שתף קטע נבחר

זירת הקניות

הרכבת לי-ם: מומחה המינהור לא יעיד בדיון הסופי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה סירבה לבקשת ארגוני הסביבה לאפשר למומחה בינלאומי להופיע בפניה, ולהסביר מדוע ניתן להעביר את הרכבת לירושלים - במנהרה. בארגוני הסביבה טוענים כי מדובר בסתימת פיות, אך במועצה הארצית מתעקשים: "הבקשה סורבה מטעמי יעילות הליכים"

פרויקט הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים יגיע בעוד כשבוע לדיון אחרון במוסדות התכנון, אך בארגוני הסביבה חשים כי ייתכן שגורל מאבקם כבר הוכרע. רגע לפני שהתוואי זוכה לאישור סופי, סורבה בקשתם להביא מומחה בינלאומי, שיסביר לחברי המועצה הארצית מדוע מנהרה גם תחסוך זמן וכסף - וגם תשמור על הטבע. 

 

עוד בנושא:

 

המומחה אותו מבקשים להביא הארגונים הוא פרופ' אלפרד האק, מומחה בינלאומי למינהור מגרמניה שהוזמן בעבר לישראל על-ידי רשות הטבע והגנים וכבר ניסח חוות דעת נחרצת בנושא, כחלק מתוכנית חלופית אותה גיבשה הרשות לפרויקט - לפני כשלוש שנים. האק נחשב למומחה בעל שם למנהור ובטיחות במנהרות ועמד עד לא מכבר בראש ארגון ITA – האיגוד הבינלאומי למנהרות.

 

בדו"ח שחיבר בזמנו, קבע פרופ' האק כי ויתור על גשר המתוכנן להיבנות מעל נחל יתלה והעדפת מנהרה - הוא אפשרי וגם לא צפוי לעלות יותר או לעכב את לוחות הזמנים של המיזם, כפי שטענו נציגי הרכבת.

 

חוות דעתו של האק הוגשה בזמנו לרכבת ישראל, למשרד התחבורה ולוועדת בדיקה מטעם המועצה הארצית וזכתה לתמיכתם של כל ארגוני הסביבה והמשרד להגנת הסביבה - אך נדחתה עד כה על ידי מוסדות התכנון.  

 

עתה, במאמץ אחרון למנוע את אישור התוואי המקורי, מבקשים ארגוני הסביבה לאפשר לפרופ' האק להופיע בעצמו בפני חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה ולהסביר על יתרונות חלופת המנהרה מתחת לנחל. אולם יו"ר המועצה, גבי מימון, החליט שלא להיעתר לבקשה וסירב לאפשר להאק להופיע לפני חברי המועצה.

 

במועצה הארצית הסבירו את הסירוב הנוכחי מטעמים טכניים והבהירו כי המועצה אינה נוהגת לשמוע ישירות את מגישי ההשגות וכי חוות דעתו של פרופ' האק תעלה לדיון באמצעות צוות מומחים.  

 

אולם בארגוני הסביבה טוענים כי זהו נסיון לסתימת פיות. בחברה להגנת הטבע, אשר הובילה את המאבק כנגד תוואי הרכבת לירושלים, מתחו ביקורת על החלטת יו"ר המועצה אמרו כי "חבל שבדיון המכריע, בנושא כל כך חשוב ומהותי, שיש לו השלכות כבדות על הסביבה והטבע, יו"ר המועצה לא מאפשר להשמיע לחברי המועצה דעות אחרות מלבד זו של רכבת ישראל".  

 

בחברה ציינו כי עד כה חתמו כ-13 אלף איש על עצומה כנגד הפגיעה בטבע ובעד חלופת המנהרה וכי אלו מצטרפים לאלפי התושבים הנוספים אשר הגישו את התנגדותם למועצה, כנגד הקמת הגשר. 

 

מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה נמסר כאמור כי הבקשה סורבה מטעמי יעילות הליכים. "המועצה הארצית נוהגת למנות חוקר לשמיעת השגות הציבור לתכניות, והיא אינה שומעת ישירות את מגישי ההשגות .כך נעשה גם במקרה זה. בנוסף, מינתה המועצה הארצית צוות מומחים (שחבריו נבחרו בעצה אחת עם מועצת גנים לאומיים ושמורות טבע) לבדיקת חלופת מנהור נחל יתלה. צוות המומחים נפגש עם פרופ' האק ולמד את הדו"חות שלו בנושא.

 

בדיון המתוכנן במועצה הארצית בשבוע הבא יוצגו המלצות צוות המומחים והמלצות החוקר. אף אחד ממגישי ההשגות לא יופיע ישירות בפני המועצה, כפי שנהוג, כאמור, בישיבות המועצה הארצית".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדמייה רכבת ישראל
כך זה ייראה? הדמיה של הגשר בנחל יתלה
הדמייה רכבת ישראל
מומלצים