שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בעקבות התאונה: הרכבת מורידה מהירות
    חשיפה: הנהלת הרכבת החליטה להשבית לאלתר 24 קרונות ולהוריד באופן דרמטי את מהירות הנסיעה המותרת של רכבות IC3. זאת בעקבות מסקנות ראשוניות בחקירת ירידת רכבת נוסעים מהפסים ביום ד'. הרכבת: הקרונות נבדקו ונמצאו כשירים, אך הורדת המהירות תגרום לשיבושים קלים

    בעקבות חשש כי התאונה ליד כפר מנחם נגרמה כתוצאה מכשל טכני, השביתה רכבת ישראל 24 קרונות והורידה באופן משמעותי את מהירות הנסיעה המרבית של רכבות. ממידע שהגיע לידי ynet, עולה כי רכבת ישראל השביתה 24 קרונות מדגם IC3 - הדגם שהיה מעורב בתאונת הרכבת באזור כפר מנחם ביום ד' האחרון, בה נפגעו 18 נוסעים. בנוסף הוחלט להטיל מגבלת מהירות חמורה על שאר הקרונועים - 80 קמ"ש בלבד, במקום מהירות מרבית מותרת של כ-140 קמ"ש. זאת בשל חשש כי התאונה נגרמה כתוצאה מכשל טכני. בעקבות כך, צפויים שיבושי לוחות זמנים החל ממחר (א').

     

    • בטיחות ברכבת ישראל: למשרד התחבורה נמאס

     


    הרכבת ירדה מהפסים. עכשיו בודקים קרונות אחרים (תצלום: אוהד נעים)

     

    מקורות ברכבת ישראל מספרים כי אנשי מקצוע של החברה עובדים ברציפות מאז התאונה, כולל במהלך השבת, כדי לבחון את תקינותם של הקרונועים. המקורות

    מציינים כי נמצאו ליקויים במספר רב של קרונועים.

     

    ברכבת ישראל מאשרים כי אכן הושבתו 24 קרונועים (8 "סטים") לצורך בדיקה, וכי מהירותם של שאר הקרונועים מסוג IC3 הוגבלה ל-80 קמ"ש בלבד. בעדכון שהעבירה הרכבת בשבת בערב, הבהיר מנכ"ל הרכבת, חקי הראל, כי כל הקרונועים שנבדקו נמצאו תקינים, ולכן לא ירשם מחסור ברכבות ביום א'. עם זאת, מהירות הרכבות תוגבל עדיין ל-80 קמ"ש בלבד.

     

    ברכבת הבהירו כי צפויה השפעה על לוחות הזמנים, אך היא לא תהיה משמעותית. "לאחר האירוע בכפר מנחם החליטה הנהלת הרכבת לבדוק פעם נוספת את כל הקרונועים, בנוסף לבדיקות השגרתיות. עד להשלמת הבדיקות הוגבלה מהירות הנסיעה ברכבות פרבריות ל-80 קמ"ש, ותוגברו הסריקות בסמוך למסילה".

     

     

    השיבושים בדרך

    לדברי מקורות ברכבת, ההחלטה על השבתת הקרונועים עלולה הייתה לגרום לשיבושים קשים בתנועת רכבות בכל הארץ כבר מחר, עם חזרת הרכבות לפעילות לאחר השבתת כל הקווים ממוצאי שבת ועד יום א'. יש להזכיר כי מערכי הקרונועים מהווים חלק חשוב מצי הנייד של הרכבת, והשבתתם עלולה לגרום לעומסים כבדים - במיוחד בימי א' וה' בהם נדרשת הרכבת להפעיל את כל הצי שברשותה, כדי לעמוד בביקוש המוגבר.

     

    יש לציין כי גם הגבלת המהירות עלולה לגרום לשיבושים, מאחר שהיא צפויה להאט את כל הרכבות הנוסעות בקווים שבהם עוברים הקרונועים. "מחר עלול להיות תוהו ובוהו", מזהיר מקור בכיר ברכבת. "נראה כי כבר עדיף להשבית את כל הקרונועים, כדי להימנע מפגיעה בתנועה הרכבות האחרות".

     

    על-פי מידע שהגיע לידי ynet, מערכי הרכבת שהושבתו משתייכים לסדרת קרונועים שנרכשו מחברת הרכבות השבדית לפני כשש שנים. הקרונועים נרכשו כמשומשים, ושופצו במפעלי היצרנית לפני הגעתם לישראל. יש לציין כי בדו"ח מבקר המדינה שפורסם ב-2007, נמתחה ביקורת חריפה על תהליך רכישת הקרונועים: המבקר מצא ליקויים בבדיקת הכדאיות הכלכלית של העסקה, בהערכת שוויים של הקרונועים המשומשים, ואף בבדיקת מצבם התחזוקתי של הקרונועים.

     

    מה באמת גרם לתאונה?

    זמן קצר לאחר התאונה ביום ד', הסבירו ברכבת כי נבדקות שתי אפשרויות לירידת הרכבת מהפסים. הראשונה היא כי עצם זר הונח על הפסים וגרם לשבירת מגן גחון, אשר בתורו נתקע במפלג והסיט כך את הגלגלים מהמסילה. השניה היא כי הנזק נגרם כתוצאה מכשל טכני במבנה הקרונוע.

     

    מקורות ברכבת אומרים היום כי החלטה להשבית לאלתר חלק ממערכי הקרונועים, כמו-גם להטיל הגבלת מהירות, עשויה להצביע על כך שהסיבה לתאונה לא הייתה פגיעת חפץ זר, אלא אכן כשל טכני במבנה התחתי של הקרונוע. "בחלק הקדמי של הקרונועים יש מגן שבנוי בצורת חץ", אומר ל-ynet נהג קטר ותיק. "תפקידו להסיט כל חפץ זר מהמסילה. קשה להאמין שהמגן לא הצליח להסיט עצם זר שהיה על המסילה".

     

    ראוי להזכיר כי כבר בדו"ח מבקר המדינה שפורסם ב-2007, צוינו מספר ליקויים בטיחותיים חמורים במערכי הקרונועים מדגם IC3. מקורות ברכבת אינם שוללים את האפשרות כי הגורם לתאונה הוא ליקוי שכבר נתגלה בעבר, כמו למשל סדקים בחלק נושא הגלגלים והמתלים הנקרא "חוגון".

    פורסם לראשונה 12/09/2009 17:04

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    פינוי הנוסעים והפצועים ביום ד'
    צילום: צפריר אביוב
    הרכבת ירדה מהפסים - מדוע?
    צילום: אוהד נעים ואסף דניאלי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים