שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הלחץ עזר - שווי השימוש יתייקר, אבל פחות

    רשות המיסים נכנעה ללחץ שהפעילה ההסתדרות החדשה, והודיעה כי שווי השימוש ברכב צמוד אכן יתייקר, אך בשיעור נמוך מהמתוכנן. בכירים בענף הרכב - השינויים המתוכננים לא ישנו את הרגלי השימוש של הנהג הישראלי

    משרד האוצר נכנע ללחץ: שבועיים בלבד לאחר ההודעה על התייקרות המס המוטל על עובדים המקבלים רכב צמוד, מודיעה רשות המיסים כי החליטה להקטין את שיעור הייקור. זאת, לאחר לחצים שהופעלו על האוצר מצד ארגונים כלכליים, ובראשם ההסתדרות. עוד סוכם בין הארגונים והאוצר כי מס הקנייה על מכוניות חדשות יעלה מ-75% כיום, ל-90% ב-1 באוגוסט - זאת במקום 92% כמתוכנן. יש לציין כי ייקור שווי השימוש והעלאת מס הקנייה הם חלק מרפורמת "מיסוי ירוק", עליה הכריזו שרי האוצר והגנת הסביבה לפני שבועיים.

     

     

    על-פי הערכות, ההסכם החדש יביא לכך שהמס החודשי אותו משלמים העובדים המקבלים רכב צמוד, יהיה נמוך בכמה מאות שקלים מכפי שתוכנן בתחילה. כך למשל, עבור מכונית שמחירה 114 אלף שקל ישלם עובד ב-2011 מס של 2,850 שקל - במקום 3,135 שקל. יש לציין כי הפשרה בעניין שווי השימוש אינה מפתיעה, לאור הצהרות בכירי רשות המסים כבר לפני שנה, לפיהן הייקור שתוכנן מלכתחילה נועד להתאים למתווה שאושר בוועדת הכספים של הכנסת עוד ב-2007.

     

    ההתייקרות שווה 400 מיליון שקל

    רפורמת "מיסוי ירוק", שהוצגה על-ידי שרי האוצר והגנת הסביבה לפני שבועיים, נועדה לעודד את השימוש במכוניות הפולטות כמות מופחתת של מזהמים. הרפורמה כוללת מספר צעדים, ובראשם ייקור מס הקנייה לכל המכוניות, והענקת הטבות מס למכוניות "ירוקות". במשרד האוצר מעריכים כי הרפורמה תגדיל את הכנסות המדינה ממסים ב-400 מיליון שקל בשנה. בעקבות הרפורמה, צפויים מחירי מרבית המכוניות החדשות להתייקר כבר בשבועות הקרובים: כך למשל, מכוניות משפחתיות - כמו מאזדה 3 או יונדאי i30 - צפויות להתייקר בשיעור המוערך ב-1,000 עד 3,000 שקל.

     

    בענף הרכב עוררה הרפורמה ביקורת חריפה במיוחד, הנוגעת בעיקרה להחלטת משרד האוצר לייקר את מס הקנייה על מכוניות חדשות. בכירי הענף - יבואנים, מנהלי חברות ליסינג וסוחרים - צופים כי החלטה זו תביא לייקור גורף של מרבית המכוניות הנמכרות בישראל, ולא רק מכוניות יוקרה ורכבי כביש-שטח כפי שניסו להציג זאת באוצר. בשיחות עם ynet, אומרים בכירים בענף כי תוצאת הרפורמה שגויה, מאחר שהיא תביא לייקור המכוניות, אך לא תשנה מהותית את הרגלי הצריכה של הישראלים.

     

    ייקור גבוה, ייקור נמוך

    ייקור שווי השימוש הוא חלק משינוי שיטת החישוב של המס החודשי: במקום קביעתו על-פי שבע קבוצות מחיר, כפי שנעשה כיום, הוחלט כי החל ב-2010 יחושב המס כאחוז קבוע ממחיר המכוניות. על-פי הסיכום אליו הגיעו נציגי הארגונים הכלכליים ומשרד האוצר, שווי השימוש בשנת 2010 יעמוד על 2.19% ממחיר המחירון של מכוניות חדשות - זאת, במקום 2.35% שתוכננו בתחילה. החל ב-2011, יהיה המס 2.5% ממחיר המחירון, במקום 2.75% במקור. יש לציין כי שינוי שיטת החישוב, יחול רק לגבי מכוניות שיירשמו אחרי ה-31 בדצמבר.

     

    בנוסף, במסגרת ההסכם בין האוצר והארגונים הכלכליים, הוחלט כי ייקור שווי השימוש משנת 2011 ואילך ייעשה בהתאם לשינויים במחירי המחירון. במלים פשוטות: לאור התחזית כי מחירי מרבית המכוניות החדשות יתייקרו כבר בחודשים הקרובים, החליטו באוצר להתאים את ייקור שווי השימוש לעליית המחירים. זאת, כדי להגן על הכנסות המדינה מחד, ולמנוע ייקור גבוה מדי של המס מאידך.

     

    כך מסבירים את המהלך ברשות המסים: "במידה ותתרחש עליית מחירים לצרכן, עלול להיווצר מצב לפיו ממוצע שווי השימוש יגדל ביחס לתוואי הנוכחי - ולהפך. כדי להתגבר על חשש זה, נקבע כי אם המחיר הממוצע ב-2010 לא ישתנה מהותית לעומת המחיר הממוצע הנוכחי של כלל כלי הרכב - יישאר שווי השימוש ברמת השיעור הבסיסי, 2.5%". אולם, אם המחיר הממוצע ב-2010 יהיה גבוה או נמוך יותר - יתייקר או יוזל שווי השימוש בהתאם, בין שיעור מס מינימלי של  2.4% ושיעור מרבי של 2.6%.

     

    עוד זיגזג אחד וזהו?

    אחד הסעיפים בהסכם נוגע ל"רכבי שירות": רשות המסים והארגונים הכלכליים החליטו להקים צוות משותף, שינסה למצוא פתרון לעובדים המקבלים רכב צמוד, אך מרבית השימוש בו היא לצרכי עבודה. ברשות מציינים כי מסקנות הצוות יוגשו עד 30 בספטמבר 2009, והן בלתי-תלויות בהסכמות האחרות אליהן הגיעו האוצר והארגונים הכלכליים.

     

    ראוי לציין כי עצם נכונותה של הרשות לנהל משא ומתן בעניין "רכבי שירות", מהווה שינוי מהותי של מדיניותה עד כה. בשנים האחרונות, ובמיוחד במסגרת הרפורמה הקודמת בעניין שווי השימוש - שנכנסה לתוקף ב-2008 - טענו ברשות המסים כי המס שמשלמים העובדים מדי חודש, מתייחס אך ורק לשימוש הפרטי הנעשה בכל מכונית. לכן, כך הסבירו, לא יכול להיות כל פער בין המס שמשלם טכנאי שירות המשתמש ברכב בעיקר לצורכי עבודה, ומהנדס בחברת היי-טק המשתמש ברכב בעיקר לצרכים פרטיים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    כמה יכניסו המכוניות לאוצר?
    צילום: רועי צוקרמן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים