שתף קטע נבחר

ייקור ביטוח הרוכבים: הסכם הפשרה בדרך

האוצר אינו מתכון להתקפל בפני לחצי הרוכבים וחברי הכנסת, אך מכין הסכם פשרה שיקזז באופן מעשי חלק ניכר מהתייקרות הביטוח. הרוכבים יוכלו לבחור באחת משלוש חלופות של השתתפות עצמית. הרוכבים ל-ynet: "אנחנו מתנגדים לכל מהלך שמתנהל בחופזה"

פרמיות הביטוח יתייקרו כמתוכנן, אבל הרוכבים יוכלו לקבל הנחה שתקזז את הייקור. על-פי הסכם פשרה המתגבש בין משרד האוצר ויושבי הראש של ועדות הכספים והכלכלה, יוכלו רוכבי אופנועים וקטנועים להוזיל את פרמיית ביטוח החובה באמצעות הגדלת ההשתתפות העצמית. ההוזלה צפויה להיות בשיעור של עד 25% - הוזלה שאמורה לקזז באופן כמעט מלא את ייקור פרמיות הביטוח, שייכנס לתוקף ב-15 בנובמבר.

 

 

על-פי ההסכם, יוכלו רוכבים לבחור באחת משלוש חלופות של השתתפות עצמית, כאשר גובה ההשתתפות המרבי צפוי להיות כ-20% ואף 25%, וזאת לעומת כ-11% כיום. על-פי נתוני האוצר, רוכבים מעטים בוחרים כיום בפוליסות ביטוח הכוללות סעיף השתתפות עצמית. יש לציין כי ההסכם לא ישנה את שיעור הכיסוי של הוצאות רפואיות, או את גובה הפיצויים בגין אובדן כושר עבודה. ההשתתפות העצמית תופעל רק בסעיף "כאב וסבל", לפיו מוענקים לנפגעי תאונות פיצויים שאינם "ממוניים" - פיצויים שאינם ניתנים לכימות כלכלי מדויק.

מחאת האופנוענים: תהיה פשרה? (צילום: רונן טופלברג)

 

לדברי סגן שר האוצר, יצחק כהן, מטרת ההסכם היא להעביר את ההחלטה בעניין גובה הפרמיה לרוכבים. "זה מעביר את ההחלטה מהממשלה לידי המבוטחים עצמם, באופן התנדבותי", אומר כהן. על-פי הערכות, מתווה ההסכם המתגבש מקובל על בכירי אגף הפיקוח על הביטוח באוצר. 

 

"מעביר את ההחלטה למבוטחים"

סגן שר האוצר, שנראה אתמול (ד') מסתודד במסדרונות הכנסת עם המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, מציג את עקרונות ההסכם: "בלי לוותר על שני פרקים חשובים בנזיקין - לא בפרק ההוצאות הרפואיות, ולא בפרק של אובדן כושר השתכרות, שהיום לא נוכל לאפשר (בהם) פגיעה - אבל אולי בפרק של כאב וסבל, שם נוכל לתת באופן וולונטרי להעביר את ההחלטה לאופנוענים, אם (הם) רוצים כיסוי מלא או אם רוצים השתתפות עצמית בשלוש דרגות, וכך להגיע לאחוזי הנחה מאוד משמעותיים".

 

לדברי כהן, שיעור ההנחה שיינתן לרוכבים שייבחרו בפוליסת ביטוח בעלת סעיף השתתפות עצמית, יגיע ל-25% מפרמיית ביטוח החובה. עם זאת, כדאי לזכור כי במסגרת הרפורמה אותה מתכנן האוצר ליישם ב-15 בנובמבר, יתייקרו הפרמיות בשיעור ממוצע של 12% - כאשר חלק מהרוכבים יידרשו להוסיף אף יותר מ-20%. על-פי ההערכות, שיעור ההנחה יקזז את הייקור, ורק במקרים מועטים יביא להוזלת הפרמיה.

 

בעניין דחיית ייקור הפרמיות, נראה כי צמרת משרד האוצר תומכת בעמדת המפקח על הביטוח, לפיה אין להיענות לבקשה לדחות את יישום הרפורמה - מעבר לדחייה שכבר ניתנה, לאחר פניית יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. "שר האוצר, המפקח על הביטוח ואנוכי נענינו לפנייתם של יושב ראש ועדת הכספים, ויושב ראש ועדת הכלכלה וחברי הכנסת, (שביקשו) חודש לדיונים. ואכן מ-15 באוקטובר עד 15 בנובמבר זה חודש לדיונים, לבחינת הנושא, מיום הדיון האחרון בוועדת הכספים בכנסת".

 

"מתנגדים להליך שמתנהל בחופזה"

אלא שלמרות הנכונות שמגלים במשרד האוצר לקבל ואף לקדם את הסכם הפשרה, אין כל הבטחה כי הוא אכן יתקבל. במטה המאבק של האופנועים לא מתלהבים מההסכם המתגבש. "אנחנו מתנגדים לכל הליך שמתנהל בחופזה", אומר ל-ynet אחד מבכירי הרוכבים במטה, שמציין כי עדיין לא נעשתה פנייה רשמית אל המטה מצד משרד האוצר או ועדות הכנסת. "בשבועות האחרונים נשמעה קריאה מאוד ברורה של ועדות הכספים והכלכלה - של כל חברי הכנסת, למעשה - לדחות את הייקור, כדי לאפשר דיון ציבורי מסודר וראוי".

 

לדבריו, איום המפקח ליישם את ייקור הביטוח בתאריך המיועד משמש כשוט מעל ראשי הרוכבים, במטרה לאלצם לקבל כל הסכם פשרה שיוצג להם. "הדיון בהצעה כלשהי, בתנאים האלה - כאשר מפקח מנופף בשוט שלו - הוא בלתי ראוי. אנחנו דורשים לעצור ולבטל את הייקור הקרוב, כדי שנוכל לפתוח דיון רציני".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלון נוריאל
סגן שר האוצר, יצחק כהן
צילום: אלון נוריאל
המפקח על הביטוח, ידין ענתבי
צילום: יאיר שגיא
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים