שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הממשלה החליטה: הכביש יזוז - האילנות יישארו
    אחת ההחלטות האחרונות של ממשלת אולמרט: להסיט את תוואי כביש 561 בשרון כדי שלא יבתר את יער אילנות ולא יפגע בנחל אילנות. "שינוי התוואי הוא הוכחה שניתן לשנות תוכניות הפוגעות בטבע", אמרו בחברה להגנת הטבע

    בישיבתה האחרונה הותירה היום (א') ממשלת אולמרט חותם סביבתי קטן אך משמעותי: הממשלה החליטה לאמץ את המלצת המועצה הארצית לתכנון ובנייה ולאשר שינוי בתוואי כביש 561 - באופן שלא יפגע בטבע ובסביבה.

     

    התוואי המקורי של הכביש אמור היה לעבור בשטח יער אילנות - שטח טבעי ייחודי בלב השרון בו פורח בין היתר אירוס הארגמן הנדיר. כעת יעבור תוואי הכביש מזרחית לנתניה וצפונית לאבן יהודה אך לא ייכנס לשטח היער ולא יפגע בו או בנחל אילנות הסמוך.


    אירוסים ביער אילנות (צילום: מיכאל חורי, קק"ל)

     

    כביש 561 הופיע לאחרונה בדו"ח האיומים על השטחים הפתוחים של החברה (איום מספר 32). על-פי התכנון המקורי, אמור היה כביש זה לבתר שני מרחבים פתוחים: חלקו המערבי - בין כביש 4 לכביש 2 - תוכנן לחצות את יער אילנות ובתוכו פארק שתוכנן למען תושבי נתניה. תוואי נוסף של הכביש, המאושר בתוכנית ישנה, מתוכנן היה לחצות את ערוץ נחל אילנות.

     

    בחברה להגנת הטבע טענו לאורך כל הדרך כי סלילת הכבישים בשרון משמעותה ביתור וקיטוע שטחים פתוחים, ושבעקבות הכבישים תגיע גם דרישה להרחיב את שטחי הבנייה והפיתוח. בעקבות ערר שהגישה החברה החליטה המועצה הארצית לתכנון ובניה לאשר לפני כחודשיים את הסטת תוואי הכביש דרומה, כדי לשמר את רצועת הנחל, לשמר את היער ולקדם את הקמת הפארק המטרופוליני המתוכנן.

     

    נחל אילנות שייך לאגן הניקוז של נחל פולג, ולאורכו נטועים עצי אלון תבור – שריד ליער האלונים האדיר שכיסה את השרון עד המאה ה-19 ונכרת, בין היתר, על ידי הטורקים לצורך סלילה מסילת הרכבת. בחברה להגנת הטבע ניהלו מאבק עיקש בהחלטת מוסדות התיכנון להעביר את הכביש בתוואי המקורי. ההודעה על אימוץ השינוי בתוואי התקלה באנחת רווחה. 

     

    "שינוי התוואי הוא הוכחה לכך שכאשר יש רצון של מספר גורמים, ניתן לשנות תוכנית פוגענית, אשר אושרה בתקופה שהמודעות לשמירה על הטבע הייתה נמוכה יותר. משמעות השינוי הינו שימור נחל ופארק באזור צפוף המשווע לשטחים פתוחים", אמר אלון רוטשילד, רכז שמירת הטבע של החברה באזור המרכז.

     

    "המהלך יצר הזדמנות נדירה של שיתוף פעולה בין בעלי עניין שונים להסטת תוואי הכביש, מתוך כוונה לשמר את המרחב כשטח פתוח.... רק באמצעות הידברות והסכמה ניתן להגיע לפתרונות מושכלים, הראויים גם מבחינה תחבורתית וגם מבחינה סביבתית, לרווחת ולטובת הציבור הרחב", הוסיף אריק טפיירו, רכז התחבורה והתשתיות של החברה.


    פורסם לראשונה 29/03/2009 18:22

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אירוסים ביער אילנות. ארכיון
    צילום: מיכאל חורי, קק"ל
    יישמר. נחל אילנות
    באדיבות החברה להגנת הטבע
    מומלצים