שתף קטע נבחר

מי מביא את האינטרנט למגזר הערבי?

מיוחד ל-ynet: בפאנל מקדים לקראת כנס איגוד האינטרנט הישראלי ה-13, דנו אנשי קהילה ואקדמיה במצב הרשת וקידומה במגזר הערבי. האתגר האמיתי הוא להביא את הטכנולוגיה לאלה שבעבורם הם עוד לא נגישה

עובדה: רק חצי מהאוכלוסיה הערבית בישראל גולשת באינטרנט, על פי נתונים מהשנה האחרונה. לעומת זאת, 73 אחוזים מהאוכלוסיה היהודית הבוגרת גולשים באינטרנט. ורק 37 אחוז מערביי ישראל גולשים מהבית (השאר גולשים ממקום העבודה או הלימודים). כיצד נוצר הפער הזה, וכיצד ניתן לגשר עליו ולהגדיל את החשיפה של האוכלוסיה הערבית לרשת? 

 

שאלות אלה יידונו בפאנל "אינטרנט בקהילה הערבית" בהשתתפות אנשי רוח ואקדמיה מהמגזר היהודי והערבי, בכנס השנתי ה-13 של איגוד האינטרנט הישראלי שיתקיים בתחילת חודש מרץ. משתתפי הפאנל אף יציגו תוכנית פיילוט עליה עבדו בחודשים האחרונים, ובמסגרתה מנסים להגיע למגזר הערבי ולחשוף בפני האוכלוסיה את האינטרנט.

 

ממה נובע הפער?

פרופסור גוסטבו מש מאוניברסיטת חיפה, אמר במפגש מקדים של חברי הפאנל שנערך עבור ynet, כי הפער בין האוכלוסיה היהודית והערבית אינו נובע בהכרח מהבדלים כלכליים. לדבריו, גם כאשר מבצעים חתך לפי רמת הכנסה, שיעור הגולשים נמוך יותר בקרב האוכלוסיה הערבית. עוד מציין מש כי לא קיים פער דומה בין האוכלוסיה היהודית לערבית בשימוש בסלולר, על אף שגם הוא לא ממש זול.

 

ד"ר נימר ביאעה, מפקח במשרד החינוך ומרצה בתחום שמשתתף אף הוא בפרוייקט, אמר כי גם מחסום השפה הוא לא בהכרח הגורם לעניין. רוב האתרים הממשלתיים והפרטיים מתורגמים לערבית הוא אומר, ולערבים ישראלים אין בעיה עם עברית בהכרח, אלא יותר עם אנגלית. יחד עם זאת, הוא אומר שעדיין יש אתרים מרכזיים המשרתים את האוכלוסיה וקורא לתרגם גם אותם.

 

האם הדת מהווה מחסום? יש הרבה דתיים שהם נגד המחשב, אומר חוסיין אבו-רוקין מהמועצה הדתית הדרוזית, בגלל שזה תוקף את המסורת והתרבות ומאפשר תקשורת בין נערות לנערים. "אנחנו נמצאים בדילמה גדולה מאוד", הוא אומר, "המחשב דומה למוח, אם משתמשים בו נכון אתה בונה עצמך, אם משתמשים לא נכון - אתה הורס".

 

אין תשתיות ראויות

אז מה גורם בכל זאת לפער הדיגיטלי במגזר הערבי? בין השאר, נגישות של אוכלוסיות בוגרות יותר לרשת וחוסר בתשתית: מתוך 720 בתי ספר ערביים בארץ ל-600 יש מעבדות מחשבים בדרגה זו או אחרת. רק 300 מתוכם מחוברים לרשת, אומר ביאעה, וזה בין השאר בגלל היעדר היכולת של בתי הספר והרשויות המקומיות לעמוד במחוייבות הכספית לחברות האינטרנט.

 

בעקבות הנתונים שהציג מש בכס הקודם, החליטו המשתתפים בשיתוף איגוד האינטרנט, להתחיל בחודש יוני האחרון בפיילוט לפרוייקט, שמטרתו - לקדם את הרשת במגזר הערבי, דרך בתי הספר ובאמצעות התלמידים.

 

סבתא גולשת

"בגלל שהאינטרנט הפך לחלק בלתי נפרד מחיי התלמיד", אומרת רינה חנא, רכזת תקשוב ומורה למחשבים בסכנין, "ראינו שתלמידים עלולים להיות בסיכון. עשינו סדנאות להורים להסביר על הסכנות שיש לילדים שלהם".  בעקבות הסדנאות הללו, אומרת חנא, אמהות החליטו להגיע וללמוד יותר באופן כללי על האינטרנט יחד עם הילדים שלהן - כולל

שימוש בדואר אלקטרוני כדי להיות בקשר עם בית הספר. כמו כן, מספרת חנא גם על פרויקט בו הוזמנו סבותיהם של הנכדים ללמוד יחד איתם.

 

"שלחנו הזמנות להורים דרך התלמידים ליום עיון", מספרת אמתיאז פאתום, מרצה למדעי המחשב המשתתפת גם בפרוייקט. באותו יום עיון, היא מספרת, הסבירו יותר על היתרונות של הרשת ואיך היא יכולה לעזור - ולאו דווקא על הסכנות.

 

חיסול הפער - יעד לאומי

"ראינו שרוצים ללמוד יותר ויותר", אומרת פאתום, ומספרת שהתקיימו נכון לעכשיו סדנאות בארבעה בתי ספר - אליהן נרשמו כל ההורים שהגיעו ליום העיון. היעד, אומרת פאתום - הוא להגיע ל-1,200 איש שישתתפו בסדנאות.

 

רוב האנשים שמגיעים, אומר ביאעה, הם כאלה שכבר יש להם מחשב ואינטרנט בבית. האתגר האמיתי של הפרויקט הוא להביא את מי שעדיין לא נגיש לטכנולוגיה. "כרגע זה פיילוט", מוסיף מש, אנחנו רוצים להוכיח שהפרוייקט עובד, מתוך תקווה שמישהו יקח אותו ויהפוך אותו לפרוייקט לאומי".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לגשר על הפער. משתתפי הפאנל
צילום: אורלי זיילר
מומלצים