שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כובשים את העולם דרך רשת חברתית
    למה שארצה לגלות לעולם שאני יושב עכשיו בבית קפה "המפטי" ברחוב "דמפטי"? ב-Foursquare תצברו נקודות ותהפכו ל"ראש עיר" של מקומות שאתם מבקרים לעתים תכופות

    רשתות חברתיות חושפות מה אנחנו עושים ועל מה אנחנו חושבים, אך עד כה נעדר מהן מדד חשוב במיוחד שעשוי להעמיק מאוד את אחיזת האינטרנט בחיי היום יום – איפה אנחנו נמצאים. התייחסנו בעבר לתמורות הטובות והרעות עליהן מבשרות הרשתות החברתיות מבוססות המיקום

    .

    שירותים חברתיים מבוססי מיקום קיימים כבר כמה שנים רבות (Brightkite, Loopt ,Google Latitude והאב הרוחני Dodgeball, אם למנות כמה) אך מעולם לא הפכו ליישום פופולרי במיוחד בשל סיבות שונות, בהן יכולות האיכון של תשתיות הסלולר, העדר תוכנות תומכות, ממשקים לא ידידותיים וחשש המשתמשים לפרטיותם.

     

    למי אכפת איפה אני?

    נדמה שהחולשה הגדולה מכל של רשתות מבוססות מיקום היא העדר אינטרס. למה שארצה לגלות לעולם שאני יושב עכשיו בבית קפה "המפטי" ברחוב "דמפטי". ואת מי זה מעניין בכלל? אם מידע אודות המיקום שלי יישלח באופן אוטומטי זה יהיה פולשני מדי ואנשים יחרדו מפני ניצול לרעה של המידע האישי הזה – בצדק מבחינתם. שירותים מבוססי מיקום (LBS) קמו על בסיס הניסיון לייצר את האינטרס הזה, שאינו טבעי להתנהגות האנושית.

     

    אחת החברות המצליחות בעת האחרונה היא Foursquare, שמציגה שיעורי צמיחה מרשימים מאוד. Foursquare היא רשת של עדכונים קצרים – ממש כמו טוויטר – אך נוסף לה מרכיב של מיקום ושל משחק חברתי.

     

    Foursquare, בדומה למשחק ששאל ממנו את שמו, מתייחס לעולם הפיזי כטריטוריות שיש לכבוש אותן. ניו יורק, סן פרנציסקו, לוס אנג'לס, בוסטון וערים נוספות הן מגרש המשחקים של משתמשי Foursquare. זהו משחק אורבני המתגבר בהצלחה על העובדה כי כלל לא טבעי לנו לגלות לזרים גמורים היכן אנחנו, לא כל שכן לפגוש אותם. אך Foursquare מצליח לעשות בדיוק את זה.


     

     

    אם זה נשמע מוזר, צריך לזכור שגם טוויטר – רשת המשמשת אנשים לשתף עדכונים קצרים, התקבלה על ידי רבים בספקנות אך ההתלהבות של הגיקים סחפה המונים על השירות וכיום מדובר ברשת החברתית המציגה שיעור צמיחה מרשים.

     

    אדוני ראש העיר

    Foursquare כבר זכתה באמונם של הגיקים מאז קמה לפני קצת יותר מחצי שנה. השירות עונה על השאלה הבסיסית "איפה אני" ומוסיף לתשובה הלא בהכרח מרתקת הזו מימד נוסף באמצעות אפשרות Check In.

     

    משתמשים שעושים צ'ק אין במקומות (בתי קפה, בתי מלון, מועדונים וכו') זוכים בנקודות עבור כל מקום חדש בו הם ביקרו. אין מקום לרמאויות בהקשר זה מכיוון שה-GPS מאשר כי אכן הם נמצאים במקום בו הם טוענים להיות.

     

    מצאתם מקום חדש בשכונה ועשיתם לו צ'ק ין? זכיתם בחמש נקודות. ביליתם בכמה מקומות בלילה אחד – קיבלתם עוד שתי נקודות. גררתם איתכם חברים המשתמשים בשירות לאותו מקום – זכיתם בנקודה נוספת. בהמשך הדרך וככל שתתקדמו במשחק תתחילו לזכות בעיטורים. ישנם עיטורים מיוחדים עבור גילוי אתרים חדשים ועבור טיול למקומות מרוחקים ואף עבור ביקורים מרובים במכוני כושר ובמועדוני קריוקי.

     

    היעד הנכסף הוא להפוך ל"ראש עיר" של מקום מסוים בזכות ביקורים תכופים. זה נשמע אולי טיפשי, אך זה עובד, בעיקר משום שמתכנני השירות השקיעו לא מעט בפיצוח מנגנונים חברתיים ואישיים המניעים משתמשים לפעולה.

     

    על אף שמדובר במשחק, המשתתפים מתייחסים אליו בכל הרצינות. מי שמתמנה לתפקיד של ראש עיר במקום מסוים מנסה לשמור על מעמדו. לאחר שעושים צ'ק אין או ללא כל קשר – המשתמשים יכולים לשלוח עדכונים רגילים על מצבם (Shout).

     

    הטבות והנחות

    על אף שהמשחק עצמו מתבצע ללא כוונות רווח ובשביל הכיף בלבד, ל-Foursquare יש משמעויות כלכליות. כמה בעלי עסקים כבר החלו להציע הטבות והנחות למשתתפי המשחק שיבחרו לבקר דווקא אצלם. למשל, משקאות חינם לראש העיר. כמו כן, השירות נושא אופי תיירותי שכן הוא מעודד את המשתתפים להכיר מקומות חדשים בדרך לא קונוונציונלית.

     

    מרכיב נוסף בשירות אשר עשוי להיות אטרקטיבי הוא הטיפים הקרובים (Nearby Tips). אלה משמשים את המשתתפים לצורך המלצות על פיצה טובה, מוזיאון מעניין או כל אטרקציה נוספת בקרבת מקום הימצאם. בין הטיפים האלה נכללות גם הנחות לבתי עסק המספקות גם לאחרונים תמריץ מיוחד להתעדכן בעולם המשחק. גם עדכון טיפים מזכה את המשתתפים במשחק בנקודות.

     

    בתנאי שיש כמות שחקנים מכובדת בעיר מסוימת, Foursquare הופך לשירות יעיל למדי לגילוי המלצות בילוי, הנחות בבתי עסק ומקומות מגניבים להיות בהם. השירות מציע התממשקות עם טוויטר המאפשרת למשתמשים להודיע באופן אוטומטי גם לחברים שלהם בטוויטר בכל עת שהם עושים צ'ק אין במקום מסוים.

     

    Foursquare מתכוונת להציע בעלי עסקים מערכת סטטיסטיקה מפורטת למדי המאפשרת להם לדעת מי המשתמשים המבקרים אצלם, כמה ביקרו בחודש האחרון, כמה מתוכם חדשים וכמה קבועים, מהיכן באו ולאן הם הולכים – נתונים שיש להם משמעויות עסקיות.

     

    ישנן שתי דרכים עיקריות להשתמש ב-Foursquare – באמצעות האפליקציות ל-iPhone ולאנדרואיד או באתר האינטרנט של השירות המותאם לסלולר. השירות אינו זמין בישראל אך אם אתם מבקרים באחת מהערים הבאות כדאי לבדוק אותו: אמסטרדם, בוסטון, שיקגו, דטרויט, יוסטון, לאס וגאס, לונדון, לוס אנג'לס, מונטריאול, ניו אורלינס, ניו יורק, פילדלפיה, סיאטל, וושינגטון ועוד.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים