שתף קטע נבחר

חברות הביטוח ניצחו, הנהגים הפסידו

משרד האוצר מעוניין לאפשר לחברות ביטוח לתקן רכב חדש גם בחלפים לא מקוריים, ובלבד שיהיו חדשים, ולא משומשים. סעיף חדש בפוליסת הביטוח יאפשר זאת בעתיד

הנהגים הפסידו, חברות הביטוח ויבואני החלפים ניצחו - בעתיד ניתן יהיה לתקן את הרכב החדש שלכם גם בחלקים לא מקוריים, ובתנאי שיהיו חדשים. כך עולה מתיקון שמשרד האוצר מתכוון להכניס לפוליסת ביטוח הרכב התקנית. התיקון מגיע לאחר שנים של חוסר בהירות בעניין, ולחץ כבד שהפעילו חברות הביטוח על האוצר, ועתיד לסיים ויכוח שהטריד רבות את בתי המשפט, לגבי תיקון כלי רכב חדשים שנפגעו בתאונות.

 

כדאי להזכיר כי כיום אין בפוליסות הביטוח התקניות לרכב, התייחסות לגבי תיקון כלי רכב חדשים. לפיכך התעוררו לא מעט ויכוחים, שהגיעו גם לדיונים בבתי המשפט, לגבי אופן תיקון כלי רכב כאלה. גורמים שונים, בהם חברות ביטוח, שמאים, מוסכים ויבואני רכב וחלפים, היו מעורבים במאבקים אלה. משרד התחבורה פרסם מעת לעת חוזרים שונים, לגבי חלפים בהם יש להשתמש לתיקון רכב חדש, שגילו עד שנתיים. בחלק מהחוזרים נקבע כי יש לתקנו רק בחלקים מקוריים, מבלי שהמילה "חדשים" הופיעה. לאחר זמן קצר שונה הנוסח ל"חלקים חדשים ומקוריים".


מותר לתקן רק בחלפים מקוריים? (צילום אילוסטרציה: רועי צוקרמן)

 

בתגובה החלו יבואני חלפים תחליפיים וחברות ביטוח להעיל לחץ מצדם, שכן אלה מעדיפים כמובן שימוש בחלקים תחליפיים וזולים יותר. החוזר שוב שונה ל"חלקים חדשים", עם השמטת המילה "מקוריים". יש לציין כי המפקח על הביטוח לא התערב בסוגיה, בטענה כי הנושא נמצא בתחום הטיפול של משרד התחבורה.

 

אלא שבאחרונה, במסגרת כוונת המשרד לשדרג את מבנה פוליסת הביטוח התקנית, הוחלט לכלול בהגדרות הפוליסה גם סעיף המתייחס לתיקון כלי רכב חדשים. הנוסח הראשון של טיוטת הפוליסה המחודשת, שנשלח להערות חברות הביטוח, קבע כי כלי רכב חדשים יתוקנו בחלקים "מקוריים וחדשים". אבל שוב, חברות הביטוח ויבואני החלפים התחליפיים החלו במסע שכנוע, לפיו אין הצדקה לחייב תיקון רכב כזה רק בחלקים מקוריים חדשים, ואפשר להוזיל את עלות התיקון על-ידי שימוש בחלקים תחליפיים. הלחץ עזר שוב, ונוסח הטיוטה החדשה תוקן. בנוסח החדש מופיע כי תיקון רכב חדש יעשה בחלקים חדשים, ללא התייחסות למקוריותם.

 

במשרד האוצר אומרים כי בכך ישמר עקרון השבת מצב הרכב לקדמותו, משום שתיקון רכב בחלק לא חדש ומקורי, כשהרכב בגיל שנה וחצי למשל, משפרת את מצבו. זאת משום שאין מדובר כבר ברכב ממש חדש. ולכן, תיקון בחלף חדש אבל לא מקורי, יכול לשקף טוב יותר מצב של "החזרה לקדמות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מה הנזק? (אילוסטרציה)
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים