שתף קטע נבחר

69%: אוכל ביום כיפור? לא בפרהסיה

כמה באמת רוכבים על אופניים ביום כיפור, מי יילך לבית הכנסת ב"כל נדרי" ו"נעילה" ומה היחס לגבי ארוחה במרחב הציבורי. סקר חגיגי של ynet-גשר

מתנגדי החקיקה הדתית מרבים להוכיח את עמדתם ממעמדו של יום הכיפורים בישראל, שאף שאינו קבוע בחוק (או אולי דווקא משום כך), הוא זוכה לכבוד ולהתחשבות מכל חלקי האוכלוסייה. האומנם? סקר ynet יהדות ועמותת גשר מגלה כי רוב הציבור - כולל החילוני – אכן מתנגד לאכילה ושתייה במהלך הצום במקומות ציבוריים, כדי שלא לפגוע ברגשות דתיים. מנגד, החילוניים ברובם אינן מבקרים כלל בבית הכנסת ומעדיפים לבלות את היום ברכיבה על אופניים.

  

סקר ynet-גשר נערך על ידי מכון פאנלס בקרב 513 מרואיינים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המירבית: 4.3%±

 

בחלק הראשון נשאלו המשתתפים האם ומתי הם מגיעים לבית הכנסת ביום כיפור. 38% אמרו כי אינם מתפללים בכלל, 37% משתתפים בתפילות החשובות ("כל נדרי" ו"נעילה"), ו-25% בכולן. בקרב הדתיים והחרדים בחרו 91% באפשרות האחרונה, אצל המסורתיים 65% באים לתפילות החשובות ו-29% לכולן, ובין החילונים 59% נשארים בבית ו-36% מגיעים לבית הכנסת ל"כל נדרי" ו"נעילה".

  

בזכות הכבישים הריקים זכה יום כיפור לכינוי "חג האופניים", אך כמה באמת רוכבים עליהם ביום הקדוש? 56% מהנשאלים אמרו כי הם או ילדיהם לא נוהגים כך – 35% בגלל האיסור ו-21% כדי לא לפגוע ברגשות הציבור. מנגד השיבו 33% כי "בדרך כלל כן" ו-11% - "בוודאי". כל הדתיים והחרדים אינם רוכבים כמובן, וכך גם 69% מהמסורתיים. אצל החילונים השיבו 61% בחיוב – 46% שבדרך כלל ו-15% שתמיד.

  

בשאלה נוספת ביקשו הסוקרים לבחון מה יחס הציבור כלפי אלה שאוכלים ביום הצום. 69% אמרו כי עליהם לעשות זאת רק בבתיהם כדי שלא לפגוע בקדושת היום במרחב הציבורי, 18% אמרו כי מותר לאכול בכל מקום ו-13% אמרו כי מי שלא צם הוא "לא בסדר", משום שהנושא הפך לחלק מהזהות היהודית-ישראלית ואין לפגוע בה. פילוח להגדרות דתיות: 70% מהחילונים, 85% מהמסורתיים ו-51% מהדתיים סבורים כי אין לאכול במקום ציבורי, ו-70% מהחרדים טוענים כי אין לאכול בכלל.

  

ולסיום: "לו תיערך מסיבה אצל אחד משכניך במהלך יום כיפור, איך תנהג?". 45% ינסו לשכנע עם המארגן להפסיק אותה, 29% ישלימו עם זכותו לקיימה, 14% אמרו כי זה כלל לא מפריע להם, ו-12% יזמינו ניידת משטרה, כיוון שלדעתם מדובר בפגיעה בכלל הציבור. בכל המגזרים "ניצחה" האפשרות להביא להפסקת המסיבה בדרכי נועם – מ-40% אצל החילונים ועד 65% בקרב החרדים.

  

מנכ"ל עמותת גשר, הרב דני טרופר, התייחס לתוצאות: "מדהים לראות שרוב עצום בציבור הישראלי חושב שיש לשמור על יום כיפור במרחב הציבורי. נראה כי גם האנשים שמעדיפים לא להגיע לבית הכנסת מצליחים בכל זאת לשלב ביום המיוחד הזה מחשבות והרהורים על חשבון נפש אישי וקהילתי". 

 

"אנו ב'גשר' רואים חשיבות גדולה בהסכמה הציבורית הרחבה הקיימת בתחומים המעצבים את דמותה התרבותית של המדינה. לא משנה מה האדם עושה בביתו - הוא תמיד רוצה להיות שייך למשהו יהודי כללי. יום כיפור מצטרף לברית מילה, ליל הסדר ועוד מועדים וטקסים דתיים אחרים, שהם מאבני היסוד לדמותה של המדינה היהודית".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בבית הכנסת
צילום: ישראל ברדוגו
צילום: רינת מלכס
נתיבי איילון ביום כיפור
צילום: רינת מלכס
טרופר. הסכמה רחבה
מומלצים