שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    משרד האוצר ירד מהפסים

    מה גורם למשרד האוצר לאשר יקור של תעריפי התחבורה הציבורית, דווקא בימים אלה? אורן רייס מרגיש שבדרך לשימון הקופה הציבורית בעוד כספי אוכלוסיה חלשה, מישהו איבד לחלוטין את ההיגיון

    פחות מחצי שנה אחרי ההתייקרות הקודמת, שוב יספגו נוסעי תחבורה ציבורית מכה. אתמול התבשרנו כי בינואר יתייקרו נסיעות בתחבורה הציבורית ב-8%. במקביל, בעיתוי מקומם במיוחד, הוזל בחצות בנזין 95 אוקטן ב-9%. משמעות המהלך פשוטה. המדינה הבהירה אתמול לציבור כי תחבורה ציבורית הפכה לפחות משתלמת, השימוש ברכב הפרטי הוזל. גם אתם מרגישים שמשהו עקום לחלוטין קרה כאן?

     

    במלחמת הכל בכל המתנהלת כרגע בין משרד האוצר למשרד ראש הממשלה, שכחו פקידים ומנהלי משרדים את המשמעויות הכבדות שיש להחלטות מעוררות מחלוקת כמו ייקור מחירי נסיעה בתחבורה ציבורית. בשעה שבכל העולם מעודדים נסיעה ברכבות, במטרו ובאוטובוסים - מתעקשת ישראל להישאר מאחור. כי חובה לזכור, הייקור הזה פוגע בראש ובראשונה באוכלוסיות חלשות במיוחד: קשישים, ילדים ובני נוער, עולים חדשים, מובטלים או סתם אזרחים פשוטים (כמוני למשל), המאמינים בכל לבם כי זו דרך נכונה, או יחידה, להגיע ממקום למקום.

     

    שרי ממשלה זו, שבקרוב תגיע לתחנתה הסופית, נהגו לומר כי הם פועלים ברגישות חברתית, למען הקטנת הפערים בחברה. אבל כיצד מתיישבות אמירות אלו עם פגיעה קשה כל כך בחלשים ביותר? ברור הרי שייקור הנסיעה בתחבורה הציבורית יפגע קודם כל במי שאין ביכולתו לרכוש מכונית חדשה, ובמי שלא מקבל מכונית ליסינג עם מדבקת היי-טק, וגם במי שהחזיר את המאזדה 3 כי פיטרו אותו עקב "התייעלות" (שם מכובס לפיטורים המוניים).

     

    וגם אם נניח רגע לטיעונים חברתיים נגד ייקור הנסיעה באוטובוסים וברכבת, ברור שיש לכך גם עלות כספית בלתי מבוטלת, הנהירה לכל בר-דעת, חוץ מלכמה פקידים במשרד האוצר. לעוד מכוניות בכבישים ופחות נוסעים באוטובוסים יש משמעות ברורה: יותר תאונות דרכים, הרוגים ופצועים, פקקי תנועה, עצבים, זיהום אוויר ונזק סביבתי, חולים במחלות הקשורות לזיהום אוויר ועוד.

     

    לרשימה הזו יש תג-מחיר. כל הרוג בתאונת דרכים עולה למשק הישראלי כ-4.7 מיליון שקלים (לפי ועדת שיינין), פצוע קשה עולה למשק 550-950 אלף שקל, וכל פצוע קל עולה כ-17 אלף שקל. גם את התחלואה מפליטות גזים ממכוניות ניתן לכמת במיליארדי שקלים, ויש להניח שהחיסכון בצריכת הדלק והקטנת התלות ביצרניות הנפט יחסכו למשק עוד כמה מיליארדים טובים. עכשיו, יסבירו נא פקידי האוצר, איזה חיסכון יושג בדיוק באמצעות ייקור הנסיעה בתחבורה הציבורית.

     

    והנה עוד טיעון כלכלי-צרכני: בואו נחשוב על איכות המוצר המקולקל שאנחנו מקבלים בישראל, כאשר מדובר בתחבורה ציבורית - בין אם מדובר בחברות המובילות "אגד", "דן", ברכבת ישראל או בחברות האוטובוסים הפרטיות - כולם מספקים - ויש לכך גם הוכחות - שירות ברמה ירודה בהשוואה לזה שמקבלים אזרחי המדינות המתקדמות יותר, והמתקדמות פחות.

     

    הצצה לעולם הגדול מגלה אילו מאמצים אדירים משקיעות ממשלות בסלילת רכבות, בחפירת רכבות תחתיות ובסבסוד תחבורה ציבורית, כל זה כדי לפתות יותר אזרחים לנטוש את הדוושה ואת ההגה ולתת למישהו אחר לנהוג במקומם בדרך לעבודה, בדרך הביתה, וגם בדרך לקניות, לבילויים ולסידורים. בעולם הגדול הבינו כי המעבר לתחבורה ציבורית הוא משחק בו כולם מרוויחים. הנוסע מרוויח, המדינה והחברה כולה זוכה. הנוסע מרוויח נסיעה זולה ומהירה, חוסך דאגות חנייה ופקקים. המדינה מרוויחה פחות נפגעים בתאונות, פחות זיהום אוויר, פחות פקקים ויותר יעילות במשק.

     

    אבל ממשלת ישראל נמצאת כרגע במלחמת הכל-בכל, ובל נטריד אותה בזוטות. את המחיר אנחנו נשלם בינואר לנהג האוטובוס, בהנחה שלא יאחר שוב.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    עכשיו הזמן להעלות מחירים?
    צילום: עמית שעל
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים