שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    שלוש יבואניות רכב: האוצר פוגע בנו אנושות

    רפורמת המיסוי הירוק שתצא לדרכה בעוד כשבועיים, מאיימת לפגוע באופן אנוש במספר יבואניות רכב - כך טוענות יבואניות פיז'ו, סיטרואן, רנו, ניסאן וב.מ.וו. בכירים בענף: העתירה מגוחכת וקטנונית

    יבואניות פיז'ו, סיטרואן, רנו וב.מ.וו לבג"צ: עצור את רפורמת המיסוי הירוק, המאיימת לפגוע בנו באופן אנוש. שלוש יבואניות רכב הגישו עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק (בג"צ), נגד כוונת משרד האוצר להתחיל ב-1 באוגוסט ביישום רפורמה המעודדת רכישת כלי רכב ידידותיים לסביבה. בעתירה מסבירות היבואניות כי הרפורמה תפגע קשות ביכולתן להתחרות ביבואניות יריבות, וטוענות כי המכוניות שהן מייבאות יקרות ממילא מאחר שהן "ידועות כבעלות רמת בטיחות מהגבוהות בעולם, ידועות כנוחות במיוחד ובעלות הנדסת אנוש ורמת אבזור גבוהות".

     

     

    לטענת היבואניות, שר האוצר ואנשי משרדו כלל אינם מוסמכים ליישם את הרפורמה, מאחר שהיא מהווה התערבות בתחרות החופשית בשוק - ומחייבת שינוי החוק הקיים באמצעות הליך חקיקה ראשית. היבואניות גם מבקשות מבג"צ צו ביניים, שיימנע ממשרד האוצר את יישום הרפורמה במועד שנקבע, עד שתתברר עתירתן העיקרית.


     

    היבואניות טוענות: רפורמת מיסוי ירוק תפגע בתחרות בשוק הרכב (צילום: רועי צוקרמן)

     

    אנחנו נייקר, היריבות יוזילו

    שלוש היבואניות - חברת לובינסקי (פיז'ו וסיטרואן), חברת קרסו (רנו וניסאן), וחברת קמור (ב.מ.וו ומיני) - טוענות בעתירה כי הרפורמה תחייב אותן למכור מכוניות במחירים הגבוהים באלפי שקלים מאלו של יבואניות מתחרות: "העלאת מחירים זו, אשר תיגרם אך ורק בשל התערבות משרד האוצר במיסוי כלי הרכב, יחד עם ירידת המחירים של כלי הרכב המתחרים, תביא לפגיעה קשה בתחרות החופשית, ובעיסוקן של העותרות (שלוש היבואניות)".

     

    בשוק הרכב נשמעת היום ביקורת חריפה נגד החלטת היבואניות להגיש את העתירה. בשיחות עם ynet, מביעים בכירי הענף תמיהה על הצעד, ואומרים כי העתירה מגוחכת וקטנונית. יש לציין כי מרבית יבואניות הרכב מתחו ביקורת על הרפורמה של משרד האוצר, אלא שעיקרה נגעה להחלטה להעלות את מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות, מ-75% כיום ל-90% ב-1 באוגוסט. להערכת רבים בענף, תוצאת הרפורמה תהיה התייקרות הדרגתית של מרבית המכוניות הנמכרות בישראל.

     

    בריאות או התחממות עולמית?

    עיקר טענות היבואניות נוגעות לנוסחה לפיה תחושב הטבת מס, לה יהיו זכאיות מכוניות הפולטות כמות נמוכה של מזהמים. הנוסחה מעניקה משקל גבוה למזהמים הגורמים לנזקים בריאותיים, כמו חלקיקים נשימים (PM), אך ממעיטה בחשיבות המיוחסת ל"גזי חממה" - כמו פחמן דו-חמצני (CO2) - להם מיוחסת תרומה להתחממות כדור הארץ. אחת התוצאות תהיה פגיעה בכדאיות הרכישה של מכוניות בעלות מנועי דיזל, הצורכים כמות קטנה יחסית של דלק, ופולטים כמות מועטה של פחמן דו-חמצני. מנגד, מנועי דיזל פולטים כמות גבוהה יחסית של מזהמים הנחשבים מסוכנים לבריאות, ומחייבים התקנת אמצעים מיוחדים להפחתת הזיהום.

     

    כך מציינות היבואניות בעתירתן, שהוגשה על-ידי משרד עורכי הדין שדות ושות': "הכשלים העיקריים של הרפורמה המתוכננת, נעוצים בכך שהיא מתעלמת כמעט לחלוטין מהשפעת פליטת פחמן דו-חמצני בעת שריפת דלק על התחממות כדור הארץ ומצריכת הדלק, בניגוד גמור למגמה הניכרת באירופה, בארה"ב, ובמדינות מתפתחות (צ"ל: מפותחות) נוספות".

     

    לטענת היבואניות, הנוסחה מעניקה יתרון לא הוגן ליריבותיהן, מאחר שהן מייבאות מכוניות הזוכות לציונים טובים יותר - ולכן גם להטבת מס גדולה יותר. כך מתייחסים לעניין עורכי הדין של היבואניות: "העותרות (שלוש היבואניות, ש.ה) עומדות להיפגע מן הרפורמה, שכן כלי הרכב אותם הן מייבאות, ישלמו מס קנייה גבוה יותר ממס הקנייה שישולם ביבוא כלי רכב מתחרים, באופן הפוגע בחופש התחרות".

     

    סיטרואן C4 מול טויוטה קורולה

    כדי להמחיש את טענותיהן, מציגות היבואניות דוגמאות לפערי המחירים הצפויים בין מכוניותיהן ומכוניות שמייבאות יריבותיהן. כך למשל נטען כי סיטרואן C4, בעלת מנוע בנפח 1.6 ליטר, תהיה זכאית להטבת מס של 5,500 שקל. זאת, לעומת הטבה של 12,000 שקל לה תהיה זכאית הונדה סיביק בעלת מנוע בנפח 1.8 ליטר, או הטבה של 9,250 שקל להן יהיו זכאיות טויוטה קורולה ויונדאי i30 - עם מנוע בנפח 1.6 ליטר.

     

    "דוגמאות אלה ממחישות היטב את האטרקטיביות הרבה שתיוחס לכלי הרכב המתחרים", נכתב בעתירה. "העלאת שיעורו האפקטיבי של מס הקנייה על כלי רכב המיובאים על-ידי העותרות, במקביל להפחתת המס על כלי רכב זהים או דומים, המיובאים על-ידי מתחרים ישירים, צפויה לפגוע באורח קשה בתחרות החופשית, וממילא בעיסוקן של העותרות".

     

    אלא שבטענות אלה מתגלית אחת מנקודות התורפה של העתירה: היבואניות טוענות כי הרפורמה יוצרת אפלייה בין "כלי רכב בעלי מאפיינים זהים - אותו נפח מנוע, מבנה וגודל דומים, מחיר דומה", וכתוצאה מכך נפגעת לטענתן התחרות החופשית בין היבואניות. אולם, האפלייה לכאורה נוצרת בגלל שדגמי הבנזין המיובאים על-ידי היבואניות פולטים כמות גדולה יותר של מזהמים מאשר דגמי הבנזין המיובאים על-ידי יבואניות יריבות. על כך, יכולות היבואניות להלין רק נגד יצרניות הרכב אותן הם מייצגות - ולא נגד משרד האוצר.

     

    מייבאים את המכוניות הטובות בעולם?

    בכך לא מסתיימות טענות היבואניות: לדבריהן, כבר כיום יקרות המכוניות שהן מייבאות ממרבית מתחרותיהן, והרפורמה "תעמיד את העותרות במצב נחות עוד יותר, מבחינת מחירי הרכב". וכך מוסבר פער המחירים הקיים: "רכבי העותרות ידועים ככלי הרכב בעלי רמת בטיחות מהגבוהות בעולם... רכבי העותרות ידועים בנוחות המוקנית למשתמשים, כמו גם בהנדסת אנוש אשר הושקעה בהם וברמת האבזור הגבוהה שלהם. כל אלו הם שמבדילים את רכבי העותרות מרכבי המתחרים, ואשר גורמים להפרש במחירים".

     

    כמובן שבטענות אלה מתעלמות היבואניות כמעט לחלוטין מגורמים אחרים המשפיעים על מחירי מכוניות - למשל, שערי מטבע, עלויות ייצור או יכולת משא ומתן מול היצרניות. נדמה כי הן גם בוחרות להתעלם מכך שיש עוד כמה יצרניות כיום שמייצרות אף הן כלי רכב בטיחותיים, נוחים ומאובזרים כדבעי.

     

    איך מדינת ישראל מרשה לעצמה?

    הביקורת המפורטת בעתירה, מושמעת מצד חלק מהיבואניות כבר תקופה ארוכה, ולמעשה מאז הוצגה רפורמת המיסוי לראשונה, לפני יותר משנתיים. מנכ"ל יבואנית פיז'ו וסיטרואן, דורי מנור, אף היה ממובילי מאבק היבואניות ברפורמה, וקיים מספר מסיבות עיתונאים בהן תקף את משרד האוצר ורשות המסים. מנור וחלק מהיבואניות אף הביעו את עמדתם בפני הוועדה הבין-משרדית, שקבעה את מתווה הרפורמה.

     

    בישיבה שנערכה בחודש שעבר בוועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, חזר מנור על הביקורת החריפה נגד הרפורמה: "אני לא יודע איך מדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה לקחת ולעשות חוק שמעודד אותנו, היבואנים, להביא מכוניות שהן בנזין במקום דיזל - ולצרוך או לפלוט כמות כפולה של ‎CO2". באותה ישיבה, גם אמר מנור כי "אנחנו (חברת לובינסקי, ש.ה) לא אינטרסנטים מבחינת היבואנים, מכיוון שיש לנו דגמים זהים לדיזל ובנזין".

     

    אלא שבמשרדי הממשלה מכירים היטב ביקורת זו, וערוכים לדחותה. כך התייחס לעניין השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, במסיבת העיתונאים שבה הושקה הרפורמה בחודש שעבר: "משרדי האוצר והגנת הסביבה נותנים מודל ייחודי, בגלל ההבנה שישראל היא מדינה קטנה וצפופה, עם זיהום אוויר הגורם לתחלואה במרכזי הערים", אמר ארדן, "ומאחר שאנחנו לא משפיעים באופן משמעותי על פליטת גזי החממה - נקבעה נוסחה המשקללת את גזי החממה במקביל לגזים המשפיעים על תחלואת האזרחים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מנכ"ל יבואנית פיז'ו וסיטרואן, דורי מנור: "איך מדינת ישראל יכולה לעודד בנזין במקום דיזל?"
    צילום: אביגיל עוזי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים