שתף קטע נבחר

הממשקים החדשים: מי בכלל צריך עכבר?

זה התחיל בקונסולת ה‭WII-‬ עם השלט המאפשר שליטה במסך בתנועות גוף. עכשיו כבר ניתן לוותר בכלל על השלט, ועל העכבר, ועל המקלדת, ולהסתפק בתנועות נמרצות מול הטלוויזיה. ויש, כרגיל, גם נקודה ישראלית

לעתיד יש נטייה להתגנב אל חיינו מבלי שנרגיש. מה שנראה לפני שנים לא רבות כמו מדע בדיוני מופרך הופך פתאום למציאות ולשגרה יום- יומית מובנת מאליה - טלפון סלולרי, חיבור אלחוטי לרשת מכל מקום, אוזניות בלוטות' ועוד ועוד.

 

חלק מהחידושים בסרט "דו"ח מיוחד" נחרטו עמוק בזיכרונם של רבים, ובעיקר הניווט במחשב בעזרת תנועות ידיים נמרצות, בלי עכבר או מקלדת. טום קרוז מנפנף בידיו - והתמונות על המסך נעות מכאן לשם, נעלמות או מסתובבות. הבמאי סטיבן ספילברג ערך סיעור מוחות של מדענים וחוקרים שכינס במהלך כתיבת התסריט, כדי להישאר נאמן לטכנולוגיה ולבדוק באיזו מציאות יחיו גיבורי הסרט העתידני. לא בטוח שספילברג והיועצים הללו תיארו לעצמם באיזו מהירות יגיעו החידושים הללו לחנויות. ואולי מדובר דווקא בעוד שאלה בסגנון הביצה והתרנגולת - ייתכן שהסרט גרם ליזמים ולמפתחים לראות את העתיד, ודחף אותם אל שולחנות השרטוט.

 

הסנונית הראשונה הגיעה עם הופעת קונסולת wii של נינטנדו. השלט שלה הוא לא רק אלחוטי, אלא מאפשר לשחק בצורה כמעט טבעית מול המסך - חבטות טניס, תרגילי כושר ועוד.

 

אך מיקרוסופט וסוני הציתו את הדמיון בתערוכת המשחקים ‭,E3‬ שנערכה לפני כחודשיים: מיקרוסופט עם "פרויקט נאטאל" - מצלמה שתזהה תנועה ותאפשר לשחק בקונסולת xBox ללא שלט אלא באמצעות תנועות גוף, מערכת לזיהוי קולי ועוד. יו"ר מייקרוסופט ביל גייטס אישר לאחרונה, כי בחברה מתכוונים לשלב את הטכנולוגיה בבוא הזמן גם במערכת חלונות.

 

במקביל, באירוע שערכה לאחרונה בישראל, הציגה מיקרוסופט פרויקט מחקר המאפשר "כתיבה באוויר" - תוכנה שמזהה חפצים ועוקבת אחריהם, ואגב כך מזהה גם תנועות שמרכיבות אותיות ומתרגמת את "כתב היד" האווירי הזה לטקסט.

 

ההשקה המקבילה של סוני נבלעה בהמולה שנוצרה סביב "נאטאל‭,"‬ אבל החברה הדגימה חיישן מיוחד, המאפשר לשחקנים להשתלב בתוך עולם המשחק. סוני הודיעה, כי גם היא תוסיף ל-Playstation תמיכה בזיהוי פנים ותנועות שונות. שני המוצרים צפויים להגיע אל השוק במהלך השנה הקרובה, וחברות נוספות עובדות במרץ על פיתוחים בתחום.

 

סוכרזית במקום שלט

העכבר והמקלדת עדיין לא בסכנת הכחדה, אבל הכניסה של מחשבי מדיה סנטר וקונסולות משחק אל הסלון מחייבת חשיבה שונה - רוב האנשים לא ירצו שעכבר ומקלדת יתגלגלו על הספות או יתפסו מקום על השולחן בסלון. לכן, מצלמה שמזהה חפצים ותנועות גוף יכולה להוות פתרון מוצלח.

 

ברוב המקרים מדובר על מוצרים עתידיים, שצפויים להגיע אל הצרכן הביתי בחודשים הקרובים. גם בתחום הזה יש נציגות ישראלית בולטת - לפחות חלק מפרויקט "נאטאל" של מייקרוסופט מבוסס על פיתוחים של החברות ‭3DV‬ ופריים-סנס הישראליות, וחברות נוספות עובדות בימים אלה על מוצרים דומים.

 

חברת CamSpace הישראלית מציגה מוצר דומה הזמין כבר כיום, ללא תשלום - תוכנה שעובדת עם רוב מצלמות הרשת הקיימות, ובעזרתה אפשר לשחק במשחקי מחשב עם כל חפץ כמעט. התוכנה מזהה חפצים שונים (רצוי שיהיו צבעוניים) ומסוגלת לעקוב אחריהם, כך ששקית צהובה של סוכרזית, פחית משקה או סתם חתיכת קרטון, יכולים להפוך לשלט-רחוק של משחק.

 

אם נחזור אל הסלון - תוכלו להשתמש בכרית, למשל, בתור ההגה שלכם במירוץ מכוניות, כאשר התוכנה יודעת לתרגם משיכה של הכרית לאחור לנסיעה ברוורס.

 

CamSpace מציעה כמה עשרות משחקים להורדה, רובם משחקים קלים ומשחקי פלאש, אבל היא פועלת גם לשילוב של הטכנולוגיה במשחקים קיימים וכבדים יותר. המייסד ירון תנא ומנהל השיווק דורי צידון מספרים, כי החברה בוחנת שיתופי פעולה עם חברות טלוויזיה. בין היתר - אפשר לחבר אל שקע ה‭USB–‬ של הממיר הדיגיטלי מצלמת רשת, ולהשתמש בה כדי להפעיל משחקים ושירותים נוספים בטלוויזיה.

 

עוברת את מבחן הפפסי

בינתיים פונה CamSpace גם אל תחום הפרסום ומציעה משחקים שנתפרו במיוחד למותגים מסוימים. "התוכנה יכולה להבדיל בין בקבוק של פפסי לבקבוק של קולה ובין בקבוק קולה רגיל לבין דיאט קולה‭," ‬מסביר תנא. צידון מספר, כי החברה נמצאת במגעים סופיים עם יצרן צעצועים שיציע לצרכנים משחק מיוחד אשר יפעל רק אם יציגו מול המצלמה את הבובה שרכשו.

 

במקביל עובדים בחברה על יכולות נוספות, כמו דפדוף באמצעות תנועות יד בקטלוג משחקים. תכונה כזו יכולה להשתלב גם בדפדוף וגלילה של עמודי טקסט ברשת, בחירת אלבומים בתוכנת מוזיקה וכן הלאה. בשלב זה, לפחות, CamSpace לא פונה אל שוק קונסולות המשחק.

 

גם החברות "עומק טכנולוגיות" ו‭XTR–‬ הישראליות מפתחות טכנולוגיה דומה. XTR לא מציעה מוצר למשתמשים הביתיים, אלא עובדת ביחד עם יצרניות משחקים על שילוב של התוכנה שלה במשחקים וקונסולות משחק. באתר החברה ניתן לראות הדגמות של דפדוף בתמונות בעזרת הזזת יד, תיפוף באוויר ועוד.

 

"אנחנו עובדים עם כל מצלמה וכמעט על כל פלטפורמה‭,"‬ מסביר דור גבעון, המנהל הטכנולוגי של החברה ואחד ממייסדיה. "אנחנו יוצרים ממשק של התוכנה למשחקים שונים והופכים את הגוף לבקר-משחק‭."‬ גבעון מעדיף שלא לפרט בשלב זה לגבי משחקים בהם נמצא את הפיתוח של ‭.XTR‬

 

עיקר הפיתוחים מופנים בינתיים לתחום המשחקים, אבל הם לא אמורים להישאר רק שם, כמובן. "הממשק של התוכנה והמצלמה לא יכול להחליף לחלוטין עכבר, כי רמת הדיוק היא שונה‭,"‬ מסביר תנא מ‭.CamSpace–‬ גבעון מ‭XTR-‬ מוסיף, כי "קשה להצביע או להגיע לנקודה מסוימת עם תנועת יד, אבל אפשר לעשות לזה התאמות. זה הדור הבא של הממשקים‭."‬

 

גלי מוח למחשב

בשנים האחרונות התוספו אמצעי שליטה שונים למחשב ולמכשירים אחרים - גוגל הציגה חיפוש קולי שעובד מכל מכשיר טלפון, מייקרוסופט שילבה בוויסטה אפשרות לשליטה קולית במחשב - עניין שלא זכה לפופולריות רבה - וגם במכשירי טלפון וניווט שולבו יכולות לזיהוי פקודות קוליות.

 

מיקרוסופט חשפה את שולחן ה‭,Surface–‬ אשר מבוסס על מסך מגע גדול ועל זיהוי של כמה תנועות יד במקביל, וחלונות 7 תכלול כבר תמיכה מובנית במסכים עם ריבוי-מגע.  גם כאן יש רקע ישראלי, הפעם של חברת ‭,N-Trig‬ שמפתחת משטחי מגע למסכי מחשב.

 

אפל דחפה את תחום מסכי המגע בטלפונים בזכות ההצלחה של האייפון, ושילבה זיהוי של ריבוי-מגעים גם במשטחי העכבר במחשבים הניידים שלה - תכונה שמתחילה להופיע גם אצל יצרניות מחשבים אחרות.

 

חברות עובדות כיום על שיפור המנגנונים - זיהוי טוב יותר של כתב יד על מסך מגע, פקודות קוליות ועוד. חוקרים ומפתחים כבר עובדים על פיתוחים שנשמעים הזויים ובדיוניים, כמו חיבור אלקטרודות אל הראש לצורך פענוח ותרגום של גלי מוח לפקודות מחשב.

 

כן, כרגע זה נשמע כמו מדע בדיוני מופרך, אבל העובדות מדברות בעד עצמן: גם אם לא נוכל ליישם את כל מה שראינו לפני שנים ספורות ב"דו"ח מיוחד‭,"‬ בעתיד הקרוב-מאוד, לפחות חלק מהיכולות שהוצגו בסרט, יהיו זמינות למיליוני משתמשים ברחבי העולם. כדאי להאמין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מקלדת? ממשק המגע של מיקרוסופט
מומלצים