שתף קטע נבחר

בגלל המשבר: טויוטה עוזבת את הפורמולה 1

אחרי תשע שנים ללא הצלחה משמעותית - טויוטה מודיעה רשמית על פרישה מפורמולה 1. מנהל הקבוצה פרץ בבכי במהלך ההודעה על סיום הפרק בקריירת המירוצים של היצרנית

טויוטה, מהקבוצות בעלות התקציב הגבוה ביותר בפורמולה 1, תעזוב מיידית את הספורט המוטורי היוקרתי. טויוטה החליטה לבטל את השתתפותה בפורמולה 1 החל מעונת 2010, עקב העלויות הגבוהות של הספורט, והמשבר העולמי הקשה - שהוביל אותה להפסד לראשונה מזה יותר מ-70 שנה. את דבר הביטול בישרה היצרנית במסיבת עיתונאים מיוחדת, בהשתתפות נשיא החברה, אקיו טויודה, ומנהל קבוצת המירוצים של טויוטה, טאדאשי ימאשינה, שפרץ בבכי במהלך ההודעה.

 

יצרנית הרכב הגדולה בעולם השקיעה מיליארדי יורו בפורמולה 1, בתקווה להשיג ניצחונות שיסייעו לה לקדם את תדמיתה באירופה. אלא שלמרות אחד התקציבים הגדולים ביותר בענף, ושורה של נהגים מוכשרים דוגמת יארנו טרולי ורלף שומאכר, הקריירה הקצרה-יחסית של טויוטה בפורמולה 1 לא הייתה מזהירה.


נשיא טויוטה, אקיו טויודה (מימין) מודיע על הפרישה. משמאל: מנהל קבוצת הפורמולה 1, טאדאשי ימאשינה, לוקח קשה את הבשורה (צילום: רויטרס)

 

היפנים הודיעו על כוונתם להשתתף בספורט היוקרתי בשנת 1999, והחלו להתחרות עם מכונית בשם TF101 בשנת 2002. למרות תמיכה כספית נדיבה, הקבוצה התקשתה להתרומם, ובתשע שנות פעילות הצליחה להשיג רק שלושה זינוקים מהמקום הראשון, ושלושה שיאי הקפה במירוץ.

 

במשך כ-140 מירוצים, טויוטה לא השיגה ולו ניצחון אחד, ולא זכתה בתואר אליפות היצרניות או בתואר אליפות הנהגים. תוצאותיה הטובות ביותר היו בעונת 2005, אז הגיעה באחד המירוצים למקום שני וזכתה בשני זינוקים מהמקום הראשון. אלא שגם אז, לא הצליחה לזכות במקום ראשון במירוץ.

 

הקריירה הכושלת של טויוטה בפורמולה 1, היא ההיפך מניסיונה הקודם בספורט המוטורי האירופי. בשנים 1993, 1994 ו-1999, זכתה טויוטה בתואר אליפות ה-WRC, בין היתר עם קרלוס סיינז. בשנת 1999, טויוטה החליטה לעזוב את ה-WRC בכדי להתמקד בפורמולה 1.

 

המשבר מבריח את היצרניות

טויוטה מצטרפת לשורה של יצרניות רכב נוספות שעזבו לאחרונה ענפי ספורט מוטורי שונים. ראשונה הייתה הונדה, שפרשה מפורמולה 1 עקב המשבר הכלכלי והיעדר הישגים - רק כדי לראות את קבוצת הפורמולה 1 שלה זוכה השנה בתואר, תחת השם בראון. סוזוקי הודיעה בדצמבר 2008 על פרישה מה-WRC - למרות שנחשבה לאחת המתמודדות המבטיחות בסבב, ומייד לאחר מכן בישרה גם סובארו, אלופת הראלי הוותיקה, על פרישה מה-WRC.

 

לבסוף, ביולי השנה, הודיעה ב.מ.וו אף היא על כוונתה לפרוש מהספורט בו התחרתה שנים רבות - פורמולה 1. זאת, עקב ביצועים בינוניים ובשל המשבר הכלכלי. גם אודי, יריבתה מגרמניה, צמצמה משמעותית את השתתפותה בענפי ספורט מוטורי שונים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טויוטה. לא נהנתה מהצלחה בפורמולה 1
צילום: רויטרס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים