שתף קטע נבחר

ל"אח הגדול" יש כיפה שחורה

האם יש היתר להשתמש בריאליטי של בובליל ושיפרה עבור קמפיין חרדי? איך מכשירים את המסך הקטן? מה נשתנה מקמפיינים קודמים ולמה עדיף שחקן חילוני? אריה זיסמן, עיתונאי ומנהל מטה ההסברה של "יהדות התורה", בראיון ל-ynet

גל מהפכני עובר בימים אלו על מפלגת "יהדות התורה". לא עוד קמפיינים עבשים המזכירים את בחירות 77' ומשודרים "בטעות" שלושים שנה אחרי. במקומם מפתיעה המפלגה החרדית את הצופים בבית במסר אקטואלי חד. במקום זקנים ולבוש שחור, מתגלה לעיני המזפזפים בשלט משפחה נורמטיבית-חילונית, בקטע המבוסס על תוכנית הריאליטי "האח הגדול". ולאחריה, על הספה, מתראיין בחור סימפטי בעניבה ורודה.

 

"הפנים" של מסע הבחירות החרדי בטלוויזיה הוא מנהל מטה ההסברה, אריה זיסמן שבימים כתיקונם משמש ככתב המדיני של העיתון "יתד נאמן".

 

בין ישיבה לפגישה במערכת בחירות סוערת וצפופה במיוחד. תפסנו אותו לשיחה על ה"היתר" להשתמש בריאליטי לטובת מסר ערכי. ומאיפה בדיוק צצה ההחלטה האסטרטגית שגם בציבור החילוני ישנם בוחרים פוטנציאלים של המפלגה.

 

טלוויזיה היא מדיה פסולה בעיני הציבור החרדי, למה לא לוותר על "זמן מסך"?

 

"אכן יהדות התורה עוד בגלגולה הקודם 'כאגודת ישראל,' לא עשתה במכוון תשדירים. הגישה הייתה שזו לא המדיה שלנו לכן ויתרו על החשיפה שם. בהמשך נערכו תשדירים בחסות אב"ג (אזרחים למען אגודת ישראל). זמן השידור היה אומנם לטובת המפלגה, אך לא הם עצמם הכינו את הסרטונים ויזמו את פרסומם.

 

"צריך לזכור שהטלויזיה לא אהודה על הרבה מאוד אנשים במדינת ישראל. יש סלידה מתרבות החשיפה הפרובוקטיבית של תוכניות ריאליטי וסולם הערכים הרדוד שהיא מייצגת. כך שההתרחקות מהמדיום היא מובנת גם לא בהקשר הדתי".

 

אז מה נשתנה?

 

"דעתנו נשארה אותו דבר. אך בכל זאת, אנחנו חושבים שאם מנהלים מערכת בחירות שהיא לא רק במגזר החרדי אלה פונה גם לסקטור החילוני והמסורתי, אז הטלביזיה היא האמצעי לכך".

 

ההחלטה להשתמש בתכנית הריאליטי "האח הגדול" כדי להעביר את המסרים שלכם לא חרגה קצת מהגישה השמרנית-חרדית?

 

"בחרנו במשרד פרסום (אדלר- חומסקי) שיש לו את הכלים מתאימים למגזר אליו אנחנו רוצים לפנות. ההחלטה על השימוש בריאליטי כמו כל החלטה אחרת לגבי התשדירים ברדיו ובטלוויזיה הייתה כולה שלהם. אנחנו העדפנו להתמקד בקמפיין למגזר החרדי שזה השטח שלנו, ולהשאיר למקצוענים את הדרך להעביר את המסרים שלנו לציבור הכללי.

 

"הסלוגן שבחרנו היה 'חרדים לזולת' וביקשנו מהם לבנות מסר יהודי אוניברסאלי של עזרה הדדית, מסורת וערכים. והם הציעו מצידם לקחת תוכנית שבציבוריות הישראלית קיבלה המון ביקורת שלילית ולהשתמש בה לטובת המסרים שלנו. שוב, זו לחלוטין לא הייתה יוזמה שלנו. האמת, עד שזה לא עלה כהצעה לא ממש הכרנו את התוכנית".

 

לא חששתם לתת למשרד פרסום חילוני "יד חופשית" בקמפיין למפלגה חרדית?

 

"הם יודעים את העבודה. הם מכירים היטב את המגזר אליו פונה התשדיר. וזה לא המגזר הדתי והחרדי. פה מדובר על קמפיין נטו עבור הציבור החילוני והמסורתי ואת 'הראש שלהם' משרד פרסום מבין יותר טוב מאיתנו".

 

היו תשדירים שהוצעו לכם ופסלתם לשידור?

 

"היו כמה שנראו לנו לא מתאימים והם אכן נשארו בחוץ".

 

השחקנים בקמפיין הם אנשים חילונים?

 

"כן, כדי להמחיש את הדברים מנקודת מבט חילונית. ולפי מה שידוע לי הם משפחה גם במציאות".

 

למה מחליטה מפלגה סקטוריאלית לפנות לציבור הנמצא מחוץ "למגרש הביתי" שלה?

 

"כבר לפני שלוש שנים ערכנו סקר בנושא מסורת ישראל והערכים היהודיים החשובים לציבור החילוני. התוצאות לדעתי לא השתנו גם היום. רצינו להקדיש את זמן המסך שקיבלנו לטובת הצגת המסר החיובי שאנחנו כמפלגה מביאים לאותם ערכים".

 

יש סיכוי להצבעה חילונית עבורכם?

 

"בכל מערכת בחירות שהייתה לנו בשנים האחרונות ראינו הצלחה גם בקרב המגזר החילוני. גם בבחירות המקומיות לרשויות נבחרו נציגים של המפלגה במקומות שאין בהם ריכוז חרדי גבוה כמו אשקלון, נהריה ומודיעין. הסיבה להצלחה היא ההחלטה ללכת על ערכים יהודיים שחשובים לרוב הציבור בישראל וזה עבד".

 

"הקמפיין הנוכחי לכנסת הוא עבורנו פניה משלימה. מי שבחר את נציג 'יהדות התורה' מטבעון לדוגמה, ישמח לקבל את אותו מסר גם ברמה הארצית. ואם לא, לפחות שהציבור החילוני בבית יכיר גם חרדים אמיתיים. כאלה שאכפת להם מאיכות הסביבה ומאמינים בעזרה וקיום בכבוד לכל אדם באשר הוא. עם כל הפרסום השלילי על הציבור החרדי והכתבות הלא מחמיאות צריך גם קצת לתת במה לראות את 'שלנו', מה אנחנו תורמים לציבוריות הישראלית".

 

איך התגובות החילוניות לתשדירים עד כה?

 

"התגובות מאוד טובות. בהתחשב בעובדה שתשדירי הבחירות השנה

 לא מעוררים הדים, אנחנו דווקא כן הצלחנו לתפוס את תשומת ליבו של האזרח. יש חילונים רבים שגם מרימים טלפון למטה להחמיא. אנשים ברחוב מפרגנים. לדעתי זה משום שאנחנו מאוד ממוקדים. לא פונים למי שמגדיר את עצמו כאנטי דתי ומתמקדים במי שכן אכפת לו מהמסורת ודת והתגובות הן בהתאם".

 

החרדים בבית לא חושבים שהלכתם רחוק מדי עם הקמפיין בשביל הקול החילוני?

 

"אין ספק שהיה מי שהרים גבה. אבל גם שם מבינים שצריך לנצל כל מדיה שעומדת לרשותנו ולהפיק מימנה את המרב. מי שרוצה לנגח ינגח. אבל הרוב מבינים יפה מאוד כי זו המדיה ואם רוצים לנצל אותה בצורה מקסימאלית זו הדרך לעשות את זה. אנחנו לא 'הזמנו' את הריאליטי לתוך התשדירים, אבל כשהובהר לנו שזו הדרך לחדד את המסרים שלנו הלכנו על זה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זו לא טעות. תשדיר יהדות התורה
האח הגדול. גם החרדים רוצים
צילום: דודו אזולאי
מומלצים