שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רכבת ישראל: הכסף נשאר במשפחה
    האח הבוגר מנהל משמרת, האח הצעיר פקח. סיבה מצוינת להעביר לכיסו של בן המשפחה אלפי שקלים מדי חודש, ללא כל סיבה ועל חשבון עובדים אחרים. הרכבת - העובד הושעה לשלושה חודשים, וזה עונש חמור מאד

    אחוות אחים ברכבת ישראל, על חשבון הציבור: ל-ynet נודע כי עובד ברכבת העביר לאחיו במשך שלושה חודשים אלפי שקלים - בניגוד לחוק ולנהלים. המקרה נחשף לאחר שנהגי קטר הכפופים למנהל המשמרת, גילו כי במשכורותיהם חסרים תשלומים המאושרים על-ידו ומועברים באופן שוטף. מנהל המשמרת הועמד לדין משמעתי פנימי ברכבת, והושעה לשלושה חודשים מעבודה ברכבת.

     

    ברכבת מודים היום כי מנהל המשמרת הושעה, לאחר שוועדה מטעם החברה מצאה כי ביצע העברת כספים אסורה לאחיו. עם זאת, מקור בכיר ברכבת טוען היום כי הסכום שהועבר בין האחים גבוה משמעותית, אולי אף פי כמה. למרות שמדובר בכספי ציבור, החליטו ברכבת שלא להעביר את הממצאים למשטרה.


     

    רכבת ישראל: מנהל המשמרת העביר 85 אלף שקל לאחיו (צילום: משה מילנר, לע"מ)

     

    פרמיות ושעות נוספות

    ואיך עבדה הקומבינה בין האחים? נהגי קטר מקבלים באופן שוטף "פרמיות" ותוספת שכר בגין שעות נוספות - תוספות קבועות למשכורת הבסיס. מי שקובע ומאשר את העברת תוספות השכר, הוא מנהל המשמרת הרלוונטי.

     

    אלא שבמקרה זה, האח הועסק כמנהל משמרת, ואילו האח השני הועסק כפקח, כזה שאינו זכאי לפרמיות נהגים. במשך כשלושה חודשים, כך הרכבת, הועברו למשכורתו של האח הצעיר תשלומים שונים, מתנת האח הבוגר. לדברי רכבת ישראל, מדובר בכ-10,000 שקלים. לדברי מקורות ברכבת - מדובר בסכום גבוה פי כמה.

     

    "הבעיה היא שאין היום פחד ואין הרתעה ברכבת", אומרים ל-ynet עובדי רכבת. "זו ההרגשה של כל העובדים - שאפשר לעשות מה שרוצים, ולצאת מזה בלי עונש". בייחס להעברת הפרמיות בין האחים, אומרים שם כי מקרים אלה מתאפשרים הודות להיעדר פיקוח וביקורת, ולעתים הודות לעצימת עיניים. "אם כולם היו עושים את עבודתם ברכבת כנדרש, זה לא היה קורה".

     

    "שיקולים לא ענייניים"

    ראוי לציין כי הבעייתיות הכרוכה בהעסקת קרובים ברכבת אינה חדשה. בדו"ח מבקר המדינה שפורסם בנובמבר 2007, נבדק עניין
    העסקת קרובים בשמונה תאגידים ציבוריים, ובגלל זאת בחברת רכבת ישראל. וכך קבע המבקר: "העסקת עובדים שיש להם קרובי משפחה רבים בארגון, מעלה חשש לשיקולים לא ענייניים בניהול הארגון לרבות מתן דרגות והעלאת שכר, עד כדי חשש לפגיעה בתפקוד הארגון ובקופה הציבורית". עוד קבע המבקר, כי "ברכבת לא הקפידו להימנע מהעסקת קרובי משפחה בתפקידים שיוצרים יחסי כפיפות ביניהם או ניגוד עניינים".

     

    בדיקה שערך לאחרונה ynet גילתה כי מספר קרובי המשפחה ברכבת דווקא עלה מאז פורסם דו"ח המבקר: בסוף 2005 הועסקו ברכבת ישראל כ-220 קרובי משפחה - כ-13% מסך כל העובדים. שלוש שנים לאחר מכן (דצמבר 2008) ואחרי הדו"ח החמור, הועסקו 353 קרובי משפחה - או כמעט 17% מסך כל העובדים. "בעיית קרובי המשפחה מוכרת לכולם, וגם ההנהלה הנוכחית מכירה ויודעת עליה. ובכל זאת, אחרי כל הדו"חות והפרסומים, הרכבת ממשיכה להתנהל כך", אומר היום ל-ynet גורם ברכבת.

     

    "עונש חמור מאוד"

    כאמור, ברכבת ישראל אישרו היום כי מנהל המשמרת הושעה מעבודתו לשלושה חודשים, וזאת לאחר שנמצא כי העביר לאחיו אלפי שקלים בניגוד לנהלים. אולם, ברכבת טוענים כי הסכום שהועבר הוא כ-10,000 שקל - ולא כמה עשרות אלפי שקלים, כפי שטוען מקור בחברה. בנוסף, ברכבת מסבירים כי השעיית מנהל המשמרת לתקופה של שלושה חודשים היא "עונש חמור מאוד", וכי הוא לא ישוב לתפקידו הקודם בתום ההשעייה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים