת הצבעים המגוונת הזו".

     

    מה היה הקונספט האמנותי המרכזי שהניע אותך כשהחלטת להצטרף ל"סידר לייק"?

     

    "בתור צרפתי שהגיע לניו יורק ורקד אצל אלווין איילי, הבנתי מהר מאוד שיש פער משמעותי בין המחול האמריקני לזה שקיים באירופה. רציתי לחשוף את הניו יורקים לכוריאוגרפים מאירופה. הקונספט העיקרי היה לצמצם את הפער בין אירופה לארה"ב. באירופה המחול יותר ניסיוני, היוצרים האירופיים שואבים השראה גם מארה"ב, אבל יוצרים מזה משהו אחר. זו אסתטיקה חדשה ושונה. בארה"ב יש בעיקר את המסטרים הגדולים כמו מרתה גרהם, מרס קנינגהם ואלווין איילי".

     

    • תאריכי המופעים ברחבי הארץ: אודיטוריום חיפה ב-22 באוקטובר, היכל אמנויות הבמה בהרצליה ב-27 וב-28 באוקטובר ובתיאטרון ירושלים ב-29 באוקטובר.

     

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    סוואן פאופר. מסע קולינרי בתנועה
    צילום: paul p goode
    לאתר ההטבות
    מומלצים