שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    תיאטרון חיפה חוזר לעניינים

    עם תוכנית רפרטוארית מסקרנת לעונה הקרובה, הכוללת הפקות מיובאות מצליחות, יצירות מקור מרשימות ומספר מנויים שהכפיל את עצמו, נדמה כי תיאטרון חיפה בנסיקה. לא רק מרכז

    למרות המצב הכלכלי המאיים, חילופי הגברדיה שמטלטלים מטבעם וגיבנת שעברה בירושה מההנהלה היוצאת, נדמה כי תיאטרון חיפה מגלה סימנים של נסיקה. אחרי שנה בתפקיד, הצליחו מנכ"ל התיאטרון, דרור גרבר ומנהלו האמנותי, משה נאור, להכפיל את מספר המנויים ומציגים במקביל תוכנית רפרטוארית ארוכת טווח ומרתקת שמציעה תכנים אמנותיים שלא בהכרח "הולכים על בטוח" ועם זאת מאפשרים חיבור לקהל מגוון.

     

    מרבית ההפקות שמתוכננות לשתי העונות הקרובות ייחשפו בבכורה בישראל, ביניהן יצירות של מחזאים בעלי שם עולמי כמו "המקום ממנו באתי" של דויד מאמט לצד תגליות חדשות כמו "אמא מלכה" של המחזאי האיטלקי מאנליו סאנטנלי. התיאטרון יציג בעונה הקרובה גם בכורות ליצירות מקור חדשות של יוצרים ישראליים כמו "הדודה של מנש" מאת אילן חצור ו"שמש שוקעת" מאת בעז גאון. לשחקני הבית של תיאטרון חיפה יצטרפו העונה גם שחקנים אורחים מובילים, בהם יוסי גרבר ומרים זהר.


    סטופארד. חוזר עם "כל ילד ראוי לקצת חסד" (צילום: מרב יודילוביץ')

     

    "כדי להתאזן כלכלית אנחנו צריכים לתת פייט בתחרות עם היכלי התרבות באזור", אומר משה נאור בראיון ל-ynet, "אנחנו כרגע מחדשים מינויים וההיענות מעולה. עוד לא הוצאנו את חוברת הרפרטואר וכבר עכשיו אנחנו נושקים לעשרת אלפים מנויים, בהם יותר מאלפיים צעירים וסטודנטים.

     

    "אם בשנה שעברה התיאטרון ביסס את עצמו ואת מפעל המנויים שלו, חשבתי שזה צעד נכון לא להיות גיבור ולעשות הכל לבד ושאני צריך לקחת זמן ללמוד את השטח ולהבין מי נגד מי ואיפה אני פועל וזה הצליח. עשינו צעד ענק מעבר לציפיות שלנו. אנשים אומרים שהקהל אשם, הטלוויזיה אשמה, וכלכלת השוק אשמה אבל אני חושב שהתפקיד שלנו לא להתבכיין אלא לעשות בתוך התחומים שאנחנו אמונים עליהם ולנקות את החצרות שלנו, וזה מה שאני מנסה לעשות. אם בשנה שעברה הצלחנו להרים עונה בחודש וחצי בדרך נס, השנה כבר אפשר להגיד שאנחנו הולכים כמה צעדים קדימה, יש יותר תעוזה וזה בא לידי ביטוי גם בתוכנית".

     

    במה מרכזית לצד נישה

    הרפרטואר, לדברי נאור נחלק מבחינת בחירה אמנותית להפקות גדולות לבמה המרכזית, שפונות לקהל גדול יותר, והתרכזות לא מבוטלת בהפקות נישתיות יותר שלא בקלות היו מוצאות את מקומן בתיאטרונים רפרטוארים אחרים.


    גאון. "שמש שוקעת", דרמה קומית לגברים ולנשים שרוצות להבין אותם

     

    "המקום ממנו באתי" ("The Old Neigbourhood") של דויד מאמט, אותו מתרגמים לעברית במשותף נאור ואסף צפור אשר גם יביימו לראשונה ביחד, היא אחת מהפקות הדגל המסקרנות של העונה הבאה שתציג על הבמה הקטנה.

     

    בהפקה, שתעלה בחודש ספטמבר הקרוב, יככב ככל הנראה מנשה נוי בתפקיד בחור יהודי שנמצא בשלב מבולבל בחייו וחוזר לשורשים שלו בשכונה בה גדל כדי למצוא תשובות. "זה דיאלוג שנון ועדין, מצחיק-עצוב, כמו שדויד מאמט יודע לכתוב", אומר נאור, "הוא קושר בין הגורל הפרטי של הגיבור לגורל היהודי ומעלה את השאלה המתמדת על חיפוש שורשים וזהות".


    נוי. יככב בהצגה "המקום ממנו באתי" של מאמט (צילום: שחף הבר) 

     

    חווית צפייה אחרת שמאפשרת לקהל הישראלי מפגש עם עוד אחד מהמחזאים הגדולים ביותר שפועלים וכותבים כיום היא "כל ילד ראוי לקצת חסד" של טום סטופארד בתרגום נסים אלוני, שעתיד לעלות ביולי 2010. מדובר בהפקת ענק שתיעשה בשיתוף עם התזמורת הסימפונית חיפה ובהשתתפות 40 נגנים על הבמה.

     

    בלב המחזה, שמלווה במוזיקה מאת המלחין אנדרה פרווין, שני גברים שמאושפזים בבית חולים פסיכיאטרי ברוסיה הסובייטית.

    האחד, משוגע אמיתי שמאמין שהוא מנצח על תזמורת שכל כולה הזיה בראשו. השני, מאושפז בכפייה מכיוון שחשב מחשבות אסורות נגד המשטר.

     

    ההפקה, שעלתה השנה על במת תיאטרון הרויאל קורט בלונדון זכתה לביקורות משבחות ולדברי נאור "זו אחת ההפקות הטובות שראיתי בחיי ופשוט לא יכולתי להתאפק, חזרתי ארצה ורכשנו את הזכויות". ההפקה תציג בשלב זה 20 פעם. "הייתי שמח לשתף פעולה כאן עם יבגני אריה ותיאטרון גשר, זה חלום שבשבילו אני מוכן לגמרי לוותר על בימוי ההצגה אם הוא מוכן יהיה לקחת את המושכות".

     

    בינואר הקרוב יעלה על במת התיאטרון בחיפה המחזה החדש של בעז גאון, "שמש שוקעת", דרמה קומית לגברים ונשים שרוצות להבין מה הם באמת חושבים. "כבר שנים משהו בכתיבה של גאון תופס אותי. מאז שעבדנו יחד על ההצגה 'משפחת ישראלי', הפקה של חיפה, שהיתה ההצגה הראשונה שביימתי בתיאטרון רפרטוארי, חיכיתי להזדמנות לחזור ולעבוד איתו. מהכתוב עלתה תחושה עמוקה של כנות ואני חושב שזה מחזה שידבר להרבה גברים שנמצאים אחרי כך וכך שנות נישואין, שחיקה וילדים. זה מחזה חצוף ואני חושב שאף פעם לא כתבו על הנושא הזה ככה".

     

    "ינטל" ו"אמא מלכה" בדרך

    מחזה ישראלי חדש נוסף שיעלה בדצמבר 2009 הוא "הדודה של מנש", מאת אילן חצור שמופק בשיתוף עם אודיטוריום אניס ביפו. מדובר בקומדיה חברתית עממית ובועטת על עשירים ועניים, שנפגשים ערב אחד סביב שולחן ארוחת הערב שבה הכל משתבש. את המחזה יביים אלון אופיר.

     

    ביולי 2009 תעלה ההצגה "אמא מלכה" מאת המחזאי האיטלקי מאנליו סאנטנלי. בהצגה שמהרהרת על מוסד המשפחה דרך מערכת יחסים טעונה בין עיתונאי שהקריירה שלו מדשדשת לאמו, קמצנית אובססיבית ומסרסת.

    בהצגה משתתפים מרים זהר ונעם בן אז"ר ואותה יביים אילן שני, שמביים לראשונה בתיאטרון הרפרטוארי.

     

    הקופרודוקציות המתוכננות השנה הן המחזה המוזיקלי "ינטל", מאת בשביס זינגר שיביים משה קפטן. על התפקידים הראשיים בהפקה, שתעשה במשותף עם תיאטרון הקאמרי, מתמודדים כפי שפןרסם ב-ynet אניה בוקשטיין ואולה שור-סלקטר כמו גם יחזקאל לזרוב ואיתי טיראן.

     

    קופרודוקציה נוספת עם תיאטרון הקאמרי היא "ימי שלישי עם מורי" מאת ג'פרי הטצ'ר ומיטש אלבום בתרגום חדש מאת רבקה משולח. ההפקה של המחזה הקלאסי, שהפך גם לסרט מצליח, תעלה על הבמה הקטנה של התיאטרון בחיפה בכיכובם של יוסי גרבר ויפתח קליין.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המנהל האמנותי נאור. לאט ובטוח
    צילום: ז'ראר אלון
    לאתר ההטבות
    מומלצים