שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    למה "מסע בין כוכבים" כל כך כן מגניבה

    • תגובה לכתבה של יעל גורן "למה מסע בין כוכבים כל כך לא מגניבה"

     

    אני מודע לכך שהסיכוי לזה שהתגובה שלי תפורסם במגזין שוות ערך לסיכוי שתומר קמרלינג יתוודה שהוא בעצם קלינגון שחזר בזמן ונתקע פה על כדור הארץ (אל תיעלב תומר, זו מחמאה..), אבל אחרי שקראתי את כתבתה של יעל גורן הנכבדה פשוט לא יכולתי להמשיך מבלי להגיב בשם עשרות מיליוני מעריצי סטאר-טרק לדורותיהם – חנונים או קולים.

    "לא מגניבה"?

     

    לא ברור מה רמת הידע של יעל גורן בנושא המדובר, או עד כמה היא חקרה אותו לעומק לפני שהתיישבה לכתוב כתבה כל כך נחרצת כנגד הסדרה, יוצריה ומעריציה, אולם אפשר לנחש שזו רדודה מאוד (ואני מתנצל מראש אם טעיתי). מה שכן ברור, ואפילו מאוד ברור, הוא שגורן בנתה על הסטיגמה הנפוצה שמעריצי הסדרה הפנאטיים (שהם המיעוט הקטן אגב) הם חנונים גמורים או לדבריה "קורבנות וודג'י מכל רחבי העולם", ודרך חוסר המגניבות שלהם פלוס עוד כמה 'עובדות' הלבישה את זה על כל סדרת מסע בין כוכבים. אז יעל, שתדעי שזו דרך הפוכה לגמרי, גם לא הגיונית בעליל, אבל מעל הכל – ממש לא מגניבה.

     

    אז בואו נצטרף ליעל רגע ונתהה מה יש בסדרה הזאת שהפך אותה לאייקון תרבותי, אבל כזה שמקבל ריספקט לא רק מהחבר'ה שהולכים לפסטיבל אייקון – אלא ממיליוני אנשים לאורך כבר יותר מ-40 שנה.

     

    אז קודם כל צריך לציין את האמת ולומר שאם נשב וננתח את העולם הזה שנקרא סטאר-טרק, נצטרך הרבה יותר דפים ממה שיש בכל מגזין בלייזר, ועד אז אפילו קמרלינג כבר יאבד את הסבלנות וילך לאכול איזה מנה קלינגונית פלוס שתייה. ובכל כזאת, ברשותכם אני רוצה לתאר קצת למה סטאר-טרק מאוד מגניבה, ואולי גם אצליח לשכנע את אלה שטוענים אחרת.

     

    בואו נתחיל בסדרה המקורית. טענה יעל שהצוות היה מורכב מחבורה מאוזנת גזעית של דמויות מלומדות וסימפטיות, שוחרי שלום, אהבה וכל התכונות הטובות האלה. כל זה נכון, אבל מבלי להבין את הרקע של התקופה, אפשר לפספס את הנקודה ולהגיד שזה מסר של שעמום. השנה הייתה 1966 – שיא המלחמה הקרה, מלחמת ויטנאם מתחוללת לה וקוטלת אלפי בני אדם על הדרך, השחורים באמריקה נלחמים על זכויותיהם הבסיסיות בדם, הנשים עדיין נחשבות לכאלו שצריכות להישאר בבית וההשכלה הגבוהה היא עדיין בגדר הישג כמעט בלתי אפשרי לרוב האוכלוסייה ובמיוחד למהגרים ובני מיעוטים. בקיצור המצב היה על הפנים. והנה, בתוך כל זה, מגיע טייס חיל-אויר אמריקאי מעוטר לשעבר בשם ג'ין רודנברי ויוצר קונספט חסר תקדים לסדרה חדשה בפריים טיים האמריקאי. הוא יוצר עולם עתידני שהכוכבת הראשית בו היא ספינה שהעניק לה את השם "אנטרפרייז" – שם בעל משמעויות היסטוריות ומילוליות מאוד כבדות ונכבדות. לתוך הספינה הזאת הוא יוצק בנוסף לגברים ונשים לבנים, גבר רוסי, גבר אסייתי, אישה שחורה וחייזר. אהה כן, וכולם משכילים ושווי זכויות. ואם זה לא מספיק, את כל החבר'ה האלה הוא זורק לתוך יקום לא פחות מסוכן ומלחמתי מזה האמיתי. מעמת אותם עם סיטואציות אתיות, פוליטיות, אידיאולוגיות, פסיכולוגיות וכו', לא פחות מורכבות מאלה האמיתיות. ותחת נטל כל אלו, על הצוות לשמור על מאפייניו ולא להיכנע. אז מעבר לזה שלרודנברי היו ביצים של דינוזאור, מישהו יכול ברצינות לומר שזה לא מגניב?

     

    ההשלכות של הסדרה היו חסרות תקדים ומרחיקות לכת. הסדרה שברה איסורים, רעיונות ומוסכמות כמעט על בסיס שבועי. השחקנית השחורה שגילמה את אוהורה חשבה לפרוש זמן קצר לאחר ההתחלה, אולם שינתה את דעתה לאחר פנייה אישית ממרטין לותר קינג ששיבח אותה על המסר והתקווה שהיא העניקה לאוכלוסיה השחורה בכלל ולנשים בפרט. וטוב שכך עשתה, אחרת איך העולם היה רואה את הנשיקה שלה עם קירק, שמיוחסת לנשיקה הבין-גזעית הראשונה ששודרה בתולדות הטלוויזיה והקולנוע האמריקאית (למרות שלמעשה הייתה רק השנייה), והשמיטה אינספור פיות כלפי מטה בתדהמה?

    "לא מגניבה"?!

     

    איך אפשר אפילו להתחיל לחשב כמה ילדים ישבו, צפו וקיבלו בזכות הסדרה על גלגוליה השונים השראה ולהחליט שגם הם יכולים להיות כל מה שרק ירצו – בין אם זה מדען, אסטרונאוט, פוליטיקאי, מהנדס, רופא, שחקן וכן הלאה. ביניהם יש כל מיני אנשים 'מגניבים' כמו ברק אובמה, סטיבן שפילברג, אנג'לינה ג'ולי, טום הנקס, ניל ארמסטרונג, סטיבן הוקינג ביחד עם עוד אלפי בני אדם בסוכנויות חלל שונות, מוסדות מחקר ואקדמיה ובמוקדי השפעה שונים, שללא ספק תרמו ועדיין תורמים, ושבלעדיהם קרוב לוודאי שהיינו חיים בעולם פחות טוב. וגם אם חלקם נפלו קורבן לוודג'י אחד או שניים בדרך, אני בטוח שזה לא עצר אותם.

     

    אז מה אם היה כותב מתוסכל אחד בשם הארלן אליסון, שכעס על זה שחתכו ושינו לו את התסריט שהגיש? תראו לי כותב אחד בהוליווד שלא היה כועס על דבר כזה. אדם ברמה כזאת של סוציופתיות מוחצנת כמו של אליסון כנראה עבר משהו הרבה יותר גרוע מוודג'י, ומאדם כזה אני לא בטוח שהרבה מאיתנו היו רוצים לראות גרסה לא מצונזרת של פרי מוחו. ואף על פי כן, הוא לא התנער מהתסריט הסופי כשהגיע הרגע – הייתכן שבכל-זאת ראה בסטאר-טרק משהו מיוחד?

    ואולי סטאר-טרק באמת לא הייתה הכי בוטה, והייתה סטרילית במידה שלא אפשרה להראות מפורשות סקס, סמים ואלימות מדממת – אולם האם זה היה נחוץ ובכלל אפשרי? כשהיא מציגה תכנים קיצוניים ומפורשים יותר, האם בכלל הייתה נחשפת לאותו היקף אוכלוסייה אילו היו מדרגים אותה למבוגרים בלבד? האם הייתה בכלל צוברת פופולאריות אילו הייתה משודרת בחצות אחרי שרוב האנשים כבר היו במיטה? וחוצמזה, אם מישהו כל כך מעוניין בסקס, סמים ואלימות בצורה בוטה, הוא יכול להרגיש חופשי להשכיר סרט מאלפי סרטי הפורנו וה-"B-Movies" שערבבו מדע בדיוני בעלילתם ושיצאו במשך השנים. רק תשאלו את קמרלינג.

     

    צריך לזכור שכל גלגול של סטאר-טרק היה בן תקופתו ונתון לגבולותיו, ובין אם היה טוב יותר או פחות מקודמיו, ביטא את רוח התקופה. יחד עם זאת, יוצרי הסדרה לא הפסיקו למתוח את גבולות הסדרה מכל בחינה אפשרית, ולא חסכו ברמזים ואתגרים. ב"דור-הבא" דאטה התעמת עם הקונספט של החתירה להיות אנושי, ועל הדרך למדנו יחד איתו על הצדדים האפלים והמוארים של עצמנו. ב"חלל עמוק 9" ראינו דרך קירה נריס איך זה להתעמת ולחיות עם גזע אחר ששעבד ורצח רבים מבני-גזעה (נשמע מוכר נכון?), ועל הדרך חווינו מערכת יחסים לסבית ראשונה (ואתן לכם לחפש לבד במי מדובר..). "וויאג'ר" גם כן סיפקה לנו לא מעט חומר למחשבה, כשהשליכה אותנו הרחק מהעולם המוכר של הבית והסביבה התומכת, והכריחה אותנו ללמוד איך להסתדר לבד ואיך לשמור על צלם אנוש כאשר אין אף אחד שיזכיר לנו איך. בקיצור, אפשר להגיד שסטאר-טרק נגעה כמעט בכל אספקט בחיים שלנו לטוב ולרע, ולא השאירה אף אבן בלתי הפוכה. טוב, אולי חוץ מכמה בולדרים כבדים במיוחד.

     

    אז אולי קומנדר וורף נראה כמו מי שסובל מעצירות מתמדת, ולא כל רעיון או דמות בסדרה היו מבריקים (למען האמת יאמר שהיו גם כמה מאוד גרועים, כמו סצנת המכות המפורסמת בין קירק לחייזר דמוי דינוזאור), אבל מישהו יכול לתאר לעצמו איך היה נראה היום ז'אנר המדע-בדיוני בלעדי סטאר-טרק? בלי הדחיפה מהשוליים אל תוך המיינסטרים שסטאר-טרק העניקה לז'אנר הזה, לא היינו זוכים לראות את כל הדברים הטובים והמגניבים יותר שנולדו מאז בזכותה. ג'ורג' לוקאס היה יוצר "מלחמת הכוכבים" שונה לגמרי, אם בכלל. ספק אם רונלד די. מור שהתחנך והשתפשף על ברכי "חלל עמוק 9", היה הולך ומקים לתחייה את "באטלסטאר גלקטיקה" המופלאה, שבמקור גם נוצרה מהתנופה שסטאר-טרק יצרה. ואיפה היו "סטארגייט" ו"פיירפליי" הנהדרות לולא הדרך שנסללה להם על-ידה? ובכלל, איך זה שסטאר-טרק שלטה ביד רמה במשך כל כך הרבה זמן, עד שרק בשנות התשעים הגיעה מתחרה רצינית בשם "בבילון 5", שגנבה לה קצת מהרייטינג?

     

    ואולי לא שמתם לב, אבל אנחנו מוקפים היום בטכנולוגיה יומיומית שהרבה לפני שהפכה למציאות שלנו, כבר כיכבה במציאות הטרקית. כמו למשל השולחן הדיאגנוסטי של ד"ר מקוי שהפך לימים למכונת ה- MRI שנמצאת בכל בית-חולים מודרני. המחשבים הדקים של פיקארד וצוותו נולדו אצלנו בגרסת ה- Tablet PC וה-PDA. ואיך אפשר בלי לציין את מכשיר הקשר הקטנטן של קירק שאיתו הסתובב לכל מקום, ארבעים שנה לפני שאנחנו זכינו להסתובב לכל מקום עם הפלאפון הקטן שלנו. ההבדל היחיד הוא שאנחנו משלמים מחירים מופקעים עבור דקת שיחה, בעוד שלקירק זה היה בחינם.

     

    כל אלה ספק אם היו קיימים לולא ההשפעה האדירה של החזון של רודנברי ואלה שבאו אחריו. ספק גדול עוד יותר קיים, לולא אותם אנשים ומעריצים שקיבלו השראה מחזון זה, לא היו קמים ופועלים כדי לממש אותו לכדי מציאות.

     

    לסיום, אפשר לומר בלי צל של ספק, שסטאר-טרק היא סדרת המד"ב הידועה והמשפיעה ביותר בכל הזמנים. עצם קיומה לאורך ארבעים השנה האחרונות בצורה כזאת או אחרת, מהווה הישג שעומד בזכות עצמו וללא מתחרים. בהתחשב בכמות הסדרות שנוצרו ונעלמו מאז ועד היום, נראה לי שאפשר להגיד בביטחון מלא שאם סטאר-טרק לא הייתה מגניבה, היא לא הייתה שורדת. וכאן, לפי ההיגיון של ספוק, ניתן להסיק שלא רק שהיא מגניבה, היא ככל הנראה הסדרה הכי מגניבה בהיסטוריה.

     

    ועכשיו עם יד על הלב - אם לכם היו מציעים עכשיו הזדמנות לעלות על חללית כמו האנטרפרייז ולעשות סיבוב בגלקסיה שלנו, האם הייתם מסרבים בטענה שזה לא מגניב? 

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים