שתף קטע נבחר

הח"כים מציגים: מתקפת חוקי תחבורה

פגרת הקיץ של חברי הכנסת בפתח, וחברי הכנסת מזדרזים להגיש הצעות חוק בנושאי תחבורה. 10 כאלה הוגשו במהלך יומיים בבלבד. ynet מגיש לכם אותן, יחד עם הערכת הסיכויים לאישור

נחשול הצעות חוק בנושאי תחבורה לפני פגרת הקיץ. ביומיים האחרונים לעבודת הכנסת, לפני פגרת קיץ של כשלושה חודשים, הגישו חברי כנסת שונים לא פחות מ-10 הצעות חוק שונות בענייני תחבורה - חלקן חדשות, אחרות ממוחזרות, רובן בעלות סיכוי קלוש להפוך לחוק.

 

זה שנים זוכה תחום התחבורה להתעניינות רבה מצד חברי כנסת. תקציבי העתק, ההד התקשורתי והיכולת לתרום לשינוי בחיי האזרחים, מעודדים כנראה את חברי הכנסת השונים לעסוק בתחום. מדד לעניין זה אפשר למצוא בעשרות הצעות חוק שהוגשו בחמשת החודשים האחרונים - מהן לא פחות מ-10 ביומיים האחרונים לפני צאת הכנסת לפגרה. איזו בשורה רוצים חברי הכנסת להביא לציבור הבוחרים - והאם יש הצדקה לקדחת החקיקה?


בעד או נגד? (צילום ארכיון: דודי ועקנין)

 

לפניכם עשר ההצעות שהוגשו השבוע - החליטו בעצמכם:

 

1. תחבורה ציבורית בשבת

במסגרת הצעת חוק המגדירה פעילויות מותרות ואסורות ביום השבת, מציע ח"כ זבולון אורלב להתיר הפעלת תחבורה ציבורית, במתכונת מצומצמת ויעדים מוגדרים מראש. "לא יתאפשרו הסעות ציבוריות שלא למקומות תרבות ובילוי", כותב אורלב בהצעת החוק. "הסעות ציבוריות למקומות תרבות ובילוי בלבד, בתחומי רשות מקומית שתחפוץ בכך, יהיו בכלי רכב שקיבולתם אינה עולה על 12 מקומות, במתכונת שבת ותוך שמירה מרבית על צביון השבת".

 

אורלב מציע למעשה שינוי בסטטוס-קוו המפורסם, לפיו אסורה כיום הפעלת תחבורה ציבורית, למעט בקווים שקיבלו היתר מיוחד - למשל, קווים המשרתים בתי חולים. הצעות חוק דומות הוגשו בעבר על-ידי כמה חברי כנסת, אם כי בהן הותרה הפעלה נרחבת יותר של תחבורה ציבורית. לאור ההתנגדות החריפה שמעורר הנושא בקרב הציבור החרדי - ולאור המבנה של הקואליציה הנוכחית - קשה לראות כיצד יוכל אורלב לקדם את הצעת החוק.

 

סיכוי לאישור: אין

 

2. שאול מופז חוזר לתחבורה

קבוצה של 11 חברי כנסת, בהם שר התחבורה לשעבר, שאול מופז, מציעה להעניק לכל הסטודנטים בישראל הנחה של 50% בדמי הנסיעה בתחבורה הציבורית. לפני כשלוש שנים - בזמן כהונתו של מופז כשר התחבורה - הונהג מיזם, במסגרתו ניתנת הנחה לסטודנטים. אלא שהמיזם אינו מקיף את כל האוניברסיטאות והמכללות בארץ, ולכן מבקשים חברי הכנסת להרחיבו.

 

לדברי חברי הכנסת, "הגברת השימוש בתחבורה הציבורית בקרב סטודנטים תסייע לפתרון בעיית החנייה, תצמצם את זיהום האוויר, תצמצם את ההוצאה החודשית של הסטודנט, וכן תפחית את נפגעי תאונות הדרכים". למרבה הצער, מאחר שמדובר בהצעת חוק הכרוכה בהקצאת תקציב משמעותי - בישראל יש כיום כ-245,000 סטודנטים - סיכוייה לזכות באישור נמוכים מאוד. ממש כמו הצעות חוק דומות שהוגשו בשנים האחרונות.

 

סיכוי לאישור: אין

 

3. הוצאות רכב להמונים

ח"כ גדעון עזרא, לשעבר השר להגנת הסביבה, מוכיח כי ענייני איכות הסביבה עדיין קרובים ללבו: הצעת חוק שהגיש, קובעת כי כל עובד יוכל לקבל "הוצאות רכב" מהמעביד, מבלי שהדבר יותנה בבעלות על כלי רכב כלשהו. "המצב כיום, בו ההכרה בהוצאות הרכב תלויה בהחזקת כלי רכב, מעודד עובדים לרכוש מכוניות פרטיות", מציין עזרא בדברי ההסבר להצעת החוק. "הצעה זו מכירה ב'הוצאות רכב' לכלל העובדים, כך שעובד לא יחויב בהוכחת החזקת רכב".

 

ומי ירוויח מכך? לטענת עזרא, "הצעת החוק מונעת עידוד עובדים לרכוש מכוניות פרטיות ומצמצת את הנזקים הנלווים כתוצאה משימוש במכוניות". עם זאת, הסעיף השני בהצעת החוק הופך אותה לבעייתית במיוחד עבור עובדים. "החזר הוצאות רכב לא יחשב כרכיב שכר העבודה הכולל לעניין פיצויי פיטורים, ולעניין הפרשה לקרן השתלמות". במלים פשוטות: למעבידים תהיה דרך להקטין את עלות השכר של העובדים - תוך הקטנת הפנסיה ופיצויי הפיטורין המגיעים להם.

 

סיכוי לאישור: אין

 

4. דו-גלגלי וטוב לו?

שלושה חברי כנסת, בשתי הצעות שונות, מבקשים לאפשר לרוכבי אופנועים לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ). "רכב דו-גלגלי ממונע אינו מקשה או מאט תנועת התחבורה הציבורית בנתיבים אלו", מציינים חברי הכנסת זאב בילסקי, חמד עמאר ורוברט אילטוב. "הצעת חוק זו באה לעגן בחוק את זכותם של בעלי כלי הרכב הממונעים הדו-גלגליים לעשות שימוש בנתיב התחבורה הציבורית".

 

יש לציין כי זו פעם שלישית בה מוגשת הצעת חוק בעניין: כבר בכנסת ה-16 ניסה ח"כ איתן כבל לאשר לרוכבי אופנועים לנסוע בנת"צים. אלא שנדמה כי אין ממש צורך בחוק שכזה. כיום, אין כמעט אכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית, כך שלא רק רוכבי אופנועים יכולים להשתמש בהם - גם נהגי מכוניות פרטיות יכולים לעשות זאת, באין מפריע.

 

סיכוי לאישור: אין

 

5. בכביש אין הימורים

חברי הכנסת בילסקי, עמאר ואילטוב מכים שוב: בשתי הצעות חוק זהות אך נפרדות, מציעים השלושה כי בכל רמזור יותקן "צג זמן", המציג את הזמן הנותר עד להתחלפות האור ברמזור. "פעמים רבות, נאלץ הנהג לקחת סיכון ואף הימור בכניסה לצומת, שכן אינו יודע כמה זמן נותר לו עד שהרמזור יתחלף", קובעים חברי הכנסת. הצעת החוק, כך הם טוענים, "תיתן לנהג מדד להערכת סיכונים של כניסה ויציאה מהצומת".

 

גם במקרה זה, אין מדובר בהצעת חוק חדשה לחלוטין: חברי הכנסת גלעד ארדן ויצחק זיו הגישו הצעה זהה בכנסת הקודמת. אלא שמאחר שההצעה מוגדרת "תקציבית" - כלומר, יישומה ידרוש הקצאת תקציב העולה על חמישה מיליון שקל, הסיכוי לאישורה יהיה כמפורט מטה.

 

סיכוי לאישור: קלוש

 

6. "ליצור מהפכה הרתעתית"

לפי הצעה נוספת של ח"כ אורלב, בית המשפט יוכל להורות על החרמת מכוניתו של כל מי שהורשע בעבירת תנועה חמורה. זאת, בתנאי שהמכונית נמצאת בבעלותו, או שהוא מחזיק בה דרך קבע. רשימת העבירות כוללת בעיקר עבירות חמורות שתוצאותיהן קשות - גרימת מוות או פציעה - וכן עבירות אשר יש בהן משום גרימת סכנה ממשית לחיי אחרים.

 

"התיקון המוצע מוסיף ענישה חמורה על זו הקיימת כיום", כותב אורלב. "העונשים של קנסות שונים, כמו גם שלילת רישיון כנראה אינם מרתיעים דיים. הוראה בדבר תפיסת המכונית שבה נעברה העבירה ובדבר אפשרות חילוטה לאחר ההרשעה, עשויות ליצור מהפכה הרתעתית שתשפיע על דפוסי התנהגותו של הנהג". יש לציין כי הצעות חוק דומות שהוגשו בעבר, לא הצליחו לעבור את תהליכי האישור המייגעים בכנסת.

 

סיכוי אישור: אין 

 

7. אין רישיון, אין מכונית

אורלב ממשיך לאכוף את תקנות התעבורה על הנהגים עם הצעת חוק נוספת, לפיה קצין משטרה יוכל לאסור את השימוש לתקופה של 30 עד 60 יום, במכונית שנהגה אינו מצויד ברישיון רכב בתוקף. זאת, רק אם חלפו שישה חודשים ממועד פקיעת הרישיון. "נהגים רבים אינם טורחים לחדש את רישיון הרכב", קובל אורלב. "בכך, הם מסכנים את עצמם ואת כל הנוהגים בכביש. נהגים רבים עושים זאת בזדון ומתוך זלזול בחוק, תוך שהם מודעים לליקויים ברכבם, ולכן נמנעים מלעבור את מבחן הרישוי".

 

סיכוי אישור: אין

 

8. "הותירו את הנפגע לגסוס"

חברי הכנסת עמאר ואילטוב ממחזרים הצעת חוק שהגיש בעבר גלעד ארדן, לפיה ייקבע עונש מינימום למי שיורשע במעורבות בתאונת פגע וברח. "החוק אינו קובע עונשי מינימום לעבריינים אלו", מציינים חברי הכנסת. "בשנים האחרונות, נהגים שהיו מעורבים בתאונות כאלו, והותירו את הנפגע לגסוס, הצליחו לעורר את רחמי בית המשפט ולזכות בעונשי מאסר הנמוכים משמעותית מהעונשים בקבועים בחוק".

 

על-פי החוק כיום, העונש המרבי למעורבים בתאונות פגע וברח נע בין שבע לתשע שנים. עמאר ואילטוב מציעים כי עונשי המינימום ינועו בין שנה לשלוש שנים - בהתאם לחומרת המקרה. עוד קובעים חברי הכנסת כי במקרים שבהם יורשע הנהג גם בגרימת התאונה, דינו "מאסר תשע שנים, ולא פחות משבע שנות מאסר".

 

סיכוי אישור: סביר

 

10-9. סדרן הרכבת נגד מעשנים 

ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית, שמרבה לעסוק בענייני תחבורה ציבורית, הגיש השבוע הצעת חוק לפיה יוסמכו סדרנים של רכבת ישראל לתת קנסות בגין עישון בתחנות הרכבת. לדברי חנין, הרחבת סמכויות הסדרנים נועדה להגביר את האכיפה נגד מי שמעשנים במקומות ציבוריים, מאחר ששוטרים ופקחי רשויות מקומיות - להם נתונה כיום הסמכות לתת קנסות - אינם נוהגים לעשות זאת.

 

סיכוי אישור: אין

 

הצעת חוק נוספת של חנין, מציעה להסמיך את המפקח הארצי על התעבורה במשרד התחבורה להפוך מסלולים, נתיבים או כבישים לנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית בלבד. "הדבר נדרש נוכח ריבוי השימוש הנעשה בנתיבים לתחבורה ציבורית, ולאור הצורך לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, ולשפר את השירות הניתן לציבור הנוסעים", דברי חנין. על-פי הצעת החוק, השימוש בנתיבי התחבורה הציבורית יהיה מותר לאוטובוסים, מוניות, מוניות שירות, רכבות קלות - ומכוניות פרטיות המסיעות לפחות שלושה נוסעים, בנוסף לנהג.

 

סיכוי אישור: אין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ זבולון אורלב: מתכונת מצומצמת לתחבורה ציבורית בשבת
צילום: גיל יוחנן
ח"כ דב חנין: סדרני רכבת ייתנו קנסות למעשנים
צילום: עמית מגל
ח"כ שאול מופז: הנחות לסטודנטים בתחבורה ציבורית
צילום: דודי ועקנין
ח"כ גדעון עזרא: כל עובד יהיה זכאי ל"הוצאות רכב"
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים