שתף קטע נבחר

נפילה, סיבוב ונסיקה: ג'נרל מוטורס ומשבר הנפט

את רבע המאה השלישי לחייה, החלה ג'נרל מוטורס עם רווחי שיא ונתח שוק מרשים, במיוחד בארה"ב. משבר הנפט ונהירה למכוניות קטנות פגעו בה, אך היא הצליחה להתאושש. פרק שלישי בסדרה

לאחר שסיפרנו לכם על חמישים השנים הראשונות של ג'נרל מוטורס, נעבור ל-25 השנים שהחלו בתור הזהב של תעשיית הרכב האמריקנית, עברו בנפילה כואבת בגלל משבר הנפט שהתלקח בגלל מלחמת יום כיפור, והסתיימו בהתאוששות כנגד כל הסיכויים.

 

הפרקים הקודמים:

 

בשנות ה-60, ג'נרל מוטורס נכנסה לעידן חדש בכל הנוגע לעיצוב וטכנולוגיה. המכוניות הפכו מודרניות ומתקדמות מבעבר, והכל נראה עדיין ורוד. האמריקנים רצו מכוניות גדולות, טנדרים ענקיים ומכוניות ספורט. מחירי הבנזין הנמוכים ומודעות נמוכה יחסית לאיכות ואמינות, סייעו לג'נרל מוטורס לשמור על מעמדה כמובילת שוק הרכב העולמי, ולבלום את חדירת תעשיית הרכב היפנית לאמריקה.


שברולט קורייבר. התחילה טוב, סיימה עם נזק תדמיתי לקונצרן

 

1958-1983 - אירועים חשובים

  • 1960 - שברולט קורבייר יוצאת לדרך
  • 1962 - ג'נרל מוטורס מייצרת את הרכב ה-75 מיליון
  • 1963 - שברולט מציגה את המאליבו
  • 1965 - 25 מיליון מבקרים בתערוכת החידושים של GM, "פיוטורמה II"
  • 1966 - שברולט קמארו ופונטיאק פיירבירד מוצגות לראשונה
  • 1967 - ג'נרל מוטורס מייצרת את הרכב ה-100 מיליון
  • 1971 - לא צריך עופרת. מנועי GM מותאמים לדלקים נטולי עופרת
  • 1971 - ג'נרל מוטורס מייצרת את רכב הנחיתה על הירח של "אפולו 15"
  • 1974 - מציעה לראשונה ממיר קטליטי, מענה לתקנות דלק חדשות

 

אלא שזה לא החזיק לאורך זמן. בג'נרל מוטורס ניסו להתמודד מול הפופולריות ההולכת וגוברת של החיפושית בשנות ה-60, והציגו את השברולט קורבייר, מכונית ראשונה עם מנוע אחורי מקורר אוויר. הביקורות לא איחרו לבוא, עד שבשנת 1965 פרסם העו"ד ראלף ניידר את ספרו המפורסם "לא בטוחה בכל מהירות", שחשף את בעיות ההתנהגות של המכונית. סדרת שיפורים שביצעה ג'נרל מוטורס לא עזרה להחזרת הלקוחות לאולמות התצוגה, והנזק התדמיתי למכונית היה בלתי הפיך.


שברולט קמארו הראשונה

 

משבר הנפט

ואז, קרה הנורא מכל: מחירי הנפט זינקו. בעקבות מלחמת יום כיפור, מחירי הבנזין באמריקה הרקיעו שחקים, וגרמו לאמריקנים לנהוג הרבה פחות, ובעיקר לחפש מכוניות קומפקטיות. טויוטה והונדה, שהציעו אז מכוניות קומפקטיות פשוטות וזולות, חיכו להם בזרועות פתוחות, וג'נרל מוטורס איבדה נתח שוק במהירות.

 

כבר בראשית שנות ה-70, ניסיונות להדביק את הפער בייצור מכוניות קומפקטיות - תחום בו GM לא התנסתה באמריקה כמעט מעולם - הוליד כמה יצירות מוטוריות לא מוצלחות. שברולט וגה למשל, שסבלה משלל בעיות אמינות קשות, וממוניטין מפוקפק. ממש כמו מתחרותיה האמריקניות - פורד פינטו למשל, שידועה בעיקר בגלל נטייתה להתלקחות גם בתאונה קלה יחסית.


בעקבות משבר הנפט - אפילו האימפלה של 1976 התכווצה

 

משבר הנפט - אז כמו היום - הוביל את ג'נרל מוטורס לעידן שלא הכירה מאז סולק ויליאם דוראנט, מייסדה, מראשות החברה: הפסדים. מכאן ואילך, הדו"חות הכספיים של GM הפכו הפכפכים מדי שנה, אך לקראת אמצע שנות ה-80 הצליחה להתייצב וחזור לרווח, ולשקם את תדמיתה באמצעות דגמים כמו השברולט קוואליר ופונטיאק סאנפייר. כל זאת, לפני שהמודעות ההולכת וגוברת בשנות ה-80 לנושאי אמינות ואיכות המכוניות, החלה לתת אותותיה.

 

על כך בהרחבה בפרק הבא, שיסקור את 25 השנים האחרונות - מ-1983 ועד הקריסה הגדולה של 2008.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכב הנחיתה על הירח, מתוצרת GM
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים