שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הרכבת הגיעה לתחנה, נא לקפוץ
    רכבת ישראל הוסיפה קרונות למערכים הקיימים, מעבר לאורך הרציף בתחנות רבות. התוצאה - נוסעים מדלגים מהקרון אל החצץ לצד המסילה, גובה של יותר ממטר. הרכבת: הארכנו את הרכבות בגלל העלייה במספר הנוסעים

    האם הוספת קרונות ברכבת ישראל, דורשת מהנוסעים לפתח יכולת ספורטיבית? נוסעים רבים ברכבת מכירים היטב את התופעה: כדי להתמודד עם הביקוש הגובר בקווים עמוסים, מוסיפה רכבת ישראל קרונות למערכים רגילים וקצרים. אלא שהגדלת מספר המושבים הפנויים, מתבררת כבעייתית כאשר עוצרות הרכבות הארוכות בתחנות: במקרים רבים, הוספת הקרונות הופכת את הרכבת לארוכה מהרציפים הקיימים, וכך נאלצים הנוסעים לקפוץ מהקרונות אל החצץ שלצד המסילה - למעלה ממטר מרצפת הקרון.

     

    "אין דרך אחרת לרדת מהרכבת, אלא בקפיצה מהקרון - מגובה של יותר ממטר", אומר ל-ynet רפי וולמרק, לשעבר בוחן תאונות במשטרה, שנסע לפני כשבוע ברכבת מספר 103, מנהרייה לבאר-שבע. "זה פשוט זלזול של הרכבת בבטיחות הנוסעים. מה הם יגידו כשייקרה משהו? אני נסעתי עם מישהו שבדיוק עבר ניתוח, והייתי צריך לעזור לו לרדת מהקרון. אבל מה יכולים לעשות אנשים מבוגרים או נכים?".


    זה לא מסע כומתה: חיילים יורדים מהרכבת הארוכה בתחנה בבאר-שבע (צילום: רפי וולמרק)

     

    ברכבת מסבירים כי כאשר הרכבת ארוכה מהרציף, מפנה הפקח את הנוסעים היורדים לקרונות המתאימים - לפני כניסתה לתחנה - כך שירידתם תיעשה בתחום

    הרציף. אלא שלדברי וולמרק, לקראת הגעת הרכבת לתחנתה הסופית בבאר-שבע, לא הושמעה במערכת הכריזה בקרונות כל הודעה הקוראת לנוסעים לעבור לקרונות קדמיים, הנעצרים בשטח הרציפים. "זו בעיה בטיחותית חמורה ביותר. פשוט לא יתכן שהרכבת תעצור כאשר הקרונות האחרונים מחוץ לרציף".

     

    "מדינת עולם שלישי"

    בשיחה עם ynet, אומרים היום גורמים ברכבת כי הבעייתיות בהפעלת רכבות ארוכה מוכרת היטב. "זו תופעה שכולם מכירים. נכון, הנוסעים אמורים להתקדם לקרונות שנעצרים בתחום הרציף, אבל הדלתות נפתחות אוטומטית, והרבה מאד נוסעים פשוט קופצים החוצה". לדברי אותם גורמים, מדובר בסכנה בטיחותית ברורה לנוסעים: "זה כמו במדינת עולם שלישי. הרי אין שום הגיון בכך שהרכבת תהיה ארוכה יותר מהרציף. צריך להתאים את הרכבות ואת הקרונות הקיימים לרציפים הקיימים - ולא להאריך את הרכבות, ובכך לסכן את הנוסעים".

     

    אחד הפתרונות האפשריים לבעיית הצפיפות, שאינו כרוך בהוספת קרונות, הוא הגדלת תדירות הרכבות בקווים עמוסים. "הרכבות היום עמוסות לגמרי בקווים מסוימים, וכולם יודעים את זה - גם הנוסעים וגם ברכבת", אומר ל-ynet מקור ברכבת. "הגדלת תדירות הרכבות בקווים האלה היא הדרך היחידה לתת שירות טוב יותר, מבלי לפגוע בבטיחות".

     

    עם זאת, יש לציין כי פתרון זה כרוך בעלויות תפעול גבוהות יותר - ובזמן שבו מנסה הרכבת להתייעל ולהקטין את הוצאותיה, קשה להאמין כי ייבחר פתרון שדווקא יכביד על החברה. ראוי גם להוסיף כי אחת הדרכים המסתמנות לשיפור היעילות התפעולית ברכבת היא באמצעות הקטנת מספר הרכבות, והגדלת תפוסתן: על-פי נתוני רכבת ישראל, ב-2008 חלה ירידה במספר הרכבות שהופעלו, וזאת למרות שמספר הנוסעים עלה משמעותית.

     

    אפשרות נוספת - וכנראה הזולה ביותר - היא כמובן הארכת הרציפים, כך שיתאימו לרכבות הארוכות יותר. אלא שמהלך זה בוצע רק במקומות אחדים, ולא בכל התחנות.

     

    תגובת רכבת ישראל

    מרכבת ישראל נמסר ל-ynet בתגובה כי החברה בוחנת דרכים להתמודד עם חוסר ההתאמה של הרכבות הארוכות לחלק מהרציפים. "רכבת ישראל עושה כל שביכולתה לספק שירות להדבקת הביקושים, ובוחנת אפשרויות להתאמת רציפי הרכבת בעתיד".

     

    כאמור, ברכבת מציינים כי יש נוהל ברור לפיו יש לפעול כאשר הרכבת ארוכה מהרציף: "אם הרכבת ארוכה מהרציף, מפנה הפקח את הנוסעים אל קדמת הרכבת, כך שירידתם תיעשה בתחום הרציף. מאחר שלא ניתן לפתוח רק חלק מהדלתות, נפתחות גם הדלתות האחוריות שאינן מגיעות לרציף".

     

    בהתייחסות לעניין הקריאה לנוסעים לעבור לקרונות קדמיים, אומרים ברכבת כי "הגיעו פניות בודדות בלבד במהלך 2009 בנוגע לאי-כריזת הפקחים להתקדמות לכיוון הרציפים. אם ויתקבלו תלונות ספציפיות, הן ייבחנו ובמקרה הצורך תטפל בכך הרכבת בכלים אשר בידיה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים