שתף קטע נבחר

איך לשרוד תאונת מטוס?

כמה צעדים פשוטים כמו לשבת במעבר, לנעול נעליים ולספור את השורות עד ליציאה, יכולים להגדיל את הסיכויים שלנו לשרוד תאונת מטוס. מומחים לנושא מציגים לכם 12 עצות שכדאי לקרוא ולהפנים

האם אנחנו יכולים להגדיל את הסיכויים שלנו לשרוד תאונת מטוס? אמנם אנחנו מעדיפים תמיד להאמין ש"לנו זה לא יקרה", אבל כדאי לדעת שכמה צעדים פשוטים יכולים לעשות את ההבדל במקרה שנהיה - חס וחלילה, כמובן - מעורבים באסון תעופתי. ה"גרדיאן" הבריטי ראיין שני מומחים לנושא, אד גלאה ואמנדה ריפלי, ואנחנו מביאים כאן את עצותיהם.

אחרי הכל, אי אפשר לסמוך על הטייס שיצליח להנחית אותנו על נהר בשלום...

  

העצות של אד

אד גלאה הוא פרופסור למודלים מתמטיים באוניברסיטת גריניץ' בלונדון. הוא ערך ראיונות עם יותר מ-1,000 ניצולים מ-105 תאונות. הוא מתאר את הצעדים שיש לנקוט בהם מראש על מנת להגביר את הסיכויים להינצל מתאונת מטוס. 

 

1. נעלו נעליים

לאחר ההמראה, הישארו עם נעליכם עד שהמטוס הגיע לגובה שיוט. אם הסרתם אותן במהלך הטיסה, נעלו אותן שוב לפני שמתחילים בנחיתה. אם צריך יהיה לרדת מהמטוס במהירות, עלולים להיות שברים והריסות במטוס וסביבו, ולכן תצטרכו את נעליכם עליכם.

 

2. בחרו מושב קרוב ליציאה 

ניצולי תאונות יושבים בממוצע בשבע שורות המושבים הסמוכות לפתח יציאה מהמטוס. אם תשבו במושב הנמצא בטווח של חמש שורות מאחת מהיציאות במטוס, סיכויים לשרוד גדולים יותר.

 

3. שבו במעבר 

אין יתרון אמיתי לישיבה בחלקו הקדמי או האחורי של המטוס, אולם הסטטיסטיקות מראות כי ישיבה במושב הצמוד למעבר ולא במושב הצמוד לחלון מגבירה במעט את הסיכוי לשרוד בתאונה. זאת משום שאפשר להתחיל לנוע לעבר היציאה במהירות רבה יותר. 

 

4. הושיבו את המשפחה יחדיו 

במקרה חירום, בני משפחה שיושבים בנפרד זה מזה נוטים לנסות ולאתר זה את זה לפני שהם מתחילים במנוסה מהמטוס, ובכך לא רק מסכנים את עצמם, אלא גם יוצרים מהומה נוספת במטוס. הזמינו מושבים צמודים מראש, או אם זה לא התאפשר - בקשו מנוסעים אחרים להחליף איתכם מקום. אם אתם בני זוג המטיילים עם ילדים, החליטו ביניכם מראש מי אחראי לכל ילד, ובכך תמנעו בלבול במקרה של תאונה. 

 

5. התאמנו בשחרור חגורת הבטיחות

מספר מטריד של אנשים מתקשים דווקא בשחרור חגורות הבטיחות של המטוס, בעיקר משום שהם מנסים לפתוח אותן בדומה לחגורות מכונית. בנוסף, עדיף להישאר חגורים כל מהלך הטיסה.

 

6. דעו היכן היציאה הקרובה 

סִפרו כמה שורות יש ביניכם ובין היציאות שמלפניכם ומאחוריכם, במקרה שאחת מהן תהיה חסומה למעבר. בסביבה חשוכה או מלאת עשן, אולי לא תוכלו לראות היכן היציאה. בתאונות קודמות היו מקרים של אנשים שחלפו על פני היציאה מבלי להבחין בה. בעת נחיתה או המראה, ישרו את משענת הכסא והביטו היטב סביבכם וזהו את הדרך המהירה החוצה.

 

7. התאמנו בתנוחת החירום

אין שום טעם לשבת בסמוך ליציאה אם אתם לא מסוגלים להגיע אליה בגלל פגיעה גופנית כתוצאה מההתרסקות. תנוחת החירום מיועדת להקטין כמה שאפשר את הסיכויים שתאבדו את הכרתכם או תשברו צלע במהלך הפגיעה.


אל תפחדו לדחוף את מגלשת הפינוי (צילום: כרמית ראובן) 

 

העצות של אמנדה

אמנדה ריפלי, מחברת הספר "The Unthinkable: Who Survives When Disaster Strikes – And Why", חקרה במשך שנים איך המוח האנושי פועל בזמן אסונות כמו התרסקות מטוס. היא חושפת איך "להתנהג כמו שורד".

 

8. נסו להוביל

למרבה הפלא, פאניקה נדירה למדי בזמן התרסקויות מטוס. הרבה יותר שכיחה ממנה, אבל לא פחות מסוכנת היא הנטייה שלנו להיות פאסיביים וצייתנים. בשנות השבעים התגלה במספר תאונות כי נוסעים ששרדו את ההתרסקות הראשונית, נמצאו מתים כשהם ישובים בכסאותיהם וחגורים בחגורות הבטיחות. פסיכולוגים גילו שתגובה כזו שכיחה בכל סיטואציה שבה אנשים היו בעמדה פאסיבית לפני התאונה עצמה. במטוס, אנחנו ממלאים אחר הוראות הדיילים והצוות, ולא מתנהגים באופן אקטיבי. הטעות שלנו היא להמשיך ולהיות כאלה גם בנקודה שבה עלינו לפעול בכוחות עצמנו על מנת לשרוד.

 

9. הקשיבו להוראות הבטיחות

מומחי בטיחות גילו כי ככל שלנוסעים יש יותר מידע לפני שהאסון קורה, כך הם יהיו יותר יעילים בשעת מעשה. ואכן, לאנשים שקוראים את כרטיסי הבטיחות שבמושבי המטוס יש סיכוי טוב יותר לשרוד. זאת משום שבסביבה לא מוכרת, אנחנו נוטים להיסגר כלפי עצמנו. ככל שאנחנו חשים שאנחנו מכירים יותר את הסביבה - למשל, ספרנו כמה שורות יש בינינו לבין היציאה - כך סביר שנעשה פחות טעויות.

 

10. קחו אחריות

בעת אסונות, אנשים נוטים לחבור לקבוצות ולהתחשב אחד בשני. אנשים שיושבים בשורות הצמודות לפתחי היציאה יכולים להציל מאות אנשים אם הם פועלים במהירות. פעמים רבות מגלים החוקרים שנוסעים לא אוהבים לפתוח בעצמם את פתחי החירום - זה נגד האינסטינקט שלנו. אולם אם נכין את עצמנו מראש, אנחנו יכולים להתגבר על האינסטינקט הזה.

 

11. למדו את עצמכם

חשוב לדעת מתי צריך להגיב בדרכים מסוימות. למשל, תמיד אומרים שאם מסכות החמצן יורדות מתקרת המטוס, ההורה צריך לחבוש את המסכה שלו לפני שהוא עוזר לילדיו. אם תדעו שבמקרה של הפחתת לחץ מהירה, יש לכם עשר שניות לפני שתאבדו את ההכרה, אתם יכולים להיות בטוחים שתפעלו על פי ההוראה הזו.  

 

12. ההתנהגות שלכם משנה

בין השנים 1983 ל-2000, 56% מהנוסעים שהיו מעורבים בתאונות מטוס חמורות ניצלו מהאסון. חשוב להבין שניתן לשרוד תאונות מטוס - ושמה שאתם עושים יכול לעשות את ההבדל. נקודת מבט אקטיבית, מחוייבת ובטוחה על התפקיד שלכם בסיטואציה הזאת תהיה דבר בעל כוח רב. 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התרסקות מטוס בהולנד
צילום: AP
מומלצים