שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    "עכשיו הזמן לעשות כסף"

    לאורך ההיסטוריה, דווקא עיתות של מיתון היו החומר שעליו צמחו חלק מהחברות המובילות. דיוויד שפרד, מהמאמנים המובילים בעולם בתחום ה-NLP, מסביר בשיחה עם ynet, לקראת בואו לישראל, כי מי שישקיע בעצמו או בעסק, בזהירות וביצירתיות, עשוי לצאת מהמשבר הנוכחי מחוזק יותר

    יש אנשים שחווים שפע של כסף לעומת אנשים שחווים עוני. איך הם מתנהגים? במה הם מאמינים? איך הם מצליחים לעשות את זה? במילים אחרות, מה הבעיה שלנו עם כסף? אם שואלים את דיוויד שפרד (46), מאמן מוביל בשיטת NLP, הכול מתחיל באמונות שלנו על כסף, שנוצרו אצלנו בילדות. בשיחה עם ynet, לקראת בואו בשבוע הבא לישראל, הוא מסביר: "כל אחד שמע מהקרובים לו משפטים כמו: 'כסף לא גדל על העצים', 'כסף הוא מקור לצרות', 'עדיף להיות עני ומאוושר מאשר עשיר ומסכן', 'כסף לא קונה אהבה' ועוד. הבעיה היא, שכשאנחנו מתבגרים, אנחנו מתנהגים כאילו זו האמת הצרופה. יש מי שמאמינים שזה לא טוב שיהיה להם הרבה כסף. שזה אולי עלול להזיק להם.

     

    "רגשות האשמה והפחד הם שמעכבים אותם: פחד מכסף, פחד מהצלחה וגם פחד מכישלון. הם מרגישים לא נעים אם יעשו הרבה כסף. התקשורת מסייעת ללבות את רגשות האשמה. אנחנו מופצצים בחדשות רעות על כסף: יש מיתון, יש משבר, אין כסף שם בחוץ ועוד. האמת היא, שיש כסף בחוץ. כך, לדוגמה, בנק ברקליס וגם בנק HSBC הציגו רווחים עצומים ברבעון האחרון, למרוית המשבר הגלובלי. ועדיין רבים מאמינים, שמה שהם רואים על מסך הטלוויזיה אלה החיים האמיתיים. הם מרימים ידיים וחושבים שאין טעם. התירוץ שלהם: 'לא אוכל לעשות את זה, ממילא'. למעשה, הם רק טומנים את הראש בחול".

     

    מה אפשר לעשות?

     

     

    "צריך לזכור, שיש לנו אותם תכונות ואותם אברים כמו לאנשים המצליחים, לכן אנחנו יכולים לעשות כל דבר שמישהו אחר עושה. השאלה היא איך להתנהג? ואילו אמונות אדם צריך לשנות, כדי להשיג את הנתח שלו מהכסף שנמצא שם ולחיות חיים פיננסיים שונים ממה שהוא רואה בטלוויזיה? חשוב להבין, שעכשיו הזמן לעשות כסף. אם מסתכלים לאורך ההיסטוריה, אפשר לראות שחלק מהחברות המובילות היום צמחו דווקא בעיתות של מיתון. המשמעות היא, שאם תהיה נחוש בדרכך, תוכל לצאת מהמשבר מחוזק יותר.

     

    "יש הרבה אנשים שמנצלים את הזמן כדי להתפתח ולהשתלם. השוק היום יותר תחרותי, לכן אתה צריך להשקיע בעצמך, ואז יהיה לך יותר סיכוי לקבל את הג'וב שאתה רוצה. אם יש לך עסק, אתה צריך להשקיע בו ולחכות. בסופו של דבר, חלק מהמתחרים עשויים לצאת מהתחרות וכשהשוק יחזור לקדמותו, אתה תוכל להיות חזק יותר בשוק. צריך להיות קצת יותר יצירתי, גמיש וזהיר. נכון, קשה להחליט החלטה ויש אנשים שמוותרים ומחכים לכוח עליון. לכן, כשהגלגל יסתובב, כמה מהמתחרים שלנו כבר לא יהיו בסביבה".

     

    משנים את המפה במוח

    NLP הם ראשי התיבות של Neuro Linguistic Programming, ובעברית: "תכנות עצבי-לשוני". יש המכנים זאת בפשטות, בשם "חקר המצוינות". זו גישה שפותחה בארה"ב בשנות ה-70, מתוך השאלה, איך ולמה אנשים מסוימים מצטיינים במה שהם עושים (בכל תחום), ואחרים פחות? ובעיקר: איך אפשר ללמוד מהמצטיינים ולשכפל את דרך הפעולה שלהם?

    מפתחי ה-NLP, המתמטיקאי ואיש המחשבים, ד"ר ריצ'רד בנדלר, והבלשן ג'ון גרינדר, ערכו תצפיות בכמה מטפלים מצטיינים מעולם הפסיכולוגיה, ובהם: מילטון אריקסון, אבי תורת ההיפנוזה, ופריץ פרלס, מפתח שיטת הגשטאלט, מתוך כוונה ללמוד את שפת הגוף ותהליכי החשיבה שלהם. התוצאה הייתה שיטה חדשנית, שניתנת ליישום בכלים פשוטים ומניבה תוצאות מיידיות.

     

    באופן פשטני, לפי ה-NLP, כל בני האדם חווים את העולם, קולטים ומעבדים מידע באמצעות החושים: הראייה, השמיעה, המישוש, הטעם והריח. המידע מועבר דרך מערכת העצבים ישירות למוח, שם הוא "נצרב" ומאוחסן כמפה פנימית, המורכבת מתמונות, מקולות, מתחושות, מריחות ומטעמים. למעשה, בסיומה של כל חוויה (מסיבה, למשל), נוצרים במוח תמונה או סרט, המייצגים אותה, כולל הקולות, הריחות והתחושות הפיזיות. התמונה אינה המציאות, אלא ייצוג סובייקטיבי-אישי שלה, אולם היא גוררת מחשבות ורגשות, שמשפיעים בהתאמה על ההתנהגות הפיזית היומיומית.

     

    המשמעות היא, שאם משנים את המפה במוח - ודי בשינוי של אחד ממרכיביה: תמונה, קול, תחושה, טעם, ריח - אפשר לשנות את הרגש המתלווה לאירוע ספציפי. בעקבותיו, יגיע באופן אוטומטי גם שינוי התנהגותי. בנדלר וגרינדר אכן השתמשו בכלים שמצאו והשיגו תוצאות מצוינות, אף מבלי להיות פסיכולוגים.

     

    יצירת העתיד שלך כפי שאתה רוצה

    דיוויד שפרד הוא אחד ממייצגיה הבולטים של גישת ה-NLP בעולם, כיום. הוא נשיא הוועד האמריקני ל-NLP, מחבר ספרי הדרכה רבים ומאמן עסקי בשיטת NLP לארגונים מובילים בעולם. עיקר פעילותו כיום היא בלונדון, שם הוא מנהל מרכז מחקר והדרכה מוביל ב-NLP. בשבוע הבא הוא יקיים בבית החייל בתל אביב סדנה בשם "תוכנית הכסף", המבוססת על שיטת Time Line Therapy, שאותה פיתח בעצמו על בסיס ה-NLP. לתראפיה שלו שלושה עקרונות: השתחררות מרגשות שליליים מהעבר, השתחררות מהחלטות מגבילות מהעבר, ויצירת העתיד שלך בדיוק כמו שאתה רוצה אותו. במשך שלושה ימים, יוכלו המשתתפים להשתחרר מהשליטה השלילית של כסף על חייהם.

     

    במה מדובר?

     

    "זו דרך של עבודה עם המוח, כדי לעזור לו להטמיע את ההתנהגויות הרצויות לך ולהיפטר מאמונות שמגבילות אותך מלעשות כסף. כל ההתנהגויות שלנו מגיעות מהמיינד. אנחנו רק צריכים לזהות מה האמונות הטבועות במוח, איזה מהן עובדות בשבילנו ואיזה לא, ולשנות אותן.

     

    "התהליך כולל גם את זיהוי הערכים האישיים: מה הדברים החשובים לנו באמת? מה הדברים שמייצרים לנו את המוטיבציה לפעולה. להרבה אנשים יש מטרות גדולות, אבל הם לא מגיעים לשלב שהם נוקטים מעשה לממש אותם. יש לגלות מה הערכים שעובדים בשבילנו ומה לא. בעזרת טיים ליין תראפי אפשר לחולל שינוי מהיר וליצור מוטיבציה קבועה ובלתי נדלית. אם עושים פעולות עקביות וממוקדות, יש תוצאות, לא משנה מה קורה מסביבך".

     

    שפרד עצמו נעזר ב-NLP כדי להיפטר מלקויות למידה שפגעו בו כשהיה צעיר. בתקופת התיכון, לקח לי שנה לקרוא ספר אחד. היום אני קורא אובססיבי של 40-30 ספרים בחודש. בבית הספר איש לא האמין שאני אי פעם אכתוב. שיניתי את זה והיום אני כותב בכל תחום בחיים – יחסים, משפחה, בריאות". אחד מהספרים הבולטים שכתב (בצוותא עם טד ג'יימס) נקרא "Presenting Magically", להנחות באופן קסום, המסייע לאנשים להציג את עצמם בצורה טובה יותר בעזרת כלי ה-NLP.

     

    איך אפשר להטמיע NLP גם בארגונים?

     

    "זה חלק מהעבודה שעשיתי ב-16 השנים האחרונות. לימדתי ארגונים איך לשפר את התקשורת בין מחלקות, בין תרבויות שונות בחברה וגם בין החברה ובין הלקוחות. בזכות תקשורת טובה יותר, אנשי המכירות יוכלו להביא יותר הכנסות, ואנשי שירות לקוחות יוכלו להעלות את שביעות רצון הלקוחות".

     

    עם אילו ארגונים עבדת?

     

    "מיקרוסופט, בנק לוידס, קאפ ג'מיני ועוד. בחברת הייעוץ פרייס-ווטרהאוס קופרס, למשל, עזרתי ליועצים השותפים והיועצים

    הבכירים לשפר את יכולות הפרזנטציה שלהם וכך הם הצליחו יותר לזכות במכרזים ובלקוחות חדשים. עבדתי גם עם לקוחות מהעולם הצבאי, כמו המרינס וחיל האוויר המלכותי. איתם עבדתי על פיתוח כישורי מנהיגות ולאחר מכן, עם כשעמדו לקראת פרישה, נתתי להם כלים לשינוי קריירה, כדי שיוכלו למצוא את מקומם גם בעבודה באזרחות. "זה היופי ב-NLP. זו טכנולוגיה אפקטיבית, שאפשר ליישם אותה בכל מה שקשור לחיים האנושיים".

     

    לסיום, תן לנו טיפ אסטרטגי איך להימנע מחובות?

     

    "אתן לך דוגמה מעצמי. בתחילת הדרך, הייתי שקוע בחובות לבנק ולחברת כרטיסי האשראי. את כל החשבונות שקיבלתי, זרקתי ישר למגירה בלי לפתוח אותם. פחדתי לענות לטלפונים, מחשש שיגיעו אלי מההוצאה לפועל. באותו זמן הייתי בטוח שהכול הולך לאיבוד.

     

    "יום אחד חבר הציע לי לפתור את המצב. קודם כל, הוצאנו את כל החשבונות מהמגירה. בעצם, לא ידעתי כמה אני באמת חייב. גיליתי שאני חייב 60-50 אלף ליש"ט, והידיעה הביאה לי הקלה. מתברר, שאתה צריך גם לדעת איפה אתה נמצא ולא רק לאן אתה רוצה להגיע. החבר הציע להתקשר לכל בעלי החוב, לספר להם את האמת ולנהל איתם משא ומתן על החזר החוב. כל החברות שהתקשרתי אליהן, היו נחמדות אליי. הן הסכימו לעזוב אותי בשקט, כל זמן שעמדתי במסגרת שהגדרתי להחזר החוב, ואיפשרו לי ללכת ולעשות כסף. לקחתי אחריות. חיבקתי את המצב וככה הצלחתי לשנות אותו.

     

    "הפסקתי להשתמש בכרטיס אשראי. רק מזומן. גיליתי, שזה חיבר אותי לכסף שאני מוציא. רוב האנשים לא מבינים ולא שמים לב כמה הם שילמו. הם חותמים על ספח האשראי וממשיכים הלאה. הרגשתי שיש לי יותר כסף וגם בזבזתי פחות. תוך 4-3 שנים חיסלתי את החובות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שפרד. צריך להחליף את האמונה המגבילה
    צילום: מארק ריצ'ארדסון
    מומלצים