שתף קטע נבחר

צילום: רויטרס

ביקורשת: צל"ש ל"עוז" - אתר לתושבי הדרום

משעמם במקלטים? האתר הממשלתי החדש שהוקם לשימוש תושבי הדרום נעים בצבעיו, שימושי ומוצג היטב בכל הדפדפנים. שווה לגלוש

בתוכנית "ממשל זמין" רצו לחזק את תושבי הדרום, ופירגנו להם בזריזות אתר מיוחד - עוז, שמספק מידע רב שיוכל לעזור לתושבים. מבחינתנו, יעד אחד נכבש בהצלחה. הכל מאורגן בקפידה תחת קורת גג אחת, ללא תמונה אחת של בית מפורק או ניחוח שדה-קרב.

 

לזכותו של האתר יאמר, כי הוא נעים בצבעיו ובמרחבים מוגנים לבנים, המוצעים בו למכביר, ומאפשרים לעין לנוע בקלילות ובנוחות בין ערוגות המידע החשובות השזורות בו. ראוי לציין כי כיאה לאתר לשעת חירום המידע בו מתעדכן בקצב מספק. רווח לנו לגלות, כי האתר מוצג בצורה ברורה גם בדפדפנים Firefox ו-Google Chrome, אשר במקרים רבים נותרים מאותגרים תחת אילוצי התכנון והפיתוח של אתרים דוברי עברית. 

 

כמעט התחלפו הגאווה והסיפוק בדאגה קלה, שהרי התחייבנו לספק טור ביקורת ולא שיר הלל. ובכן, לצד המחמאות (ובהחלט יש) על האתר המושקע, בכל זאת מצאנו כמה בקיעים בחומת התיכנון.

 

המסך קטן, נא להצטמצם בהתאם

עמוד בית טוב נמדד (בין השאר) במהירות שבה יכול המשתמש להבין מה מספק לו האתר. הסף התקין עומד על שניות בודדות. לפיכך, ניצול שטחי נדל"ן תחת פיקוח נוקשה, מיטיב עם האתר ומשתמשיו. בהתחלה חשבנו שטעינו, אבל בדקנו, מדדנו ומצאנו: בכל הדפדפנים חלקו העליון של האתר (כולל הניווט והחיפוש), תופס כארבעים אחוז משטח המסך. יכול להיות שקצת הגזמתם?

 

גם בנושא השטחים הפתוחים, מבלי לזלזל בחשיבותם, יש מקום לצמצום - הוא הדין גם לגבי העמודים הפנימיים, בהם רוב החלק השמאלי של העמוד ריק. המלצות לקברניטי האתר: צמצמו רווחים והדקו את השורות. כך תוכלו להציג יותר מידע עם פחות גלילה, ואנחנו נוכל מהר יותר להבין מה קורה באתר. לגבי העמודים הפנימיים, נצלו את חלקו השמאלי של הדף למידע חשוב לעמוד עצמו או לאתר בכלל.

 

אלמנט ההפתעה

האתר הושק בימים בהם חדשות הן מצרך מבוקש. ההנחה (ההגיונית) היא שהמשתמש הטיפוסי אשר זמינות לו החדשות בכל אשר יפנה, יבקש להתעדכן גם כאן בכל המתרחש מעבר לממ"ד ביתו. לכן, שילב הרכיב 'כותרות נגללות' בצד ימין של עמוד הבית קולע למטרה זו. או שבעצם זה היה למטרה אחרת? קצת התבלבלנו, כי לא רק חדשות יש שם.

שעטנז של ידיעות בעלות אופי שונה נמצאות באותו הסל, וגורמות לתחושת בלבול קלה.

 

אין מקומם של עדכוני חדשות שוטפים ('אין לימודים היום בישובים בטווח של עד 40 ק"מ מהרצועה, כולל ביבנה וגדרה'), יחד עם מדריכים כלליים והוראות לשעת חירום ('מדריך להתנהגות בעת ירי רקטות') , על אף ששניהם חדשים באתר.

 

ועוד עניין קטן: דמיינו שאתם צועדים יומיים במדבר אחרי שעות ארוכות בהן מים לא באו אל פיכם. לנגד עינכם נווה מדבר שופע. הושיטו אליהם יד, והנה, בשנייה שבה כמעט ומורגש מגע המים, הם נעלמים. כך עובד הלינק הבא: 'ניסוי צופרים באיזור הדרום' (אחת הכותרות הנגללות). לחיצה עליו לא מספקת שום הרחבה, כמצופה מלינק חדשותי, כמו שעות או אזורים מפורטים של הניסוי, אלא מעבירה את המשתמש המופתע לקבלת הנחיות כלליות לתושבי הדרום השרויים במלחמה.

 

המלצות: אל תערבבו ואל תפתיעו את המשתמש. אם בחרתם לעדכן בחדשות שוטפות, הקצו להן את המנגנון והמקום. משם, אפשרו להגיע לכל החדשות בהרחבה.

 

ניווט בעיתות מלחמה

ניכר כי הופנמו חוקי הניווט הבסיסיים: חלקו העליון של העמוד לוקח הביתה. אבל אולי הפנמתם אותם קצת יותר מידי. אין הכוונה לעמוד בית של אתר כלשהו, אלא לעמוד הבית שלכם, רק שלכם, ולשום אתר אחר פרט לשלכם. מה חשבתם, שעוד כמה לינקים (שניים שלושה גג) באותו איזור, זה לא נורא?

 

הכל ברור, המצב קשה, הכיס לוחץ. לא על כל דבר צריך לשלם למומחה. למה לשלם למהנדס בניין אם אפשר להרוס איזה קיר תומך, שגם כך נראה מיותר, ובמקומו לשים ארון? גם יפה וגם שימושי. נכון, אולי התקרה תיפול, אבל מה הסיכוי? זהה לסיכוי שמשתמש שרוצה לחזור לאתר הבית ילחץ במקום ה'לא נכון' ויגיע לאתר אחר לגמרי.

  

המלצה: רוצים לתת קרדיט למשרד ראש הממשלה, לממשל זמין, לפיקוד העורף? אנחנו בעד. מגיע להם. אבל מקמו אותם במקום אחר, כך שתהיה הפרדה בינם לבין כלי הניווט אליהם הורגלנו.

 

ששש....האויב מאזין

ביקשנו לנצל את האתר, על מנת לבדוק כמה רחוקה פגיעתו של גראד מאזור מגורינו. לשם כך, חיפשנו מפה. איזה כיף, בעמוד הראשון אייקון גדול של מפה. ואולם, מסתבר שלפעמים אייקון הוא רק אייקון, ומפה לא מצאנו. ההנחה שאייקון של מפה יפתח לנו מפה גדולה ומפורטת הסתברה כשגויה.

 


 

המשכנו בחיפושים, אבל במלחמה כמו במלחמה, צריך לשמור על סודיות. מישהו כנראה ממש רצה להסוות את המידע, וטרח לכסות על כך בכותרת מבלבלת: 'לצפייה במפת זמני כניסה למרחב מוגן' – לינק המשרת כהפנייה לאותן הנחיות כלליות בעת מלחמה לתושבי הדרום, שכבר צויינו מעלה בהקשר שגוי. ובאייקון משגע, אך בלתי קשור של שעון (אולי בהשראת מפת זמני כניסת השבת?).

 

המלצה: ראשית, גישה למפת המלחמה ראוי שתהיה ברורה, מהירה ואינפורמטיבית.

 

ממשל זמין אבל לא מזמין

הפרטים הבאים אינם תרחיש דמיוני של משתמש דמיוני. מקרה שהיה כך היה: בשעת צהרים, התקיים תרגיל פיקוד העורף באזור הדרום לבדיקת צופרים. לאחר שנשמעה האזעקה רק בקושי, ביקשנו ליצור קשר עם פיקוד העורף דרך האתר, על-מנת להודיע על כך.

 

האתר שמתפאר בזמינותו לאזרח בכותרתו, לא סיפק לינק ראוי בנגישותו לכלי התקשורת הבסיסי עם האזרח: 'צור קשר'. את הקישור מצאנו בתשובה לשאלה בפורום, ומאוחר יותר גם בתחתית עמוד הבית, והרבה יותר מאוחר בראש העמוד, מעל הבאנר.

 

המלצה: בעיתות מלחמה, כדאי להיות יותר זמינים מאשר בשאר ימות השנה. זה הזמן להריץ את 'צור קשר' לראשות האתר. לא עוד יישב 'צור קשר' בתחתית העמוד. הבליטו את הטלפונים לשעת חירום ואת אמצעי יצירת הקשר. תנו להם חשיבות גבוהה גם בעמוד הבית וגם בשאר העמודים.

 

עוד המלצה מעומק הלב, מאיתנו אליכם ממשל זמין - לא כל התושבים, ובעיקר לא קהל היעד של האתר, דוברי עברית רהוטה ובטח לא בשעת חירום. שווה להשקיע ולפחות חלקים מסויימים לתרגם לערבית, רוסית, אמהרית ואנגלית.

 

כרטיס ניקוד

מראה כללי – עיצוב האתר מצויין: ברור, עקבי, נעים, עדכני ובהחלט יוצר מראה לא עמוס. קבלו ח"ח על העיצוב!

 

שמישות – האתר נראה פשוט ולא מורכב על אף שמכיל תכנים רבים. נעשה שימוש יפה בחלוקת התכנים גם לנושאים וגם לקהלי יעד. דרושה עוד השקעה בפרטים הקטנים כדי להפוך אותו למצוין.

 

תכנים - התוכן הקבוע שנמצא באתר כתוב טוב וברור. חסרה תשומת לב נוספת לתכנים החדשותיים. חוסר המידע בערבית, רוסית ואמהרית בולט ומצריך התייחסות מהירה.

 

תחזוקה – היות שמדובר באתר ממוקד לשעת חירום, הוא יימדד על התחזוקה. עד כתיבת שורות אלו התחזוקה מרשימה.

 

לסיכום: עוד צעד קטן בשמישות, צעד גדול לממשל הזמין.

 

דפנה ארון מנהלת את תחום השימושיות ב-Frontline-pcb solution , יועצת לחברות היי-טק, בתחום אינטראקציות אדם-מחשב ותכנון ממוקד משתמש.

דנה דומאי יועצת בכירה בתחום User Experience וניהול מוצר באינטרנט.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים