שתף קטע נבחר

המנצח הגדול בבחירות בארה"ב: האינטרנט

הרשת חוללה מהפכה באופן שבו מועברים מסרים מהמועמדים אל הבוחרים, והפכה אזרחים מן השורה למובילי דעת קהל וכוכבי תקשורת. כך שינו "נערת אובאמה" ואחרים את כללי המשחק

תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות-הברית עדיין לא ידועות, אך כבר עתה ניתן לקבוע שמנצח אחד כבר יש: האינטרנט. הרשת ביססה את מעמדה כאמצעי התקשורת החשוב ביותר להעברת חדשות וחומרים מצולמים, והאפילה על כלי התקשורת המסורתיים בקביעת סדר היום.

 

במערכת הבחירות הזאת, מאפשר האינטרנט יותר מתמיד לאזרחים מהשורה לבטא את דעתם בלי המסננים של התקשורת הממוסדת. הוא הפך לאמצעי העיקרי של מערכות הבחירות הנוכחית להזרמת מידע, ספינים ושמועות זדוניות, בארגון מטות ומתנדבים ובגיוס תרומות. האינטרנט התגלה גם כמסלול העוקף של חוק גיוס התרומות למועמדים ואיפשר לברק אובאמה לגייס 600 מיליון דולר, חלקם הגדול מתורמים אנונימיים.

 

עוד להיטי בחירות ביו-טיוב:

 

בשבועות האחרונים התברר כי מהירות העברת המידע הפכה את אתרי האינטרנט בארה"ב למובילים ודחקה גם עיתונים חשובים, כמו "וושינגטון פוסט" ו"ניו-יורק טיימס". קבוצה של בעלי טורים וכתבים פוליטיים מובילים עזבו בשנה האחרונה משרות יוקרתיות בעיתונים הללו והצטרפו לאתר החדש "פוליטיקו", שהוא ודומיו מובילים כיום בסיקור מערכת הבחירות.

 

במערכת הבחירות הזו אין צורך להגיע לרשתות הטלוויזיה הגדולות כדי להעביר כתבות וידאו לצופים. לא פחות משמונה מיליון צופים נכנסו ליוטיוב כדי לצפות בסרטון של הקומיקאית היהודיה שרה סילברמן, שקראה לצעירים היהודים לצאת לפלורידה ולהשפיע על סבא וסבתא שלהם להצביע עבור אובאמה.

 


סרטו של החייל זכה ל-11 מיליון צפיות (מתוך אתר יו-טיוב)

 

חייל אמריקני שחזר משירות של 12 חודשים בעיראק, התעצבן על המועמד הדמוקרטי והעלה ביוטיוב סרטון של פחות משתי דקות הסוגר איתו חשבון. "כשכינית את המלחמה בעיראק שגויה, ביזית את השירות וההקרבה של כל מי שנפל על קידום החופש. בגלל שאתה לא מבין ומעריך את העקרונות הללו, אני תומך בסנאטור ג'ון מקיין לנשיאות", אמר בחייל המשוחרר. הסרטון הזה שכותרתו "מר אובאמה היקר" נחשף ליותר מ-11 מיליון כניסות ביוטיוב, יותר מכל סרטון אחר שעלה בתקופת הבחירות.

 

האינטרנט קולט הכל. החל מתכנים רציניים ועד למטופשים, ממסרים רשמיים ועד לקטעים מזעזעים. בכל מקרה, האינטרנט הפקיע מידי המפלגות, המועמדים והתקשורת הממוסדת, את הבלעדיות על העברת המידע וההשפעה. הכוח של האינטרנט הוא עצום. מידע שהציבור נחשף אליו במשך 24 שעות בכלי התקשורת הישנים, זוכה להגיע לאותה חשיפה באמצעו יו-טיוב בתוך 15 דקות.


הסרטון של "נערת אובאמה" (מתוך אתר יו-טיוב)

 

ג'ולי ג'רמני מומחית למחשבים מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, אמרה ל-BBC שג'ון מקיין מצליח להתגבר על הנחיתות שלו במשאבים לעומת אובאמה, על-ידי הצבת תכנים ביו-טיוב. מטה מקיין קיבל החלטה אסטרטגית עוד בתקופת הפריימריז - לנצל את יוטיוב בשל נחיתותו במזומנים. "מקיין החליט לא לבזבז הרבה משאבים על תשדירים בטלוויזיה, בידיעה שהתקשורת הממוסדת תשתמש בחומרים שהוא יציב ביו-טיוב והוא צדק בהחלטה שלו".

 

מערכת הבחירות הזו החלה בסרטון וידאו של סטודנטית יהודיה בשם לאה קאופמן, שהפיקה לצרכים מסחריים את סרטון "נערת אובאמה" עם הדוגמנית-רקדנית אמבר אטינגר. ההופעה הסקסית שלה משכה את תשומת לבם של לא פחות מ-10 מיליון משתמשים. היא מגיעה לסיום עם טינה פיילין, שמחקה את שרה פיילין, ב"סטרדי נייט לייב". מיליונים צופים בתוכנית הבידור של רשת NBC ומיליונים רבים אחרים נהנים מהקטעים באינטרנט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תמונת אובאמה על אייפון
צילום: AP
מקיין. החליט לנצל היטב את יו-טיוב
צילום: AP
שרה סילברמן. יותר מ-8 מיליון צפו בה
מומלצים