שתף קטע נבחר

מסתמן: תע"א תיאלץ לפטר כ-100 עובדים

מספר ההזמנות לשני דגמי מטוסי המנהלים שמייצרת התעשייה האווירית צנח בכ-65%, בעקבות המשבר הגלובלי בשוק התעופה. ההחלטה אם להיפרד מהעובדים צפויה במחצית ספטמבר, דווקא בשעה שייחשף הדגם החדש של החברה

המשבר הכלכלי הגלובלי, שהכה בשוק התעופה העולמי, מכה גם בפעילות האזרחית של התעשייה האווירית. חטיבת כלי הטיס האזרחיים, המייצרת מטוסי מנהלים, סובלת השנה מירידה חדה במכירות: ההזמנות לשני הדגמים שמייצרת החברה, ג'י-150 וג'י-200, צנחו מ-69 מטוסים ב-2008 ל-24 בלבד השנה - ירידה של כ-65%.

 

"מדובר במשבר חמור ביותר והתעשייה האווירית תצטרך לעשות כמה צעדים מיידיים, כדי למזער את הנזק", אמר אתמול מקור המקורב לנושא. מתברר, כי הפגיעה קשה יותר מכפי שנראה היה בתחילת השנה. בינואר קוצץ מספר המטוסים שהוזמנו מהחטיבה ל-30 בלבד, ובמרס ירד המספר ל-24, אך בימים הקרובים ייתכן כי יוחלט על קיצוץ נוסף. מקורות בתעשייה האווירית אומרים, כי אם לא יהיה שינוי במצב, יירד קצב הייצור של שני מטוסי המנהלים אל מתחת ל-20 בשנה הבאה.

 

בעקבות המצב, נקטה כבר התעשייה האווירית כמה צעדי התייעלות, אבל נראה כי אלה לא מספיקים. עוד בשנה שעברה הורה המנכ"ל, יצחק ניסן, על צמצומים בחטיבה: עובדים קבועים בני למעלה מ-60 שנה ובעלי ותק של 35 שנות עבודה פרשו בסיוע של חבילת הטבות, כמו שנעשה בחטיבות אחרות בחברה. בנוסף, נמשך בימים אלה תהליך של ויסות כוח אדם, כאשר חלק מעובדי החטיבה מועברים לחטיבות אחרות, בהן עומס העבודה עדיין גדול.

 

בחטיבה עובדים כיום קצת יותר מ-300 עובדים, מרביתם בקו ההרכבות. על רקע הירידה בהזמנות, ההערכה כעת היא כי החברה תעודד כעת עובדים מעל גיל 55 ובעלי 30 שנות ותק לפרוש, בליווי חבילת הטבות. לפי הערכה זו, יעזבו את החברה כ-100 עובדים, חלקם גם מחטיבת הבדק וממחלקות אחרות הקשורות לשרשרת הייצור של המטוסים.

 

ג'וזף לומברדו, מנכ"ל חברת גאלפסטרים האמריקנית, המשווקת את מטוסי התעשייה האווירית בעולם, אמר השבוע בארה"ב, כי קצב המכירות של שני המטוסים ממשיך להיות נמוך מאוד וכי מתוכננת פגישה בין אנשי החברה ובין אנשי התעשייה האווירית, כדי לדון בקצב הייצור שלהם. הפגישה תהיה במחצית ספטמבר, עת ייערך טקס הגלילה (החשיפה) של מטוס המנהלים החדש של החטיבה, ג'י-250, ובעקבותיה תצטרך הנהלת תע"א להחליט גם החלטות קשות בעניין מצבת כוח האדם שלה.

 

התעשייה האווירית מייצרת שני מטוסי מנהלים מגודל בינוני, ג'י-150 וג'י-200, שפותחו ומיוצרים בישראל ומשווקים בעולם על ידי "גאלפסטרים", שהיא בעצמה יצרנית מטוסי מנהלים. מומחים מעריכים, כי המשבר בשוק מטוסי המנהלים בעולם יימשך לפחות עד שנת 2011, ולכן יהיה על שתי החברות לנקוט כמה צעדים, כדי לשמור על יכולתן לחזור לקצב ייצור גדול יותר עם חלוף המשבר.

 

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה, כי בתיאום עם גאלפסטרים, היא מתאימה את קצב הייצור של מטוסי המנהלים לדרישות השוק. "מאז 2008 נוקטת הנהלת התעשייה האווירית מדיניות של צמצום ניכר של עלויות הייצור. במקביל, משקיעות התע"א וגאלפסטרים בפיתוח ג'י-250, דגם חדש ומודרני של מטוס מנהלים, שיופיע בשוק עת תסתיים ההאטה בעולם התעופה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יצחק ניסן. יצטרך לקבל החלטות קשות
מומלצים