שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מכוניות וזיהום? הרבה הבטחות, מעט ביצוע

    משרדי הממשלה השונים מבטיחים בשנים האחרונות לנקות את האוויר מפליטת מזהמים על-ידי כלי רכב. מה הם עושים עם ההבטחות האלה אחרי ההודעות לעיתונות, זה כבר סיפור אחר לגמרי. לפניכם תזכורת לצרור הבטחות חשובות, שלא קוימו

    שטיפה ירוקה: משרדי הממשלה הבטיחו ליישם תוכנית לצמצום זיהום הנפלט מכלי רכב, אך בפועל כמעט ולא ביצעו דבר. לפני שנתיים, בתחילת ספטמבר 2007, אישרה ועדת השרים לאיכות הסביבה תוכנית שאפתנית לצמצום זיהום האוויר שנפלט מכלי רכב. התוכנית כללה סעיפים רבים, בהם סגירת מרכז תל-אביב לתנועת כלי רכב מזהמים, הגבלת תנועת משאיות בצירי תנועה מרכזיים, ומתן תמריצים לעובדים שיוותרו על כלי הרכב הפרטיים. עם האישור בוועדה, הצהירו מיד השרים להגנת הסביבה לתשתיות לאומיות דאז, גדעון עזרא ובנימין בן-אליעזר, כי התוכנית תביא לצמצום ניכר בזיהום האוויר שפולטים כלי רכב, ואף "תביא את ישראל לקדמת המדינות הפועלות לשיפור איכות הסביבה".

     

    אלא שבדיקת ynet מראה כי עיקר התוכנית - למעשה, מרבית הסעיפים שעשויים לתרום משמעותית לצמצום זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב - לא יושמו עד היום. יש לציין כי התוכנית שאושרה בוועדה התבססה על החלטת ממשלה מוקדמת אף יותר, שאושרה ופורסמה במאי 2007.

     

    • מיסוי ירוק: הדו"ח המלא לעיונכם

     

    לא סוגרים את תל-אביב

    הסעיף: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נדרש להכין עד ה-1 בפברואר 2008, תוכנית לצמצום זיהום במרכז תל-אביב, שמבוססת על הגבלת תנועת רכב מזהם".

    הרעיון: לצמצם את זיהום האוויר במרכז תל-אביב, באמצעות סגירת אזור מוגדר מראש לתנועת כלי רכב מזהמים במיוחד. למעשה, כבר ב-1 בינואר 2008 אמורה הייתה עיריית תל-אביב להתחיל ביישום פרויקט ניסיוני, להפחתת הזיהום במרכז העיר. אלא שהתנגדות נחרצת של משרד התחבורה הביאה לביטול הניסוי, והחלפתו בסעיף הקורא למשרד להציע תוכנית חלופית עד ה-1 בפברואר 2008.

    הביצוע הכושל: עד היום, לא הצליחו משרדי הממשלה ועיריית תל-אביב לסגור אף לא רחוב אחד בתל-אביב לתנועת כלי רכב מזהמים.


    תוכנית גריטה: במדינות רבות בעולם כן, בישראל? עדיין לא (צילום: AP)

     

    3,000 שקל לכל גרוטאה

    הסעיף: "להפעיל החל מינואר 2009 תוכנית גריטת כלי רכב ישנים, במסגרתה יוצעו לבעל רכב ישן תשלום עבור מסירת רכבו לגריטה ומחזור חלקי המתכת".

    הרעיון: לעודד בעלי כלי רכב ישנים ומזהמים - בני 20 שנה ויותר - להוריד את כלי הרכב מהכביש, בתמורה למענק מהמדינה בגובה של 3,000 שקל.

    הביצוע הדחוי: על-פי הערכות עדכניות של המשרד להגנת הסביבה, רק ב-2010 תופעל תוכנית הגריטה. יש לציין, כי אין זו הדחייה הראשונה של התוכנית. למעשה, כבר ב-2005 תכננו משרדי הממשלה ליישם את התוכנית, אלא שחילוקי דעות שונים הביאו לדחייתה.

     

    עובדי ישראל, סעו באוטובוס!

    הסעיף: "להגיש תוכנית לעידוד עובדים לצמצום השימוש ברכב הפרטי, ומעבר לשימוש בתחבורה ציבורית או חלופות אחרות המקטינות את השימוש ברכב פרטי".

    הרעיון: מתן תמריצים כלכליים למי שיבחר לנסוע למקום העבודה בתחבורה ציבורית - או כל אמצעי תחבורה אלטרנטיבי, למשל אופניים.

    הביצוע שלא היה: ועדה בין-משרדית המליצה על צעדים לעידוד עובדים לעבור מהמכונית לאמצעי תחבורה חלופיים. הומלץ להטיל מס על מקומות החניה, וכצעד משלים - מתן הטבת מס למי שייוותר על מקום החניה. הומלץ גם לבטל "הוצאות רכב" לעובדי המגזר הציבורי, ולשלם סכום שאינו מותנה בבעלות על מכונית. אלא שסעיפים אלה - כמו מרבית הסעיפים בתוכנית "מיסוי ירוק" שאינם נוגעים ישירות למיסוי מכוניות - נותרו על המדף - ולא ברור מתי ייושמו.

     

    בעיית כלי הרכב הכבדים

    הסעיף: "איסור תנועת רכב כבד, למעט רכב המיועד להסעת נוסעים, בצירי תנועה ראשיים בשעות העומס".

    הרעיון: כלי רכב כבדים הנעים בצירי תנועה מרכזיים - למשל כביש מספר 1, בין תל-אביב וירושלים - גורמים לעומסי תנועה חמורים. אחת התוצאות של עומסים אלה היא עלייה משמעותית ברמת זיהום האוויר. הגבלת התנועה של משאיות בשעות הבוקר בצירים מרכזיים, עשויה להביא להקלה בעומסי התנועה ולהפחתת זיהום האוויר.

    הביצוע שלא התממש: ב-1 בינואר 2008 אמור היה להתחיל ניסוי בכביש מספר 1, במסגרתו תיאסר תנועת משאיות בשעות הבוקר. אולם, לחץ כבד שהופעל על משרד התחבורה הביא לגניזת התוכנית. עד היום לא יושמה תוכנית חלופית, למרות ניסיונם של חברי כנסת לקדם הצעות חוק פרטיות בעניין.

     

    משרדי הממשלה ייתנו דוגמה?

    הסעיף: "מתן עדיפות במכרזי הצטיידות ברכבי השירות בשירות הממשלה והגופים הנלווים לרכב חסכוני בדלק וידידותי לסביבה".

    הרעיון: משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות נמנים עם הלקוחות הגדולים ביותר בשוק הרכב הישראלי. שינוי הרגלי הצריכה, ועידוד רכישת כלי רכב ידידותיים לסביבה, יביא לתוצאה כפולה - הפחתת זיהום האוויר, ומתן דוגמה לכל האזרחים.

    הביצוע הנעלם: למרות שמשרדי הממשלה מצהירים על מחויבותם לשמירה על איכות הסביבה, אין כיום כל תקן ממשלתי מחייב להעדפת כלי רכב ידידותיים לסביבה.

     

    "יתרונות וחסרונות רכב חשמלי"

    הסעיף: "מוצע לבחון תוך שנה את היתרונות והחסרונות של רכב הנטען בחשמל מרשת החשמל, ולהמליץ על מדיניות בעניין זה".

    הרעיון: כלי רכב המונעים באמצעות חשמל, נחשבים ל"נקיים" - הם אינם פולטים זיהום אוויר במישרין. זאת, למרות שייצור החשמל עצמו נעשה לרוב בתחנות פחמיות, הפולטות זיהום אוויר ניכר. לכן, הציעה ועדת השרים לבחון את התועלת הטמונה בעידוד כלי רכב חשמליים.

    הביצוע המוצלח: פחות מחצי שנה לאחר אישור התוכנית בוועדת השרים, אישרה הממשלה הענקת תמריצי מס משמעותיים לכלי רכב חשמליים - מס הקנייה המוטל עליהם יהיה 10% בלבד, לעומת 90% על כלי רכב בעלי הנעה "קונבנציונלית".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הפחתת זיהום אוויר? המסקנות לא מיושמות
    צילום: גיא רחום
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים