שתף קטע נבחר

פורשה בצרות - קטאר ומרצדס יסייעו?

יצרנית מכוניות הספורט הקטנה ביצעה כנראה מהלך עסקי שגוי, כשניסתה להשתלט על פולקסווגן הענקית. התוצאה: גרעון עתק של תשעה מיליארד יורו ליצרנית שעד לאחרונה נחשבה לרווחית בעולם. הממשל הגרמני דחה בקשה לסיוע חירום, אבל העזרה עשויה להגיע ממקום בלתי צפוי

תשעה מיליארד יורו. זה הסכום אותו חייבת פורשה לבנקים באירופה, לאחר שניסיון ההשתלטות שלה על פולקסווגן עלה על שרטון. בחודש שעבר נאלצה יצרנית מכוניות הספורט פורשה לעצור מהלך עסקי, שבסופו אמורה הייתה להפוך ליצרנית הרכב הגדולה באירופה, עם שליטה על אודי, בוגאטי, בנטלי, למבורגיני, סיאט, סקודה ופולקסווגן. במקום 75% ממניות פולקסווגן, לפורשה יש כעת 51% בלבד. חשוב הרבה יותר - התרגיל השגוי גרם לחובות עתק.

 

 

המהלך, ניסיון של משפחת פורשה להחזיר לידיה את פולקסווגן, מותג שנולד למעשה על-ידי אבי המשפחה (פרדיננד פורשה), נולד מסיבות רגשיות לא פחות מאשר כלכליות. משפחת פורשה וקרוביהם ממשפחת פייך, העומדים בראש פולקסווגן, נמצאים בשנים האחרונות בקרב יוקרה שגלש לא אחת לעימותים בתקשורת.


פורשה בצרות

 

רק בחודש שעבר, ביקרו בכירי פולקסווגן בחריפות את הנהלת פורשה, בטענה כי חסרה לה אסטרטגיה למיזוג בין היצרניות, וכי אינה עומדת בתנאים בסיסיים לשיחות בנושא. למרות ההאשמות, הצדדים המשיכו במגעים שנולדו כדי למנוע מפורשה לקרוס בגלל חובותיה. המשפחות חלוקות ביניהן בנוגע לשליטה שתקבל כל אחת ביצרנית שתיווצר בתום המיזוג, כשלפי הערכות הן יחלקו ביניהן בין 44% ל-55% ממניות הקונצרן החדש.

 

מהלך ההשתלטות של פורשה על פולקסווגן החל בראשית 2008, כאשר היצרנית הגדילה את אחזקותיה מ-31% בראשית השנה, לכ-50%. לפי התכנון המקורי, פורשה הייתה אמורה להשלים עד סוף השנה השתלטות מלאה על פולקסווגן, עם נתח של 75%, מה שהיה מאפשר לה שימוש בהון שצברה היצרנית, לטובת מימון מחדש של הלוואותיה. אלא שתכנון לא נכון של הרכישה והמשבר הכלכלי העולמי, פגעו בתוכנית.

 

קטאר ומרצדס יושיעו?

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי בזמן שפולקסווגן ופורשה דנות באפשרות למיזוג ביניהן, בנסיכות המפרץ קטאר, שוקלים לרכוש נתח גדול מהמתוכנן בפורשה. ויש מתעניינים נוספים, ומפתיעים. דיימלר (הקונצרן המייצר בעיקר את דגמי מרצדס), נמצא במגעים לרכישת נתח מפורשה. בדיימלר שוקלים לדרוש בתמורה לכסף שישלמו נתח מפולקסווגן, מה שעשוי להפוך למיזוג של שתי יצרניות אירופיות חשובות.

 

בדיימלר יש לא מעט חשש, עם זאת, מתוצאות של מיזוג שכזה. רק לפני כשנתיים השתחררו שם מקרייזלר, לאחר שמיזוג ענקיות הרכב בראשית שנות ה-2000 הפך להרפתקה כואבת - ובעיקר יקרה. בקטאר לעומת זאת לא דנים בשאלה "האם לרכוש", אלא בעיקר "כמה". על-פי דיווחים בתקשורת הגרמנית, בממשל הקטארי עשויים לרכוש נתח של כ-30% מפורשה, זאת לעומת דיווחים קודמים שדיברו על בין 20% ל-25%.

 

פורשה הגישה לפני מספר שבועות בקשה לבנק הלאומי הגרמני, ה-KfW, למתן סיוע בגובה 1.75 מיליארד יורו. אלא שבקשה זו נדחתה, ושר הכלכלה הגרמני קרל-תאודור זו גוטנברג, מעריך שהסיכוי למתן סיוע ממשלתי לפורשה נמוכים. הישועה, אם כן, תצטרך להגיע מדיימלר או מקטאר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים