שתף קטע נבחר

שובה של כרמן

חמש שנים לאחר מותו של גדול רקדני הפלמנקו והמחול הספרדי חוזרת להקתו של אנטוניו גאדס לישראל עם "כרמן", מיצירות הדגל שלו. "כרמן היא גאדס", אומרת אלמנתו

 

יותר מעשרים בלטים נוצרו לאורך השנים על פי הנובלה שכתב בשנת 1847 הסופר הצרפתי פרוספר מרימה על כרמן, אותה צוענייה פרועה ויצרית שסוחפת את הגברים סביבה למערבולת רגשות הרסנית שסופה טראגית.

 

מריוס פטיפה, רולן פטי, ג'ון קרנקו ומץ אק היו בין הכוריאוגרפים הגדולים שהביאו לבמה את פרשנותם שלהם לסיפור האהבה ההרסני שכתב מרימה. אבל מי שהחזיר את "כרמן" לספרד היו במאי הקולנוע קרלוס סאורה ורקדן הפלמנקו הנודע אנטוניו גאדס, שיצרו במשותף גרסה קולנועית עוצרת נשימה לנובלה שהפכה לקלאסיקה וזכו, בין היתר, בשני פרסים בפסטיבל קאן ובמועמדות לפרס האוסקר.


"כרמן" בביצוע להקת המחול של אנטוניו גאדס. קלאסיקה

 

במקביל להפקה הקולנועית, שהוקרנה לראשונה בשנת 1982, יצר גאדס שנה אחר כך גרסה בימתית שמציגה, כמו הסרט, סיפור בתוך סיפור. העלילה מתרחשת מאחורי הקלעים של להקת פלמנקו במהלך חזרות על הבלט "כרמן". מרכז העלילה סובב סביב התאהבותו המכלה של הכוריאוגרף ברקדנית הראשית המגלמת את דמותה של הצוענייה. החיים והאמנות מתערבבים והקווים המפרידים בין אשליה למציאות משתלבים זה בזה.

 

יותר מ-25 שנה חלפו מאז נערכה הפרמיירה החגיגית של ההפקה בפריז. כמעט 20 שנה חלפו מאז הופיע גאדס בתפקיד הגברי הראשי בהפקה על במת היכל התרבות בישראל. בימים אלה, חמש שנים לאחר מותו של גדול רקדני הפלמנקו והמחול הספרדי ממחלת הסרטן, חוזרת ההפקה הספרדית ארצה להזכיר לנו שמורשתו של גאדס עדיין חיה ובועטת.

 

את כרמן מבצעת סטלה אראוסו, מהרקדניות האהובות על גאדס שמנהלת כיום את הלהקה שנושאת את שמו. את תפקיד דון חוזה מבצע הרקדן הארגנטינאי, אדריאן גאליה, שרקד בין היתר גם בלהקתה של כריסטינה הויוס ונחשב לאחד מרקדני הפלמנקו והמחול הספרדי המובילים. "ההפקה הבימתית נשארה כשהיתה", אומרת אלמנתו של גאדס, אאוחניה אייריס, שעומדת בראש קרן שנועדה לשמר את פועלו ומלווה את סיורה של הלהקה על שם גאדס בביקורה בישראל.


אאוחניה אייריס. משמרת את פועלו של גאדס (צילום: ערן רפופורט)

 

"הבמה היא אותה במה וכך גם התלבושות", היא מדגישה ואומרת, "אנחנו מאוד גאים לראות את התגובות של הקהל בעולם ולגלות שגם אחרי 25 שנה הכוריאוגרפיה הזו מעוררת תשוקה והתלהבות. כש'כרמן' עלתה לראשונה על הבמה היא עשתה מהפיכה בעולם הפלמנקו והמחול הספרדי. היום, היא נחשבת לקלאסיקה".

 

גאדס, אין זה סוד, האמין שכרמן כפי שנכתבה על ידי מרימה הובנה שלא כהלכה. "צריך לזכור שהנובלה נכתבה בשנת 1837", אומרת אייריס, "אז היא נתפשה כאישה שערורייתית ופורקת עול. גאדס ראה בה אישה שנלחמת על החופש שלה ונאחזת בשורשים ובמעמד החברתי שאותו אין לה רצון לנטוש. במובן זה, כרמן מאוד דומה לאנטוניו גאדס שהיה איש חופשי בכל המובנים ונאמן לשורשיו. הוא צמח ממשפחה מאוד צנועה שהעניקה לו ערכים אתיים חזקים והוא החזיק והאמין בהם לאורך כל חייו בלי קשר למידת ההצלחה. הוא הצליח מאוד אבל תמיד נשאר עם הרגליים על הקרקע".

 

"כרמן תמיד תהיה אקטואלית"

להקת אנטוניו גאדס הוקמה זמן קצר לאחר מותו של המאסטרו במטרה להמשיך ולהציג על הבמות בעולם את יצירותיו הגדולות. את מרבית הרקדנים בחר גאדס בעצמו ועם רבים מהם עבד לאורך שנים ארוכות. "המטרה של הלהקה היא להעביר את הפילוסופיה של אנטוניו גאדס הלאה", אומרת אלמנתו ומדגישה, "אנטוניו הפך את הפלמנקו והמחול הספרדי לשפה בינלאומית והכוונה היא להמשיך ולשמר את דרכו בדרך שהוא סלל". 


סטלה אראוסו ואדריאן גאליה ב"כרמן". 20 שנה בתפקיד כרמן

 

גם הרקדן אדריאן גאליה, שמגלם את דמותו של דון חוזה, רואה ביצירתו של גאדס את אישיותו. גאליה, שחוזר זו הפעם השלישית להופעות בישראל, הציג פה בעבר עם להקתה שם כריסטינה הויוס ועם להקתו שלו קודם לכן. הפעם, הוא אומר, הוא מתרגש במיוחד.

 

"כשקרן אנטוניו גאדס פנתה אליי בהצעה לגלם את דמותו של דון חוזה, לא חשבתי פעמיים. זה תפקיד שגאדס רקד בעצמו ואי אפשר לסרב לזה", הוא אומר, "גאדס הוא קונצנזוס לכל מי שעוסק במחול הספרדי ואם מסתכלים מה קרה ב-20 השנים האחרונות בנוף האמנותי הספרדי, אפשר לראות הרבה ניסיונות שבשבילי הם לא יותר מקוקה קולה. גאדס, לעומת זאת, הגדיר קו מאוד ברור, קונסיסטנטי וצלול בכל הנוגע לתפישת המחול הספרדי. דון חוזה הוא חייל שמתורגל בנורמה ובמשמעת. אני חושב שגם בזה יש לא מעט מאנטוניו גאדס. הוא מתאהב בצוענייה ומאבד את הצפון. הוא מנסה לכבול אותה, אבל איך אפשר לכבול חופש? זה הרי בלתי אפשרי. אני חושב שהיצירה של גאדס מאוד רלוונטית ותהיה אקטואלית תמיד".

 

סטלה אראוסו, שמגלמת את דמותה של כרמן, חוזרת גם היא לישראל בפעם השנייה. בפעם האחרונה שהופיעה על במת היכל התרבות בתל אביב היא היתה חלק מה-Corp De Ballet כשכריסטינה הויוס היתה בתפקיד הראשי לצדו של גאדס. "אדם לא יכול לדמיין מה החיים צופנים לו", היא אומרת, "עבדתי שנים ארוכות עם גאדס וזה היה כל עולמי אבל מעולם לא שאפתי ולא דמיינתי לרקוד את כרמן. כנראה שזה הגורל".

 

את דמותה של כרמן, אותה היא מדמה לחיה שנאבקת על החופש שלה ומוכנה למות למענו, היא מגלמת כמעט 20 שנה. למרות זאת היא אומרת שהיה לה קשה מאוד להתמודד עם הצל הכבד שהשאירה אחריה הרקדנית כריסטינה הויוס שעדיין מזוהה מאוד עם התפקיד. "בפעם הראשונה שבה גאדס החמיא לי, אם להיות כנים, הוא אמר: 'סופסוף הצלחת לשכוח את כריסטינה'. צריך להבין שבשבילי היא היתה מוזה וקשה היה לי להניח אותה בצד", אומרת אראוסו, "היום, כרמן היא שלי".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אייריס. להעביר את הפילוסופיה של גאדס הלאה
צילום: ערן רפופורט
לאתר ההטבות
מומלצים