שתף קטע נבחר

תתכוננו: בשבוע הבא שלטי הענק חוזרים לאיילון

אלא אם יקרה הבלתי צפוי: בשבוע הבא ועדת הכלכלה תאשר סופית את החזרתם של שלטי החוצות הענקיים בנתיבי איילון. חבר הכנסת שהציע זאת, אגב, לא נבחר לכנסת הנוכחית

שנה וחצי אחרי שבית המשפט הורה להסירם, חוזרים שלטי החוצות לנתיבי איילון. ועדת הכלכלה של הכנסת צפויה לאשר בשבוע הבא תקנות חדשות, שיאפשרו לחברות הפרסום להציב מחדש את שלטי החוצות לאורך נתיבי איילון (כביש 20). התקנות אושרו על-ידי שר התחבורה, ישראל כץ, ושר הפנים, אלי ישי, ועל-פי הערכות מיד לאחר אישורן בוועדה, יחלו חברות הפרסום בהכנות להצבת השלטים מחדש.

 

 

שלטי החוצות בנתיבי איילון הורדו מתוקף צו בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ב-31 בדצמבר 2007. זאת, בעקבות עתירה שהגישה עמותת פעולה ירוקה. התקנות שיובאו בשבוע הבא לאישור ועדת הכלכלה, הוכנו בהתאם לחוק שהוגש על-ידי חברי הכנסת יורם מרציאנו ויואל חסון, ואושר בכנסת לפני שנה בקריאות שנייה ושלישית.

 

"השלטים גורמים להיסח דעת"

החלטת בית המשפט המחוזי להסיר את שלטי החוצות, והחוק שיזמו בעקבותיה חברי הכנסת מרציאנו וחסון, עוררו ויכוח ציבורי נוקב. אמנם העתירה שהוגשה בעניין השלטים על-ידי עמותת פעולה ירוקה התבססה על שיקולים סביבתיים, אך עיקר הוויכוח הציבורי נגע דווקא לשיקולים בטיחותיים. את ההתנגדות לחוק הובילו יו"ר ועדת הכלכלה דאז, גלעד ארדן - כיום השר להגנת הסביבה - והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.


שילוט חוצות. חוזר, ובגדול

 

בישיבה שנערכה בוועדת הכלכלה, הסביר לחברי הכנסת מנכ"ל הרשות, יאיר דורי, כי "עד 80% מתאונות הדרכים נגרמות כתוצאה מהיסח דעת, ושילוט גורם להיסח דעת. מאחר שאנחנו לא יודעים אם יש קשר ישיר בין שילוט לתאונות, כרשות שעוסקת בהצלת חיים - אסור לקחת סיכון. עד שלא יוכח שאין קשר בין שילוט לתאונות, אנחנו בספק גדול מאוד". לאור זאת, החליטו במשרד התחבורה וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים להתנגד להצבתם מחדש של השלטים לאורך נתיבי איילון, וזאת עד שיסתיים ב-2010 מחקר שיבחן את השפעותיו הבטיחותיות של השילוט.

 

מנגד, טענו מציעי החוק ונציגים של חברות הפרסום כי שילוט חוצות מקובל בכל העולם, ומעולם לא הוכח כי קיים קשר בין תאונות דרכים ושילוט. בשיחה עם ynet אמר גיא ברעם, מנכ"ל אחת החברות הגדולות בתחום שילוט החוצות, כי "החלטת בית המשפט להסיר את השילוט התבססה על פרצה בחוק שמצא ארגון סביבתי. אבל אף אחד כבר לא מדבר על זה. פתאום הנושא הוא בטיחות. ואין כל הוכחה - בשום מקום בעולם - ששלטים גורמים לתאונות דרכים".

 

רק לא בשטח חקלאי

במכתב שהועבר לוועדת הכלכלה לקראת הדיון בשבוע הבא, כותבים שרי התחבורה והפנים כי "תקנות אלה הוכנו על-ידי צוות עבודה משותף למשרדי הפנים, התחבורה והגנת הסביבה. צוות העבודה נעזר במומחים מתחומים שונים והתייעץ עם הגורמים הרלוונטיים, לרבות חברת נתיבי איילון מהנדסי ואדריכלי הרשויות המקומיות הגובלות בנתיבי איילון, ארגוני המפרסמים, מומחה מתחום האדריכלות ומומחה מתחום הפרסום. יצוין כי המדען הראשי של משרד התחבורה היה יו"ר הוועדה".

 

התקנות שהוכנו על-ידי הוועדה קובעות כללים מדויקים בעניין הצבת השלטים: מיקומם, אופן ההתקנה המותר, צורת השלטים, והתאורה המותרת בשעות הלילה. התקנות גם קובעות על אילו מתקנים מותר יהיה לחברות הפרסום להציב שלטים - למשל, השילוט יוצב אך ורק על בניין או מתקן שהוקם על-פי חוק. סעיף נוסף קובע כי הצבת השילוט בשטחים פתוחים או חקלאיים תהיה אסורה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים