שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שר התחבורה: אעביר תקציב רכבת לחברה פרטית
    לראשונה, איום מפורש מצד שר התחבורה על תקציבי העתק שמקבלת רכבת ישראל לטובת פיתוח - אם פיתוח רשת המסילות לא יואץ משמעותית, יועבר חלק מהתקציב לחברות פרטיות וממשלתיות אחרות

    שר התחבורה והבטיחות בדרכים מאיים על הרכבת: אם פיתוח רשת המסילות לא יואץ, יועבר חלק מתקציב הפיתוח לידי חברות פרטיות וחברות ממשלתיות אחרות. בדיון שנערך היום (ד') בוועדת הכספים בכנסת, הציג שר התחבורה, ישראל כץ, את תקציב המשרד לשנים 2009 ו-2010. במהלך הדיון אמר כץ כי בכוונתו להעביר חלק מפרויקטי הפיתוח של רכבת ישראל לביצוע על-ידי חברות פרטיות, או חברות ממשלתיות אחרות, אלא אם יואץ משמעותית ביצועם. יש לציין כי לרשת המסילות יש תפקיד מרכזי בחזון הפיתוח של השר כץ, שהצהיר כי בכוונת משרד התחבורה להשקיע בפיתוח הרכבת כ-50 מיליארד שקל עד 2020.

     

     

    כץ הסביר לחברי הוועדה, כי החוק הקיים נותן לו את הסמכות להעביר את תקציבי הפיתוח של רכבת ישראל לחברות אחרות, ובכלל זאת חברות פרטיות. בשיחה עם ynet, מציינים גורמים במשרד התחבורה כי העברת פרויקטי הפיתוח של הרכבת לידיים פרטיות, תיעשה אם רכבת ישראל לא תעמוד ביעדים שנקבעו במסגרת תוכנית הפיתוח הרב-שנתית. ראוי לציין כי תקציב הפיתוח הרב-שנתי הנוכחי של הרכבת הוא כ-30 מיליארד שקל, מהם יותר משני מיליארד שקל בתקציב המזומן של משרד התחבורה ב-2009.


    שר התחבורה, ישראל כץ. "ישראל היא המדינה היחידה שאין לה רכבות קלות בערים הגדולות" (צילום: גיל יוחנן)

     

    הפרויקטים מתפתחים באיטיות

    חלק ניכר מהדיון בוועדה עסק בתחבורה ציבורית, ובכלל זאת מערכי האוטובוסים, הרכבות והרכבות הקלות. לדברי כץ, התחבורה

    הציבורית מקבלת כיום עדיפות עליונה, המתבטאת בהגדלה משמעותית של התקציבים המועברים לפיתוחה. עם זאת, השר ציין כי חלק מהפרויקטים אינם מקודמים בקצב הראוי, ולכן בכוונתו לפקח אישית על ביצועם: "התחושה שלי היא שאם לא אהיה ערני, הדברים יימשכו תקופה ארוכה מדי. אני מתכוון לעקוב, ולוודא שהדברים אכן יבוצעו. יש הרבה תוכניות, אבל הדברים כל-כך כבדים והתחומים כל-כך מורכבים - כך שהמבחן שלנו הוא בביצוע".

     

    בהתייחסו לפרויקטי הרכבת הקלה בתל-אביב וירושלים, הציג כץ תמונה קודרת: בפני שני הפרויקטים ניצבות בעיות חמורות, המעכבות את תחילת פעילות הקווים כבר תקופה ארוכה. "ישראל היא המדינה היחידה שאין לה רכבות קלות בערים הגדולות", אמר כץ לחברי הוועדה. "יש לכך משמעות חמורה מאוד, ואנחנו חייבים להאיץ את זה". כץ גם ציין כי קידום פרויקט הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל-אביב - "הקו האדום" - מעוכב כיום בגלל בעיות בהבטחת המימון לביצועו. להערכת משרד התחבורה, ההשקעה בקו האדום מוערכת ב-12 מיליארד שקל.

     

    הבטחה: יהיה שיפור בשירות

    כץ ואנשי משרדו הבטיחו במהלך הדיון כי כבר בחודשים הקרובים יחול שיפור משמעותי בשירות שמקבלים נוסעי האוטובוסים. "הפעילות בנושא הרכבות והכבישים, לא תחליף את הצורך לשפר את מערך האוטובוסים", הבהיר כץ לחברי הוועדה. לדבריו, פקידי משרדו הונחו על-ידו לטפל בשני נושאים באופן מיידי: מתן עדיפות לאוטובוסים בצירי התנועה - בעיקר באמצעות אכיפה, ושדרוג מהיר של התחנות המרכזיות המשרתות את חברות האוטובוסים. "אם התחנה המרכזית נמצאת בתת-תנאים", אמר כץ, "זה לא מגביר את המוטיבציה לנסוע בתחבורה ציבורית".

     

    המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, הציג בפני הוועדה מספר תוכניות ויעדים הכלולים בתוכנית המשרד ל-2009 ו-2010. לדבריו, פתיחת ענף האוטובוסים לתחרות צפויה להימשך, כאשר תוך כשנתיים יעלה אחוז הקווים שהופרטו מקרוב ל-25% כיום ל-40%. בהתייחסו לעניין "הכרטיס החכם" (רב-קו) - כרטיס אלקטרוני שאמור לאפשר נסיעה בכל אמצעי התחבורה - אמר לנגר כי עד אמצע השנה הבאה יורחב השימוש בו לכל מפעילי התחבורה הציבורית. עבור מי שסבור כי האוטובוסים בישראל מיושנים ומזהמים, ציין לנגר כי צי האוטובוסים הקיים הוא "מהמובילים בעולם. מבחינת גיל הצי, אנחנו ראשונים באירופה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רכבת ישראל. תאבד חלק מתקציב הפיתוח לטובת חברה פרטית?
    צילום: צביקה טישלר
    תחנות האוטובוס המרכזיות - בעייתיות
    צילום: אורן אגמון
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים