שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הבזאר הגדול: רפורמת המיסוי הירוק אושרה

    המהלך הגדול שנועד להפוך את הכביש הישראלי לפחות מזהם, זכה היום (ד') לברכת הדרך בוועדת הכספים לאחר משיכת חבל הדדית בין כל בעלי העניין - האוצר, יבואנים, שתדלנים, חברי כנסת ונציגי ועדה. המפסידים הגדולים של הסיפור - בעלי המכוניות העממיות. המרוויחים הגדולים יהיו רוכשי מכוניות עם שבעה מושבים ובעלי מכוניות יקרות

    רפורמת מיסוי ירוק אושרה, אבל רק לאחר שבעלי עניין הצליחו להכניס בה תיקונים רבים: שווי השימוש לכלי רכב צמודים לעובד יתייקר, אבל לאט יותר. מס הקנייה לרכב חדש יעלה, אבל פחות מהמתוכנן. ובנוסף, נוסחת החישוב של הטבות מס למכוניות "ירוקות" תעודכן, אבל רק בעתיד. כל זאת, לאחר שוועדת הכספים בכנסת אישרה היום (ד') את רפורמת "מיסוי ירוק", שנועדה לעודד רכישת מכוניות הפולטות כמות מופחתת של זיהום. אישור הרפורמה מגיע לאחר משא ומתן ארוך בין משרד האוצר ובעלי עניין שונים, שהצליחו בסופו של דבר לשנות סעיפים רבים ברפורמה. המפסיד יהיה בעל המכונית העממית, בעוד המרוויחים - מלבד קופת המדינה - יהיו רוכשי מכוניות יקרות, במחירים של כ-150 אלף שקל ומעלה.

     

    יש לציין כי יישום הרפורמה החל באופן פורמלי ב-2 באוגוסט, אך אישור הוועדה היום מנע מעשית את ביטולה. עוד החליטה הוועדה על הקמת פורום, בראשות סמנכ"ל רשות המסים, בועז סופר, שייבחן את השפעת הרפורמה והשינויים הכלולים בה. הפורום יגיש את מסקנותיו בתוך שישה חודשים.

     

    עבור מרבית צרכני הרכב בישראל, הרפורמה מבשרת על שינויים מינוריים בלבד: מס הקנייה שהועלה ב-2 באוגוסט ל-90%, יופחת ל-83%. עם זאת, ומאחר שבמשרד האוצר דאגו להגן על הכנסות המדינה ממסים, הוחלט כי הפחתת המס תלווה בביטול ההטבה על מערכת בטיחות חשובה, שהוכח כי ביכולתה למנוע תאונות. ביטול ההטבה תקזז למעשה את הפחתת המס כמעט לחלוטין, למעט עבור אלה הרוכשים כלי רכב יקרים משמעותית מהממוצע.

     

    מי הכי מושפע? נהגי הליסינג

    השינוי המיידי והחשוב ביותר, נוגע למי שמקבל רכב צמוד ממקום העבודה. על-פי רפורמת המיסוי, תשונה שיטת החישוב של שווי השימוש - המס שמשלמים בעלי הרכב הצמוד. לפי השיטה החדשה, יחושב המס כאחוז קבוע ממחיר מחירון של רכב חדש ("שווי שימוש ליניארי"). זאת, לעומת המצב כיום, לפיו המס נקבע בהתאם לשבע קבוצות מחיר קבועות מראש. חשוב לציין כי שינוי השיטה יוחל רק על מכוניות שיעלו על הכביש ב-1 בינואר 2010. שווי השימוש של מכוניות שיעלו על הכביש בשבועות שנותרו עד סוף השנה, ייקבע בהתאם לשיטה הישנה.

     

    אלא שגם התקנות הנוגעות לשווי השימוש עברו שינויים מרחיקי לכת. כפי שציין אחד הנוכחים - מי שנקלע היום לישיבת הוועדה, עשוי היה לחשוב שהגיע לשוק לממכר סחורה חקלאית: כל אחת ואחת מהתקנות שהביא משרד האוצר לאישור, הייתה נתונה למשא ומתן, שנמשך כבר כמה שבועות והגיע היום לשיאו הקולני. יתרה מכך, אף אחת מהתקנות של האוצר לא אושרה כפי שהוצעה במקור. זאת, כאשר בחלק מהמקרים, מדובר בתקנות שכבר מיושמות מאז ה-2 באוגוסט. אלה התקנות והשינויים שאושרו בוועדה:

     

    שווי שימוש: הוועדה אישרה הצעת פשרה בין האוצר ויו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, לפיה ב-2010 יופחת שווי השימוש מ-2.19% ממחיר רכב חדש ל-2.04%. אולם, שווי השימוש המתוקן יהיה בתוקף רק עבור מכוניות "עממיות" - מכוניות קטנות ומשפחתיות, שמחירן מתחת ל-130 אלף שקל. עבור מכוניות שמחירן גבוה מ-130 אלף שקל, יעמוד שווי השימוש על 2.48%. ב-2011, ישוב וישתנה חישוב שווי השימוש עבור כל המכוניות, וינוע בין 2.43% ל-2.6% - בהתאם למחיר הרכב הממוצע בישראל. מבולבלים? כך היו גם כל הנוכחים בדיון, כולל חלק מחברי הכנסת שאישרו את התקנה.

     

    כל שנותר הוא לגלות מי ייהנה מהסכם הפשרה, והתשובה - מי שמקבל כיום מכונית צמודה מקבוצה 2, הכוללת מכוניות משפחתיות כמו מאזדה 3 ויונדאי i30. אלא שזו "הנאה" מוגבלת: ההסכם שאושר קובע כי הייקור שתוכנן בגובה המס שמשלמים העובדים נדחה בשנה אחת בלבד, ל-2011, בעוד המס שישלמו בשנה הבאה יהיה כמעט זהה לזה שממילא היה מוטל עליהם, אם היו משלמים בהתאם לשיטה הישנה. ושוב, אם אתם מבולבלים - אתם לא לבד.

     

     

    מס קנייה: הסכם פשרה נוסף שהושג בין ועדת הכספים והאוצר, נוגע לגובה מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות. במקום 90% כיום, יופחת המס ל-83%. אלא שבפועל, ההשפעה עבור מרבית רוכשי הרכב בישראל תהיה זניחה: במקביל להפחתה, תבוטל הטבת המס הניתנת למערכת בקרת יציבות - מערכת בטיחות מתקדמת וחשובה, שהוכחה כמצילת חיים. ביטול ההטבה יקזז את מרבית ההשפעה של הפחתת מס הקנייה.

     

    ומי יהנה כאן? רוכשי מכוניות יקרות במחיר המוערך בכ-150 אלף שקל ומעלה, ובהם ציבור רוכשי מיניוואנים בעלי שבעה מושבים. למעשה, ככל שמחיר הרכב גבוה יותר, כך גדלה ההשפעה של הפחתת המס. ראוי להזכיר כי זו אינה הפעם הראשונה שמשתנה מס הקנייה. עם הצגת רפורמת המיסוי הירוק, בחודש יוני האחרון, נקבע שהמס יעלה מ-75% ל-92%. אלא שהתערבות של ארגוני המעסיקים הביאה להמתקה קלה מאוד של הגלולה המרה, והמס נקבע על 90%.

     

    כדאי גם לזכור כי בניגוד למה שכמה חברי כנסת עשויים לחשוב, לא מדובר בהפחתת מסים אמיתית: עד ה-2 באוגוסט, שיעור מס הקנייה לרכב חדש עמד על 75%, וזאת כחלק מתוכנית הפחתת מסים שהחלה ב-2005 - ואמורה הייתה להסתיים בשנה הבאה, כאשר המס תוכנן לרדת ל-72%. אלא שעם ההכרזה על רפורמת מיסוי ירוק, התברר כי הפחתת המסים בוטלה: תחת אמתלה של "בעיות משפטיות", הועלה המס ל-90%, כאשר למכוניות הפולטות כמות מופחתת של מזהמים ניתנת הטבת מס, בשיעור מרבי של 15 אלף שקל. במילים פשוטות - גם עתה, לאחר הפחתת מס הקנייה ל-83% - שיעור המס גבוה מכפי שהיה עד לפני שלושה חודשים.

     

    אגב, עובדה זו לא מנעה מאיגוד יבואני הרכב להפגין זכרון קצר במיוחד, ולברך על "החלטת ועדת הכנסת להוריד לאלתר את מס הקניה". גם שר התחבורה הזדרז לברך על המוגמר, והבהיר כי הוא מבטיח לנסות ולפעול כדי להוריד את המס עוד יותר, עד ל-60% - מהלך שכלל אינו נמצא בתחום סמכותו.

     

    נוסחת חישוב "מיסוי ירוק": במסגרת רפורמת המס, שנועדה לעודד רכישת מכוניות שפולטות כמות מופחתת של מזהמים, נקבעה נוסחה שעל-פיה מחושבת הטבת המס לה זכאית כל מכונית. לפי הנוסחה נקבע ציון, וככל שהציון נמוך יותר - כך גדלה ההטבה. הנוסחה, שנקבעה על-ידי ועדה בין-משרדית, שקללה חמישה מזהמים שונים הנפלטים על-ידי מכונית.

     

    אבל אפילו נוסחה זו, עליה הגנו אנשי האוצר בחירוף נפש, עברה היום שינוי. אחרי לחץ מתמשך מצד כמה מיבואניות הרכב, ובראשן חברת לובינסקי, יבואנית פיז'ו וסיטרואן, הסכימו באוצר "לבחון מחדש את הנוסחה". המחלוקת נוגעת בעיקר לחלקו היחסי של אחד המזהמים בנוסחה: פחמן דו-חמצני, המוגדר כגז חממה, התורם להתחממות כדור הארץ.

     

    מי חושב על הציבור?

    כמו שהעירו כמה וכמה מהנוכחים בוועדה, אף אחד מבעלי העניין בישיבה לא פעל היום למען האינטרסים של כלל הציבור בישראל. לכל אחד מהם - החל בחברי הכנסת, דרך אנשי האוצר, ועד נציגי יבואניות הרכב - היה אינטרס משלו. חברי הכנסת, למשל, ייצגו בעיקר את הבוחרים שלהם. לראייה: ההטבות היחסיות להן יזכו מי שרוכשים מיניוואנים - למשל, משפחות חרדיות ברוכות ילדים, הנמנות עם קהל הבוחרים של יו"ר הוועדה, ח"כ גפני.

     

    לאנשי האוצר, כמובן, היה אינטרס אחר: דאגה להכנסות המדינה ממסי רכב, המניבים לקופת האוצר מיליארדי שקלים מדי שנה. זו הסיבה לכך שלצד הפחתת מס הקנייה, בוטלה ההטבה לבקרת היציבות - וזו גם הסיבה לכך שבמקביל להפחתת שווי השימוש למכוניות "עממיות", הועלה המס למכוניות שמחירן מעל 130 אלף שקל.

     

    כדאי לזכור כמה נתונים על שוק הרכב, שפורסמו על-ידי רשות המסים רק לפני שבוע: רוכשי מכוניות פרטיות משלמים לעתים מחירים גבוהים באופן מלאכותי, וזאת כדי לסבסד את ההנחות הניתנות לחברות הליסינג - הנחות שעשויות להגיע ל-20% ואף יותר. בנוסף, אסור לשכוח כי לא מדובר אך ורק במי שרוכש מכונית חדשה. למעשה, המצב חמור במיוחד בשוק המשומשות, שכן עיקר הרווח של חברות הליסינג מגיע מכך שהן קונות בזול מהיבואניות, ומוכרות ביוקר ללקוח הפרטי. כך הציג את המצב סמנכ"ל רשות המסים, בועז סופר: "יכול להיות מצב שבו לקוח קונה רכב בן שנתיים, במחיר גבוה ממה שרכשה אותו חברת הליסינג כשהוא היה חדש". את העיוות הזה, אף אחד מהנוכחים בישיבה היום לא פתר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    פחות זיהום?
    צילום: ירון ברנר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים