שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    אין אלוהים. הפסיקו לדאוג והתחילו לעשות חיים
    האתאיסטים בכל העולם צריכים להתאחד. הגיע הזמן שמותג ה"אין אלוהים" יזכה אף הוא למסעות פרסום רציניים, כמשקל נגד להשתלטות המדכאת של מותגי האל המונופוליסטיים

    אפתח בגילוי נאות. אני יהודי בכל רמ"ח אבריי ושס"ה גידיי. אני קשור בכל נימי נפשי לאוצרות החוכמה היהודית, התרבות והמסורת, ואף על פי כן ובלי כל קשר אני משוכנע שאלוהים הוא ההמצאה האנושית הגדולה ביותר וההרסנית ביותר בתולדות האנושות.

     

    בהרצאותי בנושא תורת המותגים אני נוהג לומר שלכל מותג יש עקומת חיים. המותג נולד, מתבגר, דועך ומת. בדיוק כמו בני-אנוש. וכמו בני אנוש - אין מותג נצחי. ותמיד, ללא יוצא מן הכלל, בנקודה הזאת קופץ לו הגאון התורן שמרים את ידו כדי לסתור את דבריי, ואני כבר יודע מה הוא מתכוון להגיד, בהבעת ניצחון מרוחה על פניו: "יש מותג נצחי - קוקה קולה" ואז אני מוצא את עצמי נאלץ להסביר ש-122 שנה (קוקה קולה הושק ב-1886) הם אמנם זמן רב, אך רחוק מלהיחשב נצח.

     

    פעם אחת הרים אחד מתלמידיי את ידו והצליח להפתיע אותי. הוא אמר: "יש מותג נצחי", ובמקום לנקוב בשם קוקה קולה הצפוי כל כך, הוא אמר: "אלוהים". וואלה! אורו עיני. זה באמת מותג נצחי. יתר על כן, זה גם המותג הרווחי ביותר בעולם. זו התגלמות האימרה "מכל מלמדי השכלתי" (תהלים קי"ט, צ"ט).

     

    המותג המקורי הוציא מתוכו מותג מתחרה

    למותג האלוהי יש את כל המאפיינים המקובלים של מותג. יש לו שם; סמל; סיסמה; שפה; ערכים; קהל צרכנים נאמן; דפוסי צריכה קבועים; הבטחת תועלת; מערכי שיווק משוכללים; רשתות הפצה מסועפות ואסטרטגיה מובהקת. ועוד מאפיין, בולט. לכל מותג-על נולדו תתי-מותג רבים, המתחרים זה בזה בחירוף נפש על לב הלקוחות.

     

    במשך השנים עבר המותג האלוהי תהליכים דומים לאלה שעובר כל מותג בן תמותה. המותג המקורי, האיכותי והבלעדי מכולם הוא המותג שהשיקו העברים והיה לאלוהים של היהודים. הוא נהנה כיום מחוג לקוחות מצומצם של 13 מיליון איש. כמחציתם בישראל.

     

    המותג המקורי הוציא מתוכו מותג מתחרה: אלוהים של הנוצרים, שבזכות תוכנית שיווק והפצה תוקפנית במיוחד נחל הצלחה מרשימה והשתלט על רוב השוק המערבי, ורושם לזכותו יותר משני מיליארד לקוחות. כ-700 שנה מאוחר יותר הושק מותג מתחרה נוסף: אלוהים של המוסלמים, שכבש את רוב השוק בצפון-אפריקה, דרום אסיה, המזרח התיכון וארצות ערב. למותג הזה יש יותר ממיליארד וחצי לקוחות נאמנים.

     

    אחד ההבדלים הבולטים בין האסטרטגיה השיווקית של המותג המקורי לזו של שני האחרים הוא שבה בעת ששני המותגים האחרים מכוונים את מאמצי השיווק שלהם לכיבוש נתחי שוק נוספים והרחבת תחומי ההשפעה שלהם, הרי שהמותג היהודי מרכז את מאמציו לביצור הבלעדיות שלו מחד גיסא ולהעמקת נתח הלקוח מאידך גיסא.

     

    בכיוון הזה מושקעים מאמצים נמרצים, ואזכיר כאן רק שניים מהבולטים יותר: מסעות הפרסום חובקי העולם של חב"ד - במדיה ובחוצות, והמסעות של חסידות ברסלב - במדיה ובחוצות.

     

    מה עם המותג המתחרה, הבלתי-רווחי בעליל?

    במשך השנים הורגלנו לקבל את מסעות הפרסום של המותגים השונים כדבר מובן מאליו, אבל לא שתנו לבנו להיעדרו המהדהד של מסע פרסום למותג אחד, לא פחות חשוב. מותג מתחרה חזיתית במותגים המובילים, ושראוי שיקנה לו שליטה רחבה יותר בשוק. ואני מתכוון למותג "אתאיזם". מותג ה"אין אלוהים".

     

    הסיבה נעוצה בכך שזהו, על פי הגדרתו, מותג בלתי-רווחי בעליל. אין שום גוף או מוסד שעשויים להרוויח מהפצת המותג, ואין איש שיכול להתפרנס ממנו. אני סבור שכשם שקיימים מלכ"רים (מוסד ללא כוונות רווח) לנושאים שונים ומגוונים, הגיע הזמן שיקום גם מלכ"ר שיפיץ את בשורת אי קיומו של האל; לטובת האדם והאנושות כולה.

     

    אני מאמין אדוק במשוואה: פחות אלוהים = יותר שלום. רוב העוולות הגדולות והמזעזעות ביותר בהיסטוריה נעשו - ועדיין נעשות - בשם האל. בגדול ובקטן. בין עמים ומדינות ובין אדם לחברו. כשם שהאדם יצר את האל בצלמו, כך הוא מרגיש חופשי לייחס לו כוונות ולפעול בשמו, כרצונו. המסקנה המתבקשת היא שככל שתיפחת התחרות הקשה בין המותגים, יפחתו החיכוכים בין בני האדם ובין העמים, צרכני המותגים היריבים.

     

    אמנם מלחמות טריטוריאליות, גזעיות, תרבותיות וכלכליות ימשיכו לנבוע ולסכסך את העולם, אבל היקף האלימות הכולל יפחת ללא היכר בהיעדרן (אם ירצה השם) של מלחמות הדת.

     

    לכן, שמחתי כל כך כשלמדתי לדעת שבאנגליה הושק באחרונה מסע פרסום צנוע, ביוזמה ובמימון של אתאיסתים פרטיים. המסע החל בהקמת אתר אינטרנט ובפרסום שלטי אוטובוסים המכריזים: "אין אלוהים. אז הפסיקו לדאוג והתחילו לעשות חיים". אם נוסיף לכך את הצלחתו השיווקית של הספר "יש אלוהים?" מאת פרופ' ריצ'רד דוקינס, אני רוצה לקוות שאלה הם בחזקת הסנונית המבשרת את בוא הסתיו.

     

    אני מנצל הזדמנות זו כדי לקרוא: "אתאיסתי כל העולם - התאחדו!" הגיע הזמן שמותג האין אלוהים יזכה אף הוא למסעות פרסום רציניים, כמשקל נגד להשתלטות המדכאת של מותגי האל המונופוליסטיים.

     

    הכותב הוא מנכ"ל ADMAN - החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "אין אלוהים. הפסיקו לדאוג והתחילו לעשות חיים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים