שתף קטע נבחר

דעה: האם Vista אופנתית?

כל מי שמשתמש במקינטוש יודע שאין באמת עניין של מראה על חשבון יכולת. אפשר ליהנות משניהם. זו בדיוק הגישה שחסרה בצורת החשיבה החלונאית, ובעתיד לא יהיה לנו מנוס משינוי הגישה

חרף כל תלונותיי, אני לא מתחרט על המעבר ל-Windows Vista. מהדורה זו של Windows משרה אוירה מודרנית יותר, ואני לא יכול להימנע מהתהייה אם מראה המוצרים אכן קובע את הצלחתם, בייחוד לאור מראה Mac OS ו-iPhone.

 

סגידה ליופי מאפיינת את התרבות המערבית, לפחות מאז הרנסאנס. יש צורך בלתי פוסק לקשט ולצבוע את סביבת העבודה על להופכה לעכשווית ועדכנית. לכן, מערכות הפעלה, טלפונים סלולריים ואתרי אינטרנט צריכים תמיד לעמוד על המשמר. לא מספיק ליישם את הרעיונות הטכנולוגיים או העסקיים המוצלחים ביותר - הם תמיד חייבים גם להיראות עדכניים.

 

יתכן שהדרך היעילה ביותר לעשות דברים היא לגשת לשורת הפקודה, אבל זו כבר ממש סטייה חברתית (למעט בחוגי הקוד הפתוח). העיצוב חשוב לעיתים יותר מכל דבר אחר, וההיסטוריה מלמדת שהכל סובב סביב האופנה.

 

אופנה מבית אפל

חברת אפל חייבה את עולם המחשבים לתת את דעתו לאופנה, אולם ציות לצו האופנה היה מעמודי התווך של האנושות גם לפני 500 שנים בפירנצה, איטליה, ולפני 1,500 שנים

באתונה, יוון. לעזאזל, אפשר לחזור אחורה אפילו לימי המצרים הקדמונים ולהאשים גם אותם בסגידה לאופנה.

 

משעשע לנסות להתעלות מעל מגמות האופנה שממלאות כל חלקה טובה בחיינו, מבגדים וטלוויזיה ועד מנת היום של ממשקי המשתמש הגרפיים. לכאורה אפשר לומר שאנחנו לא שמים על אופנות, ולצייר X גדול על כל המירוץ הזה, אולם אם תסתכלו במראה, הרי שתמיד תעדיפו את המוצרים המדליקים והאופנתיים ביותר, בהנחה ששאר הקריטריונים להחלטה נותרו ללא שינוי. כך הייתם תמיד, וכך תהיו תמיד. קחו שני פריטים עם אותן יכולות ותכונות, באותו מחיר ובאותה קלות השגה, במה תבחרו אם אחד נראה מגושם ומטופש, ואחד נראה נוצץ עד מרהיב?

 

כמובן שתמיד יהיו כאלה שעל מנת להיות שונים יבחרו דווקא במוצרים המזעזעים למראה, תוך שהם מצביעים ברגליים נגד המירוץ לאופנה. רבותי, גם זו הצהרה אופנתית אך מהסוג שמוביל לאבסורד. גם אם יש תנועת מחאה צרכנית שרוכשת מוצרים מכוערים, הרי שהרוב הדומם של הצרכנים שולף את הארנק למראה מוצרים אופנתיים ומושכים יותר. 

 

מצחיק לגלות שהמוצר האופנתי והחדשני של היום עשוי להפוך למובן מאליו של מחר, ושהמוצר המגוחך של היום עשי להפוך לדבר הטרנדי ביותר מחר. כיצד פיתחה האנושות תכונה מוזרה זו? זה כנראה אלגוריתם זע"ט (מנגנון לזיהוי עמית/טורף) לצורך הישרדות חברתית. מאחר שדפוסי התנהגות אלה מאפיינים את המין האנושי לפחות כמה אלפי שנים, אני נאלץ להניח שיש תועלת כלשהי במילוי ארון הבגדים בפריטים מבית ארמאני. עולם הביגוד וחבר'ה כמו סטיב ג'ובס פשוט מנצלים את המנגנון הטבוע בנו.

 

מיקרוסופט נגררת למשחק

התנהגות המתחרים מאלצת את מיקרוסופט להשתתף במשחק, ולשפר את המראה והמרגש של ממשקיה, כפי שניתן לראות בעבר ב-Windows 95 וכיום ב-Windows Vista ובממשק המשתמש (הניסיוני יותר) של Xbox 360. אין שום סיבה מחשובית ש-Vista תריץ אייקונים מרהיבים, הצללות ושקיפויות, ותקדיש אנרגיות כה רבות למסקרה ולעיפרון לעיניים. עם זאת, פונקציונאליות טהורה מתאימה רק לשלב היישום הראשוני של החדשנות הטכונלוגית. המטוס הראשון שבנו האחים רייט היה מגוחך בהשוואה למטוסים בני זמננו, אולם ההמצאה היתה מדהימה.

 

לעיצוב מיוחסת חשיבות יתר בפסיכולוגיה האנושית והשפעתה ניכרת בכל מקום. מדוע שמחשבים יהיו שונים? מישהו יכול לומר למה לקח לסטיב ג'ובס נצח להבין בעצמו ולהבהיר

לכולנו שעיצוב מחשבים הוא מרכיב מפתח בחשיבה שיווקית? בכל חברות המחשבים הענקיות יש אנשי שיווק ופרסום שיודעים זאת, לא?

 

האשימו את המהנדסים. בעולם המהנדסים מוצר פשוט בעיצוב מיינסטרימי יהיה אסתטי יותר ממוצר מתוחכם ומורכב. מבחינתו של מהנדס, תיבת סעף מחווטת היטב היא יופי בהתגלמותו.

 

מחשבי Windows תמיד עמדו בניגוד למחשבי מקינטוש מעוצבים ולמוצרים מרשימים אחרים מבית אפל, שכן מחנה חלונות מוטה באופן מסורתי לכיוון חשיבה הנדסית פשוטה. לכן, כשהגיעה Vista, אך טבעי שתהיה מחאה על השקעת המשאבים במראה.

 

הפסיקו להתלונן

כל מי שמשתמש במקינטוש יודע שאין באמת עניין של מראה על חשבון יכולת. אפשר ליהנות משניהם. זו בדיוק הגישה שחסרה בצורת החשיבה החלונאית. לא יהיה לנו מנוס משינוי הגישה. שורת הפקודה מתה, וכך גם הממשקים המיושנים ונטולי החן.

 

הפסיקו להתלונן. עברו לחלונות ויסטה. שקלו לעבור למכונית מדליקה יותר. קנו גם חליפת מעצבים. הגיע הזמן לעבור לדור הבא של התוכנה והחומרה.

 

המאמר פורסם במקור בגליון נובמבר של PC Magazine. לרכישת מינוי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Vista: האופנה החדשה?
צילום: שי רוזנצווייג
מומלצים