שתף קטע נבחר

בקרוב: רמת שירות האוטובוסים תיחשף לציבור

לידיעת ציבור הנוסעים: בקרוב תוכלו לדעת מהי רמת השירות בכל אחת מחברות האוטובוסים, התעריפים יהיו פשוטים וברורים יותר וככל הנראה גם יוזלו, עוד קווים של דן ואגד יופרטו ותוכלו לדעת בתחנה עוד כמה זמן יגיע האוטובוס. זאת, כחלק משורה של צעדים שיינקטו לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית

המדינה דורשת ממשרד התחבורה: חשפו את מדדי השירות של חברות האוטובוסים. בישיבה סוערת שנערכה היום (ד') בוועדת הכלכלה, דרש יו"ר הוועדה, אופיר אקוניס, כי משרד התחבורה יפרסם לציבור את תוצאות ביקורת רמת השירות של חברות האוטובוסים בכל הארץ. זאת בניגוד למצב הנוכחי, בו מסרב המשרד לפרסם את נתוני השירות המועברים אליו באופן שוטף.

 

 

אקוניס דרש ממשרד התחבורה להעביר לוועדה מדי רבעון את נתוני חברת הבקרה, הבודקת את ביצועי חברות האוטובוס השונות על-פי כ-30 מדדים שונים, בהם עמידה בלוחות זמנים, נסיעה על-פי המסלול המתוכנן, יחס הנהג לנוסעים, וניקיון האוטובוס והתחנות. זאת כדי לפקח על רמת השירות הניתנת לנוסעים בתחבורה הציבורית.


רמת השירות תיחשף לציבור? (צילום אילוסטרציה: ירון ברנר)

 

שר התחבורה, ישראל כץ, שנכח בדיון הוועדה הסכים לדרישת הוועדה. יש לציין כי הנתונים שאוספת חברת הבקרה, משמשים את משרד התחבורה לאכוף את תנאי הרישיונות של קווי האוטובוס. מדי חודש מועברים דו"חות לוועדת אכיפה מיוחדת, שבוחנת את הנתונים ואת התגובות שמעבירות חברות האוטובוסים, ולאחר מכן ממליצה למנהל אגף התחבורה הציבורית במשרד, האם לקנוס את החברות בגין חריגות.

 

מנסים לשנות את המצב

במהלך הישיבה, הציג משרד התחבורה את תוכניתו המוכרת לעידוד התחבורה הציבורית, המבוססת על תוכנית שהציג שר התחבורה הקודם, שאול מופז. אחד השלבים המשמעותיים בתוכנית הוא הקמת רשות ארצית לתחבורה ציבורית. הרשות, שהקמתה צפויה להסתיים ב-2010, תתכנן ותנהל את כל מערך התחבורה הציבורית בישראל: חברות האוטובוסים, רכבות קלות, רכבת ישראל, ומוניות שירות. הקמת הרשות, עליה המליצה ועדה ציבורית ב-2007, נחשבת למהלך העיקרי של רפורמת התחבורה הציבורית. עוד כוללת התוכנית ארגון מחדש של התחבורה הציבורית בערים הגדולות: תל-אביב, ירושלים, חיפה ובאר-שבע.

 

אלא שחלק ניכר מהתוכנית ממשיך להתבסס על הפעלת מערכי הרכבת הקלה בירושלים ותל-אביב - פרויקטים המתעכבים מזה שנים רבות, כאשר בתל-אביב טרם החל השלב העיקרי של הקמת הקו הראשון, "הקו האדום". בהתייחסו לבעיות בקידום פרויקטי התחבורה הגדולים, אמר שר התחבורה כי "האתגר כשר, הוא לוודא שאכן הפרויקטים ייצאו לפועל בזמן. מה שמאפיין פרויקטי תחבורה, הוא שהם כבדים וגדולים, ואם הם לא 'נחתכים' ומבוצעים - הם מתעכבים שנים. אנחנו חייבים לוודא את ביצוע המהפכה".

 

הנקודות החשובות

על-פי התוכנית שהציגו שר התחבורה ופקידי משרדו, בשנתיים הקרובות צפויים מספר צעדים משמעותיים, שאם יצליחו - אמורים לשפר משמעותית את רמת השירות בתחבורה הציבורית. הצעדים העיקריים הם:

 

  • הקמת רשויות לתחבורה ציבורית: גם רשות ארצית, וגם רשויות מטרופוליניות בשלוש הערים הגדולות.
  • רפורמה בתעריפים: מבנה תעריפים פשוט וברור יותר למשתמש, שאמור לאפשר מעבר מהיר ונוח בין המפעילים תוך הוזלה של העלות הכוללת של הנסיעות.
  • חתימת הסכמי תחרות חדשים עם אגד ודן: במשרדי הממשלה רואים חשיבות מכרעת בהמשך תהליך התחרות, שהחל לפני כעשור. כחלק מהתהליך, יימשך תהליך הוצאת קווי אוטובוס של אדן ודן למכרזים.
  • ארגון מחדש של קווי אוטובוס בגוש-דן ובירושלים: ב-2010 אמורה להסתיים פריסה מחדש של כל הקווים. פריסת הקווים אמורה לשפר את יעילות השירות האוטובוסים, תוך קיצור זמני הנסיעה וזמני ההמתנה.
  • קידום תשתית התחבורה ציבורית: משרד התחבורה מתכנן את שיפור מראה התחנות המרכזיות בכל הארץ. בנוסף, המשרד מעוניין להרחיב את רשת נתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים) ומסלולי תחבורה ציבורית (מת"צים).
  • כרטיס חכם: לפני כשנתיים החל משרד התחבורה להפיץ "כרטיס חכם" - כרטיס אלקטרוני, שבעתיד יהיה משותף לכל מפעילי התחבורה הציבורית. ב-2010 אמור הכרטיס להגיע לשימוש של נוסעי אגד.
  • מרכז מידע לציבור: ב-2010 יקדם המשרד את הקמתו של מרכז מידע משותף לכל המפעילים, במטרה להקל על הנוסעים. בעתיד גם אמור המרכז לשמש לגביית תשלומים מאוחדת לכל המפעילים, אך בשלב זה נתקל העניין במכשולים משפטיים.
  • תחנות "חכמות": בחודשים האחרונים החל המשרד בניסוי, במסגרתו נבחנת הצבת מערכות מידע אלקטרוניות בתחנות האוטובוס עצמן. לאחר הניסוי, ובהתאם ליכולות התקציביות, צפוי להתרחב השימוש בתחנות "חכמות".
  • מדדי רמת שירות: כחלק מהמשך תהליך התחרות, מתכנן המשרד להפוך את מדדי השירות השונים לחלק תנאי החוזה, שיחייבו את המפעילים לרמת שירות גבוהה.
  • תחבורה ציבורית למגזרים שונים: הרחבת שירותי התחבורה הציבורית לסטודנטים, מיעוטים, וחרדים.

 

המכשולים שבדרך

למרות שרבים במשק התחבורה מברכים על תוכנית משרד התחבורה לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, כדאי לזכור כי יש לא מעט מכשולים בדרך להגשמת כל היעדים אותם הציג היום השר כץ. דוגמה למכשולים אפשר למצוא בפרויקט הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש-דן: מלבד בעיות כלכליות סבוכות, הפרויקט דורש שיתוף פעולה בהיקף כמעט חסר-תקדים, בין משרדי ממשלה, חמש רשויות מקומיות, וקבוצת החברות הפרטיות שזכתה במכרז להקמת הקו.

 

בנוסף, חלק מצעדי התוכנית עלולים להתגלות כלא-יעילים מספיק, בגלל קשיים תחבורתיים קיימים. כך למשל, הארגון מחדש של קווי האוטובוס בגוש-דן אינו צפוי להשיג שיפור משמעותי במצב התחבורה הציבורית. מומחי תחבורה מסבירים כי כל עוד נאלצים האוטובוסים לחלוק את נתיבי התחבורה עם מכוניות פרטיות - אי אפשר לצפות לשיפור ברמת השירות ובמהירות הנסיעה. ומאחר שכך, ההערכות הן כי ארגון הקווים לא יצליח לגרום לנהגים מכוניות פרטיות לעבור לשימוש בתחבורה ציבורית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים