שתף קטע נבחר

ביקורשת: אתר דן - איך נדע להגיע ולאן?

גלשנו באתר של חברת האוטובוסים "דן", וגילינו שהמידע הכי שימושי בו הוא מספר הטלפון של המודיעין. הוא עמוס במידע, אלא שהאחרון לא מוגש היטב והשימושיות שלו נמוכה. בדקנו

כמו לכל גוף גדול, גם לחברת התחבורה הציבורית הוותיקה "דן" יש אתר אינטרנט. הסיבה העיקרית שאנשים בוחרים להיכנס לאתר החברה היא כדי לתכנן מראש את מסלול הנסיעה. לצערנו, המידע השימושי ביותר שם - הוא מספר הטלפון של שירות המודיעין הטלפוני.

 

שרון גולשת

להלן סיפור שימחיש את הנושא. שרון היא סטודנטית לביולוגיה באוניברסיטת תל-אביב. השבוע, שרון שכרה דירה קטנה ברחוב שמחה שברמת-גן. בעל הבית החדש אמר לשרון שזה ממש קל להגיע מהדירה לכיוון האוניברסיטה בתחבורה הציבורית של חברת דן, אבל מעבר לזה הוא לא ידע לסייע לה.

 

כיוון שלשרון כבר יש חיבור מהיר לאינטרנט, היא החליטה לגלוש ישירות לאתר של דן בשביל לברר את הפרטים הבאים:

 

  • אילו אוטובוסים מגיעים מהדירה עד לאוניברסיטה?
  • היכן תחנת האוטובוס הקרובה ביותר לדירתה?
  • מתי מגיע האוטובוס לתחנה הסמוכה לביתה?
  • כמה זמן אורכת הנסיעה?
  • האם יש צורך להחליף אוטובוס במהלך הנסיעה?
  • מה מחיר הנסיעה והאם יש הנחות סטודנט, כרטיסיה וכדומה?

 

שרון מתבלבלת

בדף הראשי שרון זיהתה תפריט ראשי עם ששה קישורים שונים, כל אחד מהם יכול לתת מענה לחיפושיה:

 


 

חוסר היכולת של שרון לזהות את הקישור שהכי מתאים למטרותיה, יצר רגע של בלבול וחוסר ביטחון. למזלה, במרכז הדף הראשי היא זיהתה את האזור שנקרא "מידע מהיר" שנראה לה כמענה מתאים למצוקתה. במידע המהיר, השדה הראשון נקרא "בחר קו". כאשר שרון לחצה על התיבה עם הכתובית " – מרשימת הקווים – " היא נלחצה עוד יותר מאורך הרשימה:


 

מכיוון שעדיין לא ידעה באיזה קו אוטובוס עליה לנסוע, העדיפה לדלג על שדה זה. השדה השני שהועמד לרשותה נתן את האופציה "לחפש קו בעיר/ישוב". שרון בחרה בעיר מגוריה רמת גן.

 

השדה הבא נקרא "שעובר גם בעיר/ישוב". כיוון ששרון לא ידעה היכן האוטובוס צריך "גם" לעבור, היא בחרה לציין את נקודת היעד "תל-אביב יפו", וזאת למרות שבהתחלה היא ניסתה לרשום את היעד "רמת אביב", אלה שזה בכלל לא הופיע ברשימה.

 

לאחר מכן, הגיע תורו של השדה הרביעי: "חיפוש קו ברחוב/אתר". במקרה הזה שרון ידעה בדיוק מה היא צריכה לרשום: "אוניברסיטת תל-אביב". כשסיימה שרון למלא את בחירותיה, נדרשה לבחור בלחצן ביצוע. אלא שבפניה היו שלוש אפשרויות שונות שכולן נקראות בשם הזהה "סע". שרון ניסתה ללחוץ על ה-Enter שבמחשב, אבל שום דבר כמובן לא קרה.

 

לכן, בחרה להתגרות במזל וללחוץ על כפתור ה"סע" האחרון ברשימה. התוצאה של מעשיה הייתה קבלת דף חיפוש חדש עמוס מלל מיותר, ללא תשובה לשאלותיה. חלק מהטקסט החדש כלל את המשפט: "לא נמצאו קווים שמתאימים לתנאי החיפוש".

 


 

שרון מתוסכלת

מתוסכלת מהמידע הלא שימושי, החליטה שרון לחזור לדף קודם ולנסות את מזלה בשנית על ידי לחיצה על ה"סע" האמצעי ברשימה. הפעם התקבלה רשימה ארוכה של למעלה מ 40 תוצאות. למרות ששרון ניסתה לקרוא את "הרומן" שהתקבל, מהר מאוד היא הגיעה למסקנה שזה לא מוביל אותה לשום מקום ובוודאי לא לאוניברסיטה המיוחלת.

 

בתחתית אותו עמוד הופיעה הטקסט הבא:

 


 

כיוון שהמילה מפות הייתה מסומנת עם קו תחתון, אז שרון הבינה שמדובר בלינק למפות. לסיכום, גם שם לא מצאה שרון את מבוקשה. אמנם המפות היו באיכות גבוהה , אבל שרון לא הצליחה כלל לזהות את מסלולי הנסיעה. הביקור באתר חברת דן לא סייע לשרון למצוא את דרכה לאוניברסיטת תל אביב.

 

אתר יעיל לתחבורה ציבורית? יש חיה כזאת

אתר חברת דן איננו היחידי מסוגו בעולם. לדוגמא, באתר של חברת אוטובוסים באירופה (השדות תורגמו לעברית עבור הכתבה), מנוע החיפוש מאפשר למשתמש לבחור רק אפשרות חיפוש אחת (אין שכפול של הכפתור "סע"). האתר מאפשר למשתמש לציין את יעד הנסיעה והמועד במשולב. לצד כל שדה חיפוש ישנו כפתור המאפשר סימון ישיר של נקודת המוצא והיעד על גבי המפה.

 

למרות המראה הבסיסי והפשוט של מנוע החיפוש שם ואולי דווקא בזכותו, התוצאה של החיפוש מאוד ברורה למשתמש. המבקר באתר מקבל מסלול נסיעה, זמני יציאת האוטובוס מהתחנה, מסלול ההליכה מהבית ועד לתחנת האוטובוס הקרובה וכן את מחיר הנסיעה.

 


 

כל היכולות האלה לא באות לידי ביטוי באתר של חברת דן. המשמעות של אתר עם שימושיות נמוכה היא שמרבית הגולשים מסיימים בפנייה טלפונית למוקד השירות של חברת דן. חוסר היכולת של האתר לשלב את כל ששת הקישורים שמופיעים בראש העמוד למנוע חיפוש אחד, מצביעים על קושי גדול להשתמש באתר.

 


 

כרטיס ניקוד

  • האתר של חברת דן עומד בסטנדרטים העכשוויים של עיצוב. מדובר באתר עם רקע בהיר וכתב ברור. האיקונים, המסגרות עם הפינות המעוגלות והתפריט הראשי מעידים על איכות גרפית גבוהה.

 

  • קיים שימוש מוגזם באייקונים. צריך להימנע מלהמציא בכוח סימנים חדשים שאינם מסוגלים להסביר את עצמם ללא כתובית. ריבוי אייקונים יוצר עומס מידע בדף הראשי. למרות שיש מי שחושבים שהאייקון הופך את דף האתר להרבה יותר צבעוני ומושך. זה תמיד יבוא על חשבון השימושיות שלו. מטרת האתר אינה להציג יכולות גרפיות אלא לסייע לציבור הנוסעים בשימוש בתחבורה הציבורית של חברת דן.

 

  • מבנה הדף המרכזי איננו ברור. אין סיבה ממשית למקם חלק מהקישורים בראש הדף לעומת קישורים אחרים שמופיעים בצד שמאל או במרכז.

 

לסיכום: האתר של דן מכיל המון מידע איכותי. אלא שהיעדר השימושיות של האתר מונע מהמשתמש הממוצע להבין את השירות המוצע לו. טוב תעשה חברת דן אם תוותר על כמות המידע העומד לרשות המשתמש המתוחכם, ותתמקד בנגישות למידע בעל ביקוש גבוה.

 

כל עוד ציבור הנוסעים לא מסוגל לתכנן מסלול נסיעה שאיננו מוגבל לספק יחיד של שירותי תחבורה, ובטח שלא לקו אוטובוס אחד, אז השימוש בתחבורה ציבורית לא יזכה להצלחה שאנו חווים ברוב מדינות מערב אירופה.

 

יורם פומר הוא מומחה לשימושיות בעל תואר שני בהנדסת גורמי אנוש. הוא מנהל גם אתר שימושיות של חיי היום יום בישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים