שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    יותר מחצי מתקציב התחבורה: לרכבת ואוטובוסים
    כיצד חולקו כמעט 11 מיליארד שקלים אותם השקיע משרד התחבורה במהלך 2008? כשישה מיליארד הושקעו בתחבורה ציבורית, וכמעט מחצית מסכום זה לטובת סבסוד הפעלתה. כבישים זכו ב-4.4 מיליארד

    משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוציא בשנה שעברה תקציב עתק של 10.8 מיליארד שקל. ומה הרוויח מכך הציבור הישראלי? מהדו"חות הכספיים של משרדי הממשלה לשנת 2008, שפרסם השבוע החשב הכללי, עולה כי משרד התחבורה השקיע בשנה שעברה קרוב לשישה מיליארד שקל בתחבורה ציבורית. זאת, לעומת כ-4.4 מיליארד שקל בפיתוח כבישים. בכך יש משום הוכחה לכך שמשרד התחבורה שינה את חלוקת התקציב המסורתית, ומעדיף באופן בולט את פיתוח התחבורה הציבורית, על-פני סלילת כבישים בינעירוניים ועירוניים חדשים.

     

    ראוי לציין כי השינוי בחלוקת תקציב משרד התחבורה הוא חלק ממדיניות אותה הוביל שר התחבורה היוצא, שאול מופז. השר היוצא הצהיר במהלך כהונתו מספר פעמים, כי בכוונתו לפעול לשינוי "נקודת האיזון" בין ההשקעה בתחבורה ציבורית וההשקעה בפיתוח תשתיות.

     

    עם זאת, יש לזכור כי כמדי שנה, נתח משמעותי של תקציב התחבורה הציבורית מיועד לסבסוד המפעילים השונים: 2.74 מיליארד שקל הועברו ב-2008 לסובסידיות
    שונות לתחבורה ציבורית - כ-45% מסך תקציב התחבורה הציבורית, וכ-25% מתקציב משרד התחבורה. יתרת תקציב התחבורה הציבורית - כשלושה מיליארד שקל - הועברה למימון פיתוח פרויקטים שונים: כ-1.7 מיליארד שקל הוקצבו לפיתוח הרכבת, ושאר הסכום הועבר לפיתוח פרויקטים כמו הרכבת הקלה בירושלים ובתל-אביב, להקמת נתיבי תחבורה ציבורית ברשויות מקומיות, ולפיתוח פרויקט ה"מטרונית" (אוטובוס רב-קיבולת) בחיפה.

     

    מי צריך סובסידיה? 

    מזה שנים רבות, משקיעה מדינת ישראל מיליארדי שקלים מדי שנה ב"תמיכות בתחבורה", או במילים פשוטות יותר: סבסוד הפעילות. מה בדיוק עומד מאחורי התמיכות, שתוקצבו ב-2008 בלא פחות מ-2.74 מיליארד שקל? בדו"ח הכספי של החשב הכללי, מפורטת ההוצאה בגין סבסוד התחבורה הציבורית:

     

    • סבסוד מפעילי תחבורה ציבורית: אגד ודן, וכן חברות תחבורה ציבורית פרטיות שזכו במכרזי משרד התחבורה להפעלת קווים ברחבי הארץ, מקבלות סיוע משמעותי מדי שנה מהמדינה.
    • סבסוד החלפת אוטובוסים: אגד ודן זוכות באופן בלעדי גם בתקציב מיוחד להחלפת צי האוטובוסים.
    • סבסוד הנוסעים: משרד התחבורה מסבסד את מחירי הנסיעה של אוכלוסיות שונות - למשל, קשישים, נוער ועוד.
    • סבסוד רכבת ישראל: פעילותה השוטפת של הרכבת מסובסדת מאז הפכה לחברה ממשלתית, ב-2003.
    • תמיכות נוספות: חלק זעום מתקציב הסובסידיות מועבר לסבסוד הנחות לתושבי אילת בטיסות פנים-ארציות, וכן לתמיכה בספנות.

     

    ומה עם הבטיחות?

    על-פי החלטת ממשלה, התקציב של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמור היה להיות 550 מיליון שקל. אלא שבדו"ח הכספי של החשב הכללי, מצוין כי הרשות הוציאה בשנה שעברה רק 290 מיליון שקל. לאן נעלמו יותר ממאתיים מיליון שקל? על-פי החלטת שר התחבורה היוצא - ובהתאם לתוכנית שקבעה ועדת שיינין - 220 מיליון שקל מועברים לפיתוח תשתיות בטיחות בשטחי הרשויות המקומיות.

     

    יש לציין כי בעבר נטען נגד משרד התחבורה, כי הוא למעשה מסרס את מסקנות ועדת שיינין, בכך שחלוקת התקציב לרשויות המקומיות נעשית על-פי שיקול דעת פקידי המשרד - ולא בהתאם להחלטות אנשי המקצוע ברשות הלאומית לבטיחות. כך למעשה נוצר מצב שבו תקציבה של הרשות כמעט זהה לתקציב התפעול השוטף של משרד התחבורה - שעמד ב-2008 על 250 מיליון. תקציב זה משמש למימון שכר עובדי המשרד, ולתפעול שוטף: למשל - לצורך תשלומי ארנונה, חשמל, מים, טלפון וחנייה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    סבסוד מפעילי התחבורה הציבורית - רבע מהתקציב
    צילום: אורן אגמון
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים